Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Řidiče čeká nepříjemné léto. Začínají uzavírky na dálnicích i změny v pražské dopravě

Provoz na dálnicích na řadě míst výrazně zpomalí
iStock
Michal Nosek

Letošní stavební sezóna přináší mimořádně rozsáhlé zásahy do dopravní infrastruktury po celé České republice. Opravy a rekonstrukce probíhají nebo se připravují na klíčových dálničních tazích, zároveň se zásadně mění dopravní režim i v centru Prahy. Největší komplikace se očekávají na dálnicích D7, D5, D8, D11, a především v okolí pražské magistrály, kde začala výstavba nové tramvajové trati propojující Vinohradskou třídu s horní částí Václavského náměstí. 

V srdci Prahy v sobotu odstartovala největší dopravní proměna posledních let. Začaly komplikace, které přináší výstavba nové tramvajové trati Muzeum, která propojí Václavské náměstí s Vinohradskou třídou. Jde o první přímé tramvajové spojení Vinohrad a Václavského náměstí, které má zlepšit dostupnost historického centra. 

FOTOGALERIE: Nová podoba Václavského náměstí

Kvůli stavbě došlo k výraznému omezení provozu na pražské magistrále. V úseku mezi I. P. Pavlova a Hlavním nádražím se počet jízdních pruhů snížil ze tří na dva v každém směru. Dopravní režim bude v několika fázích měněn podle postupu prací. Přestože magistrála zůstává průjezdná, kolony v ranní a odpolední špičce budou dle dopravních expertů i řidičů nevyhnutelné

Navíc byla přerušena tramvajová doprava mezi I. P. Pavlova a Muzeem. Linku 11 dopravní podnik přesměroval přes Náměstí Míru a Floru, linka 13 jezdí jen v úseku Olšanské hřbitovy – Muzeum. Výluky budou ještě rozsáhlejší o víkendech, kdy výpadky zasáhnou větší část Vinohradské trati. 

Dva roky problémů 

Stavba bude rozdělena do tří etap. První fáze zahrnuje odstranění stávajících kolejí a přesun části magistrály. V druhé etapě (do jara 2026) bude zbourán podchod a mostní konstrukce, zároveň vzniknou základy pro novou trať. Poslední fáze zahrne samotnou výstavbu dvoukolejné tramvajové trati, nových bezbariérových zastávek a úpravu povrchů v okolí. Náklady jsou rozděleny mezi Technickou správu komunikací a pražský dopravní podnik. Celkově se má investice vyšplhat na více než 260 milionů korun, část pokryje dotace z fondů EU. 

„Nová tramvajová trať je součástí dlouhodobého plánu na návrat kolejové dopravy do centra Prahy. Trať „Muzeum“ bude napojena na budoucí linku, která povede horní částí Václavského náměstí směrem ke spodní části a dál k Hlavnímu nádraží a do Vodičkovy ulice. Pokud půjde vše podle plánu, obě části nové tramvajové tratě se otevřou v polovině roku 2027,“ uvádí zpráva TSK. 

Dálnice D7: Rozšíření mezi Slaným a Louny pokračuje, čekejte kolony 

Pokud se řidiči hlavním městem promotají až k výpadovce na Letiště Václava Havla, pak mohou počítat s dalším významným omezením, které zasahuje návaznou dálnici D7, která spojuje Prahu s Chomutovem a dál do Německa. V úseku mezi Slaným a Louny pokračuje rozsáhlá přestavba silnice I/7 na plnohodnotnou dálnici. Stavba probíhá po etapách, aktuálně se pracuje za Slaným směrem na Louny. Celkově jde dle vyjádření ŘSD o poslední krok k tomu, aby byla D7 - jako důležitý spoj Prahy se severozápadem Čech a Německem - kompletní dálnicí. 

Směrem na sever na dálnici D8 probíhá i komplexní oprava tunelů Panenská a Libouchec, která potrvá až do října. V některých etapách bude nutné dálnici dočasně zcela uzavřít, přičemž objízdné trasy vedou přes frekventované silnice nižších tříd. Po dokončení této rekonstrukce se zvýší maximální povolená rychlost v tunelech na 100 kilometrů v hodině

Důležité stavební práce pokračují i na západě Čech. Na D5 mezi Plzní a Berounem se opravují dlouhé úseky cementobetonového povrchu. Modernizace čeká také na největší odpočívku Rozvadov – letos pravý směr, v roce 2026 levý. Po rekonstrukci nabídne více než 500 parkovacích míst a nové zázemí pro řidiče

V klidu nemohou zůstat ani ti, kteří vyjedou na východ. Na hradecké D11 se opravují hned dva úseky: mezi Poděbrady a Sadskou a mezi Chlumcem nad Cidlinou a Hradcem Králové. Rekonstrukce za stovky milionů korun zasahují do obou směrů a provoz je veden zúženými pruhy

Velké opravy se nevyhnou ani Moravě. Na D35 u Litovle, zároveň pokračuje výstavba obchvatu Olomouce. V Ostravě probíhají práce na mostech u ulice Rudná, které výrazně omezují dopravu na I/11

Dopravní kolaps se blíží ke Smíchovu

Letní dopravní peklo v Praze se blíží. Uzavírky ochromí Smíchov, Holešovice i další městské části

Letní měsíce připraví v Praze řadu dopravních komplikací a rozsáhlých omezení. Magistrát hlavního města spolu s Technickou správou komunikací a Dopravním podnikem připravují souběh rekonstrukcí ulic, tramvajových tratí a silničních uzavírek, které výrazně ovlivní automobilovou i hromadnou dopravu. Důvodem je snaha o využití nižšího provozu během prázdnin, nicméně rozsah opatření bude znamenat velké komplikace pro řidiče i cestující v hromadné dopravě.

Přečíst článek

Převoz části mostní konstrukce z Prahy do Bratislavy

Labi chybí voda. Obří konstrukce musela až k Dunaji. Po silnici

Lodní doprava je důležitým prostředkem pro přepravu nadměrných a těžkých nákladů, včetně ocelových konstrukcí, mostních dílů, prefabrikátů a technologických celků. Vodní cesty nabízejí výhodu vysoké nosnosti, nízké ekologické stopy a možnosti přepravit náklady, které by po silnici či železnici nebylo možné nebo bylo extrémně nákladné dopravit. Situaci v posledních letech však komplikují sucha a nízké hladiny řek. 

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Petr Hlaváček, Dalibor Martínek a Petra Jansová

Republika zaspala. Železniční síť je nedostatečná, říká radní Hlaváček

Přečíst článek
Doporučujeme