Reklama

Bartoš je přílišný idealista. České stavební právo je hanba, říká prezident Svazu průmyslu

Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu
Dalibor Martínek / Newstream
Dalibor Martínek

Svaz průmyslu a dopravy je mocným lobbistickým uskupením, které má díky schopnostem Jaroslava Hanáka vždy velmi blízko k vládní politice. S minulou vládou měl problém, bojoval s Janou Maláčovou kvůli její politice rozdávání peněz. Současnou prioritou je podle něj dostavění jádra. „V roce 2029 bychom měli začít stavět,“ říká. Mezi další priority matadora české ekonomické diplomacie patří uvolnění českého trhu práce pro zahraniční pracovníky, a také oživení zahraničních vazeb. „Musíme se vrátit do Afriky,“ dodává.

Co očekáváte od nové vlády?

Vláda to bude mít velmi složité. Říkal jsem předsedovi vlády, že ho obdivuji, že vůbec sestavili koaliční smlouvu. Pět stran, to je ještě složitější uskupení, než má v současnosti Německo. Pravdou je, že vláda nastoupila v nejtěžší situaci v novodobé historii. Když se v roce 2014 ujal úřadu Bohuslav Sobotka, měli jsme tu ráj na zemi. A nejlepší podmínky pro vládnutí měl Andrej Babiš. Pak přišel covid a bylo všechno jinak. Nová vláda má obrovský problém s veřejnými financemi, do toho řeší covid, dramatickou inflaci a energetickou krizi.

V jaké kondici je v současnosti český průmysl?

Kdo to zvládl nejlépe, a nejsem ješitný, byly firmy. Od prvního okamžiku měly hygienická opatření, samy řešily home office, testovali jsme statisíce lidí.

Jaké jsou nyní hlavní požadavky Svazu průmyslu vůči nové vládě, co je pro vás klíčové?

Reklama

Náš požadavek je, aby bylo jasně řečeno, kdo a kolikrát bude testován. Za druhé, jak dlouho to bude trvat. A jak bude řešena karanténa, a jak izolace.

Vy jste navrhovali karanténu pět dní, vláda to přijala…

Ano. Projednávalo se placení, protože firmy už do toho investovaly obrovské peníze. Nějaké peníze byly přislíbeny. Velký otazník je, co se bude dít, když někdo testování odmítne. Není k tomu žádná legislativa. Pořád probíhají jednání. Líbí se mi, a to za vlády Andreje Babiše nebylo, že se nevypouštějí informace dopředu.

Alexandr Vondra

Zpackaný Green Deal vytvoří z Evropy zónu chudoby, to nesmíme dopustit, říká Alexandr Vondra

Drakonické povinnosti při přechodu na bezemisní zdroje elektřiny nejsme schopni zvládnout, tvrdí místopředseda ODS Alexandr Vondra, europoslanec a člen výboru pro životní prostředí Evropského parlamentu. Rozhovor vznikl krátce po projevu prezidenta Miloše Zemana, který vyzval k odstoupení od Zelené dohody. A krátce předtím, než by mohla Evropská komise rozhodnout, zda bude jádro uznáno jako součást evropského mixu. Na jádru přitom podle Vondry stojí a má stát česká energetika.

Přečíst článek

Nový jaderný blok je potřeba hned 

Klíčovou otázkou dneška je energetika. Evropská komise schválila jádro a plyn jako zdroje, které si zaslouží veřejnou podporu. Nicméně, ta podpora je omezená, a zaznívají hlasy, že Česko nebude schopné se energeticky zabezpečit…

Za prvé je zajímavé, že informace byly vypuštěny přes The Times. Je to zvláštní, podle mě jde o vypuštění informačního balónku a čekání na první reakce. Do 12. ledna máme ještě čas na zaslání připomínek. Rozhodnutí, že jádro a plyn bude bráno jako čistá energie, je posun, o který jsme několik let usilovali. Ale buďme upřímní, Česko takový výsledek příliš neovlivní. Hlavní hráči jsou Francie a Německo, je to jejich deal. 

Z mého pohledu stojí za to o jádru jednat s Francií, a o plynu je potřeba jednat s Německem. Německý kancléř pojede do Ruska, nějakou dohodu o zemním plynu tam bude na sto procent vyjednávat. Zcela zásadní z pohledu na ceny plynu bude, jak jeho návštěva v Rusku dopadne. Němci jsou klíčoví hráči ohledně plynu.

Je to signál, že má Česko začít stavět další jaderný zdroj?

Je potřeba na tom bleskově začít pracovat. Myslím si, že v roce 2029 bychom měli začít stavět. To je nejpozdější termín. Vláda je pro jádro, poptávkové listy byly poslány, ČEZ je připravený, stát bude garantovat financování, což je fantazie. Otázkou je, jak to půjde rychle. Politici by se měli jet podívat do Spojených arabských emirátů, jak se jaderná elektrárna staví včas a za peníze, které byly slíbeny. To je unikát.

Ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček na dni otevřených dveří v jaderné elektrárně Temelín.

