Reklama

Bezplatné povolenky skončí do 10 let. Na druhý pokus to schválili europoslanci

Továrna
Pixabay
 ČTK

Evropský parlament na druhý pokus schválil reformu systému emisních povolenek, na níž se nezvykle rozdělení zákonodárci neshodli na předchozí červnové schůzi. Podle odsouhlaseného návrhu má bezplatné přidělování povolenek postupně skončit v letech 2027 až 2032.

Reklama

Poslanci se shodli také na parametrech dvou dalších úzce souvisejících norem, zavedení takzvaného uhlíkového cla a vytvoření sociálně klimatického fondu. O konečném znění reformy budou europoslanci od podzimu vyjednávat s členskými státy, jejichž pozici bude koordinovat české předsednictví.

Poslanci podpořili plánované rozšíření povinnosti platit za emise z dopravy a vytápění budov, do roku 2029 by se však měla vyhnout obytným budovám. Do roku 2030 by měla podle parlamentu EU odbourat 63 procent emisí, které produkovaly sektory pokryté povolenkovým systémem v roce 2005.

Emisní reforma je klíčovou součástí před rokem navrženého balíčku, kterým chce komise nasměrovat EU ke splnění emisních cílů pro rok 2030. Evropští zákonodárci se napoprvé neshodli na tempu rušení bezplatných povolenek na vypouštění emisí pro některá odvětví. Pravice včetně nejsilnější lidovecké frakce je chtěla odložit na pozdější dobu, kvůli čemuž pak levicoví europoslanci celý návrh odmítli. Nyní schválili kompromisní návrh většinou 439 hlasů ze 628 hlasujících.

Nabíjecí stanice

AAA: Ojeté elektroauto se prodává nejčastěji za 800 tisíc korun

Během šesti let počet ročně prodaných ojetých automobilů s elektrickým motorem stoupl osmkrát, podíl na trhu ale stále mají mizivých 0,11 procenta. Největší hráč na trhu použitých automobilů Aures a její síť AAA auto proto očekává další růst zájmu – a to i přes zvyšující se ceny elektrických ojetin –, záležet bude zejména na tom, jak dopadne plán EU na zákaz spalovacích motorů od roku 2035, vůči kterému se v úterý negativně postavilo Německo.

Přečíst článek

„Konečně se to povedlo. Velkou většinou hlasů jsme schválili historicky největší klimatickou normu,“ řekl německý lidovecký zpravodaj návrhu emisní reformy Peter Liese. Europoslanci se obávali, aby případné další neshody nezdržely zavedení nových klimatických norem, o něž velká většina z nich usiluje v co nekratším termínu.

Součástí schváleného textu je také možnost, aby Brusel účinněji zasahoval do fungování emisního trhu v případě výrazného růstu cen povolenek. Poslanci navrhli komisi, aby připravila pravidla omezující přístup spekulantů k nákupu a prodeji povolenek.

S koncem bezplatných povolenek souvisí schválené zavedení poplatku za dovoz neekologicky vyráběných produktů do EU. Takzvané uhlíkové clo má průmyslovým společnostem z unie kompenzovat dosavadní bezplatné emise a zajistit, aby měly rovné podmínky s firmami mimo EU. Poslanci se shodli také na podmínkách vytvoření fondu, který má zvláště ohroženým domácnostem kompenzovat očekávané zdražení tepla.

Elektromobil, ilustrační foto

Europoslanec Zdechovský: Zákaz spalovacích motorů je vítězstvím zelené ideologie nad zdravým rozumem

Evropská unie jako celek si v rámci Zelené dohody pro Evropu vytkla za cíl postupně snižovat emise skleníkových plynů. Do roku 2030 se mají dle plánu Fit for 55 emise snížit o 55 procent oproti roku 1990. 

Přečíst článek

Členské státy svůj postoj k většině návrhů klimatického balíčku včetně omezení výroby aut se spalovacími motory budou schvalovat příští týden. Začátek jednání mezi zeměmi a parlamentem pak připadne na české předsednictví.

Prodej aut, ilustrační foto

Už žádné spalovací motory po roce 2035. Evropský parlament návrh schválil

Evropský parlament (EP) schválil návrh, který by měl od roku 2035 zakázat prodej nových osobních aut a lehkých užitkových vozů se spalovacími motory. Opatření se netýká ojetých vozů a bude ještě předmětem dalšího unijního vyjednávání.

Přečíst článek

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme