Smíchovské nádraží se promění ve staveniště. Začíná jeho rekonstrukce
Na pražském smíchovském nádraží začíná jeho modernizace, která zahrnuje opravu kolejí a nástupišť, přestavbu obou podchodů a jejich prodloužení či vybudování výtahů. Práce se podle mluvčí Správy železnic (SŽ) Nely Eberl Friebové uskuteční za plného provozu a hotové mají být do tří let. Správa plánuje také rekonstrukci nádražních budov a pražský magistrát chce na nádraží vybudovat dopravní terminál pro MHD. Stavbu slavnostně zahájili ministr dopravy Martin Kupka (ODS), generální ředitel SŽ Jiří Svoboda, pražský primátor Bohuslav Svoboda (ODS) a zástupci stavebníků.
Podle mluvčí si rekonstrukce nádraží vyžádá jen dílčí omezení pohybu cestujících ve stanici. K nástupu do vlaků budou využívat jen část nástupišť. Vzniknout má podle mluvčí i jedno provizorní nástupiště. Práce pro SŽ provede konsorcium firem Metrostav TBR, OHLA ŽS, Hochtief CZ a Elektrizace železnic Praha, které uspělo v tendru s cenou 4,14 miliardy korun bez DPH.
Most přes Nádražní ulici bude po dokončení rekonstrukce tříkolejný. Na něj má podle představy SŽ navazovat nový tříkolejný most mezi Smíchovem a Podskalím, který má nahradit železniční most přes Vltavu. Součástí rekonstrukce nádraží je také výstavba lávky směrem k Radlické ulici, která umožní lidem přístup na jednotlivá nástupiště a zároveň propojí stanici s novou čtvrtí vznikající na Smíchově. Nahradí lávku, která musela ustoupit bytové výstavbě. Stavba nové lávky podle Eberl Friebové vyjde na 314 milionů korun.
Kromě toho plánuje SŽ rekonstrukci nádražních budov. Vypsala k tomu tendr s předpokládanou hodnotou 28,7 milionu korun na projektanta. Kromě opravy nádražní budovy budou práce zahrnovat i stavbu nového křídla, hotovo má být podle dřívějších informací v roce 2028.
Dlouhé roky chátrající bývalé nádraží Vyšehrad v Praze 2 změnilo majitele. Podle informací serveru Seznam Zprávy má na místě nádražní budovy vyrůst projekt s mikrobyty. Developerem a investorem má být Milorad Miško Miškovič, který stál také u proměny pražského Karlína a s firmou Karlin Port Real Estate realizoval v hlavním městě více než padesátku projektů.
Čtvrt milionu za metr čtvereční. Místo nádraží Vyšehrad budou mikrobyty
Reality
Třetí velký projekt, který je na nádraží v plánu, má na starosti magistrát. Koncem roku vypsal tendr s předpokládanou hodnotou osm miliard korun bez DPH na stavbu dopravního terminálu, který nahradí autobusové nádraží Na Knížecí a bude zahrnovat i záchytné parkoviště P+R. Autobusy budou nově stavět nad úrovní železnice, cílem města je propojit všechny druhy městské hromadné dopravy. „Město tady bude investovat dalších sedm miliard do rozvoje MHD,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). Zahájení stavby město předpokládá na konci příštího roku a dokončení do konce roku 2030.
Modernizace stanice a výstavba terminálu má také pomoct s rozvojem Prahy 5. „Staví se zde byty pro tisíce nových obyvatel a nové kancelářské budovy. Jejich zaměstnanci budou dojíždět do tohoto místa, ale myslím si, že význam jak opravy nové železniční stanice, tak nového terminálu není jen pro Prahu 5, ale pro celou Prahu a Středočeský kraj,“ řekla starostka městské části Radka Šimková (Praha 5 Sobě).
Smíchovské nádraží bylo otevřeno jako druhá velká stanice v Praze v roce 1862. Nynější budova stanice byla postavena v 50. letech minulého století. Nádraží patří k nejvytíženějším železničním uzlům v Praze, a to spolu s Masarykovým a hlavním nádražím, na které bylo napojeno deset let po svém vzniku.
Brno roste. A Praha hledá směr
Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.
Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.
Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.
Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.
A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.
Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.
Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.