Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Zdeněk Pečený: Nedojetí. Nové slovo Rekkevideangst se prosazuje v norské elektromobilitě

dobíjecí stanice
iStock
Zdeněk Pečený

Severská země by už příští rok chtěla zakázat prodej vozů se spalovacími motory, řidiče ale trápí úzkost známá jako syndrom nedojetí. 

Reklama

Norsko je globálním lídrem v provozu elektromobilů. Ty zde v posledních letech tvoří drtivou většinu nově prodaných automobilů. Proto není divu, že Norsko je nejdále i v identifikování psychických obtíží spojených s dojezdem elektrovozů. Pro syndrom nedojetí mají už i nové slovo Rekkevideangst. To popisuje úzkosti, které řidiči elektrovozů zažívají při pohledu ukazatel zbývajícího dojezdu při mrazivých teplotách, když je dobíjecí stanice v nedohlednu.

Devět z deseti

S teplotami klesajícími hluboko pod nulu, členitým terénem a dlouhými úseky odlehlých silnic se Norsko nemusí zdát jako nejideálnější místo pro řízení elektromobilu, kterému se v chladném počasí a kopcovitému terénu rychleji vybíjí baterie. Přesto zde prodeje elektromobilů nadále prorážejí rekordy. V březnu bylo 9 z 10 nově prodaných vozů v Norsku plně elektrických

Přitom již několik posledních let měly bateriové vozy v severské zemi 80procentní podíl na nově prodaných autech. Pro srovnání v Evropské unii loni tvořily prodeje elektromobilů 14,6 procenta.

Spalováky končí

Norská vláda nebrzdí, a plánuje v příštím roce zastavit prodej vozů se spalovacími motory. To by bylo o deset let dříve, než se podobný zákaz plánuje v Evropské unii. Jde o ambiciózní cíl, který pravděpodobně upevní pozici Norska jako světového lídra v prosazování obnovitelné energie. Je to však zvláštní rozhodnutí pro zemi, která je jedním z největších vývozců ropy na světě díky svým obrovským ropným zásobám a plynu v Severním moři. Velká část příjmů norské státní pokladny spoléhá na ropný průmysl země.

Reklama

Americký prezident Joe Biden

Biden vyrazil do boje s elektromobily z Číny. Cla na jejich dovoz zvýšil na sto procent

Spojené státy zvýší cla na dovoz elektromobilů z Číny z 25 na 100 procent, oznámila administrativa prezidenta Joea Bidena. Zvýší se také cla na dovoz počítačových mikročipů, solárních článků, baterií, kritických minerálů, zdravotnických produktů, některých výrobků z oceli a hliníku, stavebních jeřábů a na mnoho dalších položek. Čínu rozhodnutí silně znepokojuje, proto přijme rozhodná opatření na ochranu svých práv a zájmů, reagovalo čínské ministerstvo obchodu.

Přečíst článek

Reklama

Související

Anders Opedal (vlevo), generální ředitel Equinoru, nečeká, že by plyn a elektřina výrazně zlevnily.

Vysoké účty za elektřinu a plyn zůstanou. Kvůli obnovitelným zdrojům, soudí šéf Equinoru

Přečíst článek
Továrna čínského výrobce elektromobilů Leapmotor

Evropa byla zase příliš mírná. Akcie čínských automobilek rostou i přes zavedení cel

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme