Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Republika zaspala. Železniční síť je nedostatečná, říká radní Hlaváček

Petra Nehasilová

Preferování dálničních sítí je krokem zpět. Na stole je významné posílení železniční sítě, protože kombinace vysokorychlostních tratí a příměstské dopravy je totiž tím nejúčinnějším způsobem, jak omezit individuální automobilovou dopravu. „Železniční doprava byla otloukánkem, a to se změní,“ říká v dalším díle podcastu Realitní Club Petr Hlaváček, radní pro územní rozvoj.

Aktuálně pracuje vedení Prahy ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Správou železnic na podrobné studii železničního uzlu Praha. Linky S, které přiváží lidi do Prahy a jsou jedním z nástrojů, jak zchladit individuální automobilovou dopravu, by projížděly pod Prahou „Vytvořilo by se tak něco, čemu my pracovně říkáme metro S,“ přibližuje Petr Hlaváček vize Prahy.

Na stole jsou nyní tři varianty, každá má svoje pro i proti. Jde o miliardové investice, které se musí pečlivě zvážit. I tyto úvahy se musí zohlednit v Metropolitním plánu.

V ideové rovině se o tzv. metru S hovoří už od první republiky, podrobněji se řeší posledních 20 let, až nyní ale dostává tato myšlenka skutečné obrysy. Praha by tak v budoucnu měla v budoucnu měla pojmout desítky nových nejenom příměstských, ale i dálkových linek. Pojmout by je mělo Hlavní nádraží. Ty dálkové například do Berlína budou v současné úrovni, ty příměstské, které mají významně posílit dopravu ze Středočeského kraje, pak vznikající studie pošle pod zem.

Takto by mohlo vypadat nové nádraží v Bubnech-Zátorech.

FOTOGALERIE: Vlakem z Úval do Černošic přes Karlovo náměstí. Na „hlavák“ se bude jezdit pod zemí

Desítky nových příměstských i dálkových linek železničních linek má v budoucnu pojmout pražské Hlavní nádraží. Vzniká studie, která vlaky „pošle" pod nynější úroveň a podle níž vzniknou v centru i nové zastávky - třeba na Karlově náměstí.

Přečíst článek

Počítá se s již existujícími nádražími, ale i se vznikem nových zastávek v centru Prahy. V průběhu budoucích desítek let by se tak cestující mohl dostat příměstskou linkou z Úval do Černošic přes zastávku Karlovo náměstí.

Významné posílení železniční sítě nicméně neznamená, že by Praha rezignovala na dobudování dálničního okruhu. „Je to priorita jak naše, tak i ministerstvo dopravy. Zároveň jsou tímto směrem alokovány nezanedbatelné příspěvky z Evropské unie,“ dodává Hlaváček.

Dálniční síť je podle něj nutné dobudovat, aby se Česko stalo konkurenceschopné.

Aktuální díl podcastu Realitní Club s Petrem Hlaváčkem si můžete pustit v úvodu tohoto článku nebo na vaší oblíbené podcastové platformě.

Poslechněte si i další díly našeho realitního podcastu. 

Podívejte se, jak to vypadá na nádraží v Lipsku:

 

Brno roste. A Praha hledá směr

Je tu nové, podzimní číslo magazínu Realitní Club. Zaměřuje na současné trendy ve výstavbě, investicích a dostupnosti bydlení.
Titulní rozhovor patří Radimu Passerovi, který otevírá pohled do zákulisí developerských projektů a rozvoje pražské Brumlovky.

Hlavní tematický blok sedmého vydání magazínu přináší detailní pohled na Brno, které se mění v jedno z nejdynamičtějších měst střední Evropy.

Exkluzivní data z Flat Zone potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský. Magazín doplňují rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

V rozsáhlé reportáži i rozhovorech například s Tomášem Vavříkem, šéfem brněnské developerské společnosti Domoplan, a Janem Tesárkem, ředitelem Kanceláře architekta města Brna, magazín mapuje největší proměnu Brna od meziválečného období.

Exkluzivní data z Flat Zone zase potvrzují, že brněnský realitní trh už dávno není levnější než pražský.

A magazín doplňují další rozhovory s odborníky, analytiky i vizionáři, kteří určují budoucnost českého developmentu.

Realitní Club vychází dvakrát ročně a je součástí multiplatformního projektu Newstreamu: zahrnuje rubriky na newstream.cz, tematické eventy a diskusní setkání pod hlavičkou klubu i úspěšný podcast moderovaný Petrou Nehasilovou a Daliborem Martínkem.

Aktuální číslo je k dostání u dobrých prodejců tisku, online a v předplatném na SENDu. Digitální verze magazínu je dostupná na newstream.cz.

Související

Exprimátorka Krnáčová v podcastu: Městský okruh patří pod zem. Je chyba, že na Blanku nenavázala Vlasta

Přečíst článek
Doporučujeme