Americké podniky kvůli nedostatku lidí častěji využívají roboty. Produktivita ale nestoupá

Poptávka severoamerických podniků po průmyslových robotech se ve druhém čtvrtletí vyšplhala na nové rekordní maximum. Firmy tak reagují na nedostatek pracovních sil v továrnách a skladech.
Podle údajů svazu pro rozvoj automatizace A3 si severoamerické podniky ve čtvrtletí objednaly rekordních 12 305 robotů. To představuje meziroční nárůst o 25 procent, napsala agentura Reuters.
„Podniky potřebují dostat produkty na trh. Takže potřebují automatizaci,“ poznamenal prezident A3 Jeff Burnstein.
Japonská elektrotechnická společnost Panasonic jedná o výstavbě další továrny na výrobu baterií pro elektromobily ve Spojených státech, investovat hodlá kolem čtyř miliard dolarů (98,5 miliardy korun). S odvoláním na informované zdroje to napsal ekonomický list The Wall Street Journal. Firma podle deníku zvažuje, že nový závod bude ve státě Kansas, a ne v Oklahomě.
Panasonic jedná o další továrně na baterie v USA za čtyři miliardy dolarů
Zprávy z firem
Agentura Reuters upozorňuje, že navzdory zvýšené snaze o využívání robotů se produktivita práce ve Spojených státech ve druhém čtvrtletí snížila, a to nejvýrazněji od roku 1948, kam sahají vládní záznamy. Burnstein v této souvislosti uvedl, že určitou dobu trvá, než firmy dokážou využít plný potenciál robotů. To podle něj platí zejména při zavádění zcela nových technologií, což se děje například při přechodu automobilového průmyslu k elektromobilům.
Robotizace se týká hlavně automobilek
Společnost Fanuc America, která je americkou divizí japonského výrobce robotů Fanuc, odhaduje, že polovina prodeje robotů automobilovému průmyslu je nyní určena pro nové továrny na výrobu elektromobilů. „Jsou to všechno investice pro továrny, které zahájí provoz až za několik let,“ uvedl šéf firmy Mike Cicco. Není tak překvapivé, že tyto investice do robotů zatím produktivitu nezvyšují, píše Reuters.
Využívání robotů bylo v Severní Americe po léta doménou automobilových podniků, v poslední době se však rychle rozšiřuje také v jiných odvětvích, včetně výroby potravin a dalšího spotřebního zboží či farmaceutického průmyslu.
Firmy jsou podle průzkumu Svazu průmyslu a dopravy ČR (SP) v investicích pro letošní rok zatím opatrné, 70 procent z nich se chce držet plánu ze začátku roku. Nejčastěji budou nakupovat nové výrobní technologie. Peníze hodlají vložit také do modernizace či rozšíření výrobních areálů, nebo do výzkumu a vývoje. Vláda přitom může pomoci rychlým spuštěním nových operačních programů a Národního plánu obnovy, uvedli zástupci SP.
Průzkum: Firmy jsou letos v investicích opatrné, uvítaly by i dál zrychlené odpisy
Zprávy z firem
Automobilový průmysl nicméně zůstává klíčovým odběratelem robotů. Ve druhém čtvrtletí se automobilové podniky na celkových objednávkách robotů v Severní Americe podílely téměř 60 procenty.
Míra nezaměstnanosti ve Spojených státech v červenci klesla o desetinu procentního bodu na 3,5 procenta. Vrátila se tak na úroveň před pandemií covidu-19.
Největší evropský výrobce automobilů mění strategii. Jednotlivé značky by se měly lišit zejména designem. Pod kapotou by ale měly být podobné. Cílem by měla být větší efektivita a lepší připravenost na dobu elektromobility, uvádí šéf VW Thomas Schäfer v rozhovoru pro agenturu Bloomberg.
Šéf Volkswagenu: Konkurence Škody a VW je nesmysl. Musíme bojovat s ostatními
Zprávy z firem
Česká republika je na 15. místě z 27 zemí Evropské unie podle kvality trhu práce. Má sice nejnižší míru nezaměstnanosti v unii a nejvíce volných pracovních míst, ale například produktivita práce klesá hluboko pod evropský průměr. Negativem jsou i rigidní pravidla práce či neochota zaměstnavatelů nabízet zkrácené úvazky. Vyplývá to z nového Indexu prosperity zaměřeného na ekonomiku, který sestavili a zveřejnili analytici České spořitelny a portálu Evropa v datech. Podle nich jsou velkým problémem i nerovné podmínky v zaměstnávání mužů a žen.
Češi jsou v práci méně produktivní a tráví v ní víc času než je průměr EU
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.