Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Umělá inteligence pohání úspěch. A osvícení manažeři to dobře vědí

Umělá inteligence pohání úspěch. A osvícení manažeři to dobře vědí
iStock
Daniela Kolomazníková

Vědění a konání se v kontextu implementace a využití umělé inteligence (AI) ve firemním prostředí mohou jevit jako dva paralelní světy, které vyžadují zcela odlišné sady dovedností, zvláště z pohledu CEO. Zatímco pochopení možností a omezení AI je zásadní pro strategické rozhodování, přeměna tohoto poznání na konkrétní akce a výsledky je klíčem k udržitelnému úspěchu podniku.

Reklama

AI je fenomén, trend letící kupředu jako neřízená střela. Krásný příklad jsme diskutovali první březnový týden v rámci mastermindového setkání věnovaného AI s Lukášem Zemanem z Kindle Analytics. Jako minus Lukáš pojmenoval fakt, že AI zatím neumí udržet jednotný charakter tvořeného obsahu, a tedy není vhodným nástrojem pro práci s korporátní identitou. A ejhle, o týden později byla právě tato funkce v AI zprovozněna.

Vědění v kontextu AI to znamená pochopit, jak tato technologie funguje, jaké příležitosti může přinést konkrétnímu podnikání, a současně rozpoznat potenciální rizika. CEO musí nejen sledovat aktuální trendy v oblasti AI, ale také předvídat, jak se bude technologie vyvíjet a jaké nové příležitosti se mohou objevit. To vyžaduje neustálé vzdělávání a spolupráci s odborníky v oblasti. 

Umělá inteligence je všude, jen si to lidé neuvědomují, říká vývojář

Technologii umělé inteligence většina lidí využívá téměř každý den, aniž by si to uvědomovala. Toto označení patří programům, které používají například Google Maps nebo internetové překladače. Pozornost získaly v poslední době také jazykové modely jako chatbot ChatGPT. Umělá inteligence je strojové učení, název je spíše marketingovým tahem, řekl  David Herel z Českého vysokého učení technického.

Přečíst článek

Na druhé straně konání znamená převést teoretické znalosti o AI do praktického využití. V tomto případě se právě CEO musí stát lídrem změny, který dokáže mobilizovat týmy, alokovat zdroje a překonat překážky na cestě k implementaci AI v rámci podniku. To zahrnuje nejen technologické aspekty, ale také změnu firemní kultury, vzdělávání zaměstnanců, a dokonce i restrukturalizaci procesů, aby mohly být technologie AI efektivně využívány.

Reklama

Rozdíl mezi věděním a konáním lze v tomto kontextu ilustrovat na příkladu implementace AI pro zlepšení zákaznické podpory. Zatímco pochopení potenciálu AI pro automatizaci a personalizaci zákaznického servisu je prvním krokem, skutečné zavedení systémů AI, které mohou analyzovat zákaznické dotazy v reálném čase a poskytovat personalizované odpovědi, je něco úplně jiného. To vyžaduje intenzivní práci, testování a přizpůsobení v praxi.

V konečném důsledku rozdělení mezi věděním a konáním vede k hlubšímu porozumění tomu, že skutečný úspěch v implementaci a využití AI ve firemním prostředí vyžaduje více než jen teoretické znalosti. Vyžaduje akci, odvahu k inovaci a schopnost převedení teorie do praxe. Pro CEO to znamená neustále balancovat na hranici mezi tím, co