Karel Havlíček: Příští vláda musí rozhodnout o dostavbě Temelína

Uhlí musíme podle ministra průmyslu nahradit stabilními zdroji energie. Jádro mezi ně podle Havlíčka patří.

Přečíst článek

Zvládne český průmysl omikron, mutaci čínského viru, který se na nás řítí?

Firmy pořád testují. Zdravý zaměstnanec je to nejdůležitější na startu nového roku. Není nic důležitějšího, než abychom zvládli omikron. Lékaři nás straší, že to budou desítky tisíc nakažených za den. Já mám řidiče autobusů (Hanák vlastní dopravní společnost – pozn. red.), a když mi deset procent řidičů zůstane doma, doprava nepojede. To se nedá zajistit, nemám zásoby lidí. Může to být vážné. Nelíbí se mi, když někdo říká, že upřednostňuje kritickou infastrukturu. Nevím, co to je. Doteď nám to nikdo jasně neřekl.

Cizince můsí jít zaměstnávat rychleji a snáz

Dlouhodobě mluvíte o tom, že by Česko mělo umožnit vstup zahraničním pracovníkům…

Trh práce je v katastrofálním stavu. Je to i vina předcházející vlády. Chápu, že byl covid, ale daly se nachystat předpisy. Říkal jsem to na tripartitě mnohokrát, ať se podívají, jak to funguje v Dánsku, Polsku. Do měsíce tam lidé dělají. Vláda to zanedbala. Ministerstva práce, vnitra a zahraničí nesplnila svoji roli. Je jasné, že budeme potřebovat zahraniční pracovníky.

Vladimír Dlouhý, šéf Hospodářské komory
video

Zjednodušte podmínky zaměstnávání cizinců, apeloval na vládu šéf Hospodářské komory

Prezident Hospodářské komory Vladimír Dlouhý v novoročním projevu vyzval vládu k jinému způsobu regulace trhu s energiemi, zabránění těch cílů Zelené dohody EU, které jsou pro ČR zjevně nerealistické, či ke krátkodobému řešení napjaté situace na trhu práce přijímáním zahraničních pracovníků. Podnikatelé podle něj musí pochopit, že stabilizace veřejných financí je prvořadým úkolem všech.

Přečíst článek

O jakých pracovnících mluvíte? Ukrajincích? Moldavanech?

O všech zemích, které jsou přívětivé. Pobaltí, Bělorusko, Ukrajina, Moldávie. Ale třeba i Filipíny, Indonésie. Země, kde mají lidé zájem k nám přijít. Otevřeme pracovní trh. Mohou být nějaká rizika, ale to si dokážeme ohlídat.

Většinou tito lidé míří na podceněné manuální práce. Na tom chcete stavět ekonomiku budoucnosti?

Před několika lety jsem řekl, že Češi nechtějí sbírat jahody, a zvedla se proti mně vlna nenávisti. Ale potvrdilo se, že je to pravda. Nevím, proč nezaměstnaní nechtějí pracovat. Paní ministryně Maláčová říkala, že máme spoustu nezaměstnaných. Myslím, že nikdo z nich nechce dělat.

Vždy jste byl s ministryní práce Janou Maláčovou na kordy. Už jste se s ní po konci minulé vlády viděl?

Ne. Oni nejsou v Poslanecké sněmovně, těžko na ně narazit. Obdivuji Mariana Jurečku, že si ten resort vzal. Bude to jeden z nejtěžších resortů této vlády.

Nový ministr průmyslu Jozef Síkela řekl, že by Česko už nemělo stát na automobilovém průmyslu. Souzníte s ním?

Viděli jsme se jednou. Přesvědčil jsem ho, že by se mnou měl letět na podnikatelskou misi do Dubaje. Vláda by se těchto akcí měla účastnit. Určitě spolu budeme ještě mluvit, je to pro nás klíčový resort. Podobný názor jsem slyšel i z Hospodářské komory. Tento názor se mi nelíbí. Automobilový průmysl pořád dělá deset procent HDP. Shazovat toto zlaté vejce, to se mi nelíbí. Nevěřím, že by automobilový průmysl ve výhledu deseti patnácti let ztratil svoje postavení. Budou nové technologie, ale pořád to bude pilíř průmyslu.

Premiér Petr Fiala (ODS) při novoročním projevu 1. ledna 2022

Lukáš Kovanda: Fialův nepříjemný vzkaz pro Německo

Český premiér svým novoročním projevem připomněl Havla, důležitým vzkazem je – i pro sousední Německo –, že Česko hodlá rozvíjet jadernou energetiku.

Přečíst článek

I za Babiše bobtnala armáda úředníků

Opakovaně říkáte, že by se Česko mělo stát jednou z dvaceti nejvyspělejších zemí světa. A pořád nic. Jak toho dosáhnout?

Řekl jsem to již před několika lety na sněmu Svazu průmyslu, a dál na tom trvám. Když se během příštích čtyř let zlepší státní správa, máme na to. Za Babiše rostla armáda úředníků, ať se na mě bývalý premiér zlobí, nebo ne. Měli bychom se řídit zkušenostmi zemí, kterým se chceme rovnat. Nevím, jestli je moudré, aby tato země měla nejvíc policistů na obyvatele. Kriminalita se snižuje, dopravní policisty na dálnici neuvidíte. Podle Eurostatu máme podobný počet policistů na hlavu jako Itálie nebo Španělsko. Ale oni chrání vnější hranice Schengenu.

Místo montovny mozkovna

Počet policistů asi není klíčová položka. Jak se z Česka stane světový ekonomický lídr?

Základem je konkurenceschopnost. Včetně zlepšení státní správy. Stavební právo, to je úplná hanba. Vicepremiér Bartoš tvrdí, že do roka všechno bude fungovat on-line. Neumím si to představit, že těch padesát razítek bude létat sítí. Když nebude jedno razítko, máte smůlu. Nedělejme z toho drama, nechtějme digitalizovat všechno. Stojí to obrovské peníze. Ale my nejdřív potřebujeme vědět, jaké agendy chceme digitalizovat.

Za další, bez průmyslu to nepůjde. Průmysl se musí posunout ve vývoji, v inovacích. Aplikovaný výzkum musí tato vláda podporovat. To je budoucnost. A jsou ještě dvě důležité věci. Jedna je orientace na hotové výrobky, ne polotovary. Marže z hotových výrobků zatím sbírá Německo. A za druhé, služby musí být komplexní. Od začátku do konce. Potom budou náležitě zaplacené.

výroba převodovek

Anketa mezi kapitány průmyslu: Jaká je hlavní výzva pro rok 2022?

Co bude hlavní výzvou pro český průmysl v příštím roce? Oslovili jsme ve spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy jeho kapitány, majitele i ředitele významných firem, a přinášíme unikátní anketu na toto téma. Každá firma řeší své vlastní výzvy. Ale některé problémy jsou společné pro všechny. Kromě pandemie a rostoucí inflace trápí lídry firem, které táhnou tuzemskou ekonomiku, také nedostatek pracovníků nebo nejasnosti kolem Green Dealu. Příležitost naopak vidí v rozšiřování nových technologií, ať už jde o elektromobilitu či jiná chytrá řešení. Žádné černé scénáře před sebou klíčoví lidé průmyslu nevidí, naopak věří, že tuzemská ekonomika bude opět šlapat.

Přečíst článek

Dalším klíčovým tématem současnosti je zdražování. Umíte říct, kdy se ceny vstupů dostanou na nižší úroveň a růst cen se zastaví?

Jsem přesvědčen, že část zdražování byla kvůli spekulacím na cenu. Druhou věcí je, že Evropa chtěla všechno levně z Asie. A uvědomila si, že řadu věcí nemá pod kontrolou. Bude se muset vzpamatovat. 

Například u Drážďan už vzniká nové Silicon Valley, už tam je asi dvě stě firem z oblasti IT. Nejsem makroekonom, ale podle analýz, které mám k dispozici, bude s polovodiči a čipy problém celý letošní rok. Nové kapacity se staví, ale zklidnění problému bude nejdříve v roce 2023. Obecně k cenové úrovni: nečekejme, že se vrátíme k cenám před covidem.

Česko mělo vždy aktivní ekonomickou diplomacii, což se současným zdravotním stavem prezidenta Zemana zásadně povadlo. Co si v tomto tématu slibujete od nové vlády?

Je potřeba se vrátit do jihovýchodní Asie. Je nutné letět do Vietnamu, to je strašně zajímavá země. Stejně jako Filipíny, kde deset let nikdo nebyl. Určitě je potřeba navštívit jižní Ameriku. A potom jsem říkal, že do Afriky se nikomu nechtělo. Miloš Zeman říkal, že je tam teplo, a musel by se nechat očkovat. Afriku tak ovládla Čína. Podle mých informací tam nejsou nadšení mocí Číny. Rádi by se vrátili k tradičním evropským partnerům. My jsme tam vždy byli dobrým partnerem. Byl bych rád, než skončím nekonečnou kariéru prezidenta Svazu průmyslu, abychom v tom něco udělali.

Jaroslav Hanák (69)

Je český podnikatel v dopravě, majoritní vlastník společnosti FTL - First Transport Lines, která vznikla v roce 1992 transformací prostějovského ČSAD na akciovou společnost. Hanák v letech 1992 až 1995 zastával funkci člena jejího představenstva a v roce 1995 se stal předsedou představenstva a majoritním vlastníkem. Od dubna 2011 je také prezidentem Svazu průmyslu a dopravy ČR. Inženýrský titul získal v roce 1977 na Vysoké škole ekonomické v Praze, kde studoval obor ekonomika dopravy a spojů.

Reklama

Související

Alexandr Vondra

Zpackaný Green Deal vytvoří z Evropy zónu chudoby, to nesmíme dopustit, říká Alexandr Vondra

Přečíst článek
Mojmír Hampl

Uhlíková neutralita je větší problém než covid, říká nový člen rozpočtové rady Hampl

Přečíst článek
Reklama
Doporučujeme