Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

České dráhy opět ztratily část trhu ve prospěch Jančurova RegioJetu

Průvodčí, České dráhy
ČTK
 ČTK

České dráhy loni opět ztratily část trhu osobní železniční dopravy v ČR. Uvádí to výroční zpráva Správy železnic. Ze soukromých dopravců nejvíc své postavení na trhu posílil Jančurův RegioJet.

Reklama

Podle ní měla společnost v roce 2022 podíl 82,65 procenta takzvaných vlakových kilometrů, meziročně o 1,2 procentního bodu méně. Druhým největším dopravcem byl RegioJet s 5,5 procenta, následuje Arriva s 5,1 procenta. V nákladní železniční dopravě má stále nadpoloviční část trhu společnost ČD Cargo, která svůj podíl meziročně navýšila o dva procentní body na 58,4 procenta.

Podíl Českých drah na trhu osobní železniční dopravy klesá dlouhodobě. Například před deseti lety ještě ovládaly přes 97 procent trhu, dceřiná firma ČD Cargo pak téměř 80 procent nákladní železniční dopravy. V důsledku liberalizace trhu však posilují jiní dopravci. RegioJet podnikatele Radima Jančury v osobní dopravě posílil meziročně o 0,7 procentního bodu, Leo Express o 0,2 procentního bodu a dopravce Die Länderbahn CZ o 0,5 procentního bodu.

Druhým největším nákladním železničním dopravcem je společnost Metrans s 9,4 procenta, následuje PKP Cargo International s 5,5 procenta, která meziročně ztratila přes jeden procentní bod. Významný nárůst zaznamenal dopravce Lokorail, a to o necelý procentní bod na 2,9 procenta. Celkový počet dopravců se v minulém roce snížil o šest na 120, uvedla Správa železnic.

Reklama

Průvodčí, České dráhy

AKTUALIZOVÁNO: České dráhy se po dvou letech miliardových ztrát přehouply do hrubého zisku 400 milionů

Skupina České dráhy po dvou ztrátových letech vykázala loni hrubý zisk 396 milionů korun, což je oproti předchozímu roku lepší hospodářský výsledek o více než dvě miliardy. Po zdanění však firma vykázala konsolidovanou ztrátu 139 milionů korun. Zisková byla nákladní doprava, osobní skončila v minusu. Výsledku pomohl návrat cestujících po koronavirové krizi. Vyplývá to z výroční zprávy společnosti. České dráhy v loňském roce přepravily 157 milionů zákazníků, meziročně o 36 milionů více.

Přečíst článek

Na síti Správy železnic v loňském roce vzrostly výkony v nákladní dopravě. Ve srovnání s rokem 2021 se zvýšil počet vlakových kilometrů o 3,5 procenta a hrubých tunových kilometrů o 8,5 procenta. V osobní dopravě stoupl výkon v hrubých tunových kilometrech o dvě procenta.

Pomocí hrubých tunových kilometrů (HRTKM) se měří objemy nákladní dopravy, je to součin hmotnosti všech železničních vozidel zařazených do vlaku a ujeté vzdálenosti v kilometrech. Vlakové kilometry (VLKM) je ujetá vzdálenost vlaků v kilometrech.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Autobusy a vlaky od příštího roku zdraží o deset až patnáct procent

Nejvíc nyní Radima Jančuru, majitele žlutých autobusů a žlutých vlaků, baví gastro. Koupil už druhý hotel v rakouských Alpách, a jak říká, chce vybudovat novou úroveň gastronomických služeb. Je to poněkud nečekaný posun, protože jeho hlavním byznysem je doprava. Dlouho sváděl souboj s Českými drahami i s jinými dopravci. Nakonec se mu povedlo vybudovat nejsilnější soukromou dopravní firmu v Česku. Dál ji rozvíjí, je kritický k vládě, ale do jeho srdce se zasekl restaurační byznys.

Přečíst článek

České dráhy nenechají opravit pendolino poškozené loni v červnu v Bohumíně  po srážce s posunovací lokomotivou.

Dráhy neopraví poškozené pendolino, do šrotu ale nepůjde. Použijí ho na díly

České dráhy (ČD) nenechají opravit pendolino poškozené loni v červnu v Bohumíně na Karvinsku při srážce s posunovací lokomotivou. Bylo by to neekonomické. Náklady na opravu se odhadují mezi 200 a 250 miliony korun. Nepoškozené vozy dopravce využije na náhradní díly pro zbývající soupravy, poškozené vozy zlikviduje. ČD nyní vypravují čtyři pendolina ze sedmi. V budoucnu vyřazené pendolino nahradí některá modernější souprava, například ComfortJet.

Přečíst článek

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme