Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Boj jako hra? Moderní mix deskovek a počítačových her učí mladé vojáky přemýšlet strategicky

Wargaming Table od VR Group je platforma velkoplošného dotykového stolu, která čerpá z výhod digitálních platforem i z jednoduchosti klasických deskových her
VR Group - použito se svolením
Stanislav Šulc
sta

Simulace konfliktů a rozhodovacích procesů už dávno nejsou doménou jen armádních štábů. Česká společnost VR Group vyvíjí platformu Wargaming Table, která propojuje prvky stolních her s digitální technologií a nachází uplatnění i ve výuce na civilních univerzitách. Projekt vzniká ve spolupráci s Univerzitou obrany a Masarykovou univerzitou a podle vývojářů může do budoucna výrazně změnit přístup ke vzdělávání i strategickému plánování.

Ryze český wargaming je stále na začátku. Jeho budoucímu rozvoji a popularizaci však nahrává fakt, že se může opřít o početnou vývojářskou komunitu a bohatou tradici stolních i digitálních her. Wargaming Table z dílny VR Group je v tomto směru důležitým osvětovým počinem, protože se daný koncept začíná etablovat i na středních a vysokých vojenských školách. Společnost například spolupracuje s Centrem bezpečnostních a vojenskostrategických studií na Univerzitě obrany s cílem navýšit úroveň wargamingu ve strukturách Armády ČR. Důležitou roli nicméně hrají i civilní obory – wargamingem jako seriózní výzkumnou metodou se zabývá i Fakulta sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně.

„Wargaming je způsob, jak se něco naučit, obohatit se o nějakou zkušenost nebo přijít na řešení určitého problému způsobem, který je nám příjemný a přirozený – hrou. Ta současně může být i zábavnější, jakkoli toto slovo mnoho tradičních wargamerů považuje za sprosté. Osobně bych taky ten pojem nejradši rozšířil i mimo význam ‚war‘, protože se nutně nemusí týkat jen oblasti vojenství, ve které historicky vznikl,“ říká Jakub Ondrůšek, projektový manažer ve VR Group. Nejsou to tedy jen jakési „válečné hry“, ale strukturovaná forma učení, analýzy a řešení problémů.

Hra Halo

Zuckerberg jde naplno do vojenského byznysu. S Andurilem budou vyvíjet futuristické armádní technologie

Meta Platforms spojila síly s Anduril Industries. Cílem je vyvíjení vojenské techniky budoucnosti na základě umělé inteligence. Ve hře jsou zatím například chytré vojenské helmy inspirované i počítačovými hrami. Klientem bude americká armáda.

Přečíst článek

Základem jsou deskovky

Wargaming Table od VR Group je platforma velkoplošného dotykového stolu, která čerpá z výhod digitálních platforem i z jednoduchosti klasických deskových her. Technologie samotná ale nestačí – aby byl wargaming skutečně efektivní, je potřeba mít v záloze dostatečný počet originálních scénářů, které jsou vytvářeny na míru požadavkům a potřebám uživatelů. V praxi to pak vypadá tak, že si uživatel vybere z nabídky konkrétní wargame, osvojí si jednoduchá pravidla a může se stát pánem scénáře.

Výhodou je, že v digitálním prostoru odpadají některé úmorné aspekty klasických deskových her – například nekonečné házení kostkou nebo hledání odpovědí v papírových pravidlech. Podle Ondrůška však deskové hry zůstávají nedílnou součástí celého vývojářského procesu.

„Vždy se držíme principu: pokud to má fungovat v digitálu, musí to fungovat na stole. Takže všechny hry nejprve vyvíjíme a testujeme po staru. Daleko lépe se díky tomu hledají chyby v mechanikách i v ostatních aspektech hry. Stolní hra vás za nepěkný design či mechaniku vytrestá daleko citelněji,“ vysvětluje. Tým ve VR Group nejčastěji čerpá inspiraci z anglosaského prostředí, které je považováno za špičku v tomto oboru. Nedostatek ryze českých wargamů znamená, že nějaká širší tuzemská knihovna teprve vzniká. I proto když do VR Group přijde specifický požadavek, většinou to znamená, že scénář vzniká „na zelené louce”.

Petr Pavel: Pět procent HDP na obranu? Česko je na tuto variantu připraveno

Prezident Petr Pavel počítá s tím, že summit Severoatlantické aliance (NATO) za dva týdny v Haagu přijme závazek k navýšení výdajů na obranu až na pět procent hrubého domácího produktu (HDP). Řekl to v pořadu Ptám se já na webu Seznam Zprávy. Česko toho podle něj může dosáhnout.

Přečíst článek

Technologie vycházejí z reálných scénářů

Vzniku finálního produktu vždy předchází složitý myšlenkový proces. Vývojáři si nejprve musí ujasnit, jak bude zpracováno herní prostředí a jaký typ aktérů se ve hře objeví. To jim poskytne základní představu o technologiích, které bude nutné využít. Klíčovou roli pak hraje sběr reálných poznatků a přesných dat, který je časově velmi náročný.

Nejvíce času však zpravidla zabere samotný cyklus testování a následných úprav. Stejně jako u deskových her i zde platí, že vývojáři často věnují ohromné úsilí designu, příběhu či vizuální stránce, ale zkušený hráč v nich přesto brzy odhalí chyby, které by bylo možné při svědomitém testování snadno identifikovat a opravit.

Ruský prezident Vladimir Putin

„Gigantická modernizace“. Evropští novináři se dostali k tajným informacím o ruských jaderných základnách

Německý magazín Der Spiegel společně s dánským investigativním střediskem Danwatch podrobně zmapovaly rekonstrukci, modernizaci a výstavbu řady jaderných zařízení ruské armády.

Přečíst článek

Nástup umělé inteligence

Wargamy z produkce VR Group zatím sice nevyužívají umělou inteligenci, Jakub Ondrůšek si však uvědomuje, že tato potřeba brzy vyvstane. Už nyní se nabízí možnost integrace s dalšími moderními technologiemi, například s virtuální či rozšířenou realitou. Jelikož se VR Group jako celek těmito oblastmi dlouhodobě zabývá, nepředpokládá, že by implementace těchto nástrojů představovala zásadní problém.

„Aktuálně je pro nás největší překážkou absence nových a zapálených programátorů, kteří by se wargamingu věnovali. Je toho teď u nás nového hodně, mimo wargamingu třeba simulátory pro CV-90, moderní virtuální střelnice nebo kompletní simulační systém pro AČR, a na to je potřeba i hodně nových lidí,“ říká.

Právě technologický rozvoj a herní prvky mohou být klíčem k tomu, jak posunout výuku na vyšší úroveň. „Všichni si pamatujeme školní hodiny, které se zdály nekonečné – oproti tomu pětačtyřicet minut hraní uteče jako voda. Zároveň si žáci informace osvojí v kontextu pozitivního zážitku. Koncept ‚školy hrou‘ samozřejmě není žádnou revolucí – jen ho stačí vzít doslova. Osobní zkušenost potvrzuje, jak efektivní tento přístup může být. Se ženou často hrajeme deskovku Na křídlech, kde se pracuje s kartami stovek ptáků z celého světa. Jakožto zoologický analfabet si díky téhle hře pamatuji spoustu jmen, barev peří i druhů potravy – víc než kdykoliv předtím ve škole. A podobný příklad má zřejmě každý, kdo se někdy ponořil do dobře navržené hry,“ uzavírá Jakub Ondrůšek.

Šéf NATO Rutte pochválil Čechy za podporu Ukrajině

Šéf NATO Rutte pochválil Čechy za podporu Ukrajině

Česká republika je silným podporovatelem Ukrajiny, od začátku ruské invaze poskytla vojenskou pomoc napadené zemi za 1,3 miliardy eur (přes 30 miliard korun). Na středeční tiskové konferenci po jednání s českým prezidentem Petrem Pavlem v Bruselu to řekl generální tajemník Severoatlantické aliance (NATO) Mark Rutte.

Přečíst článek

Provoz na dálnicích na řadě míst výrazně zpomalí

Řidiče čeká nepříjemné léto. Začínají uzavírky na dálnicích i změny v pražské dopravě

Letošní stavební sezóna přináší mimořádně rozsáhlé zásahy do dopravní infrastruktury po celé České republice. Opravy a rekonstrukce probíhají nebo se připravují na klíčových dálničních tazích, zároveň se zásadně mění dopravní režim i v centru Prahy. Největší komplikace se očekávají na dálnicích D7, D5, D8, D11, a především v okolí pražské magistrály, kde začala výstavba nové tramvajové trati propojující Vinohradskou třídu s horní částí Václavského náměstí. 

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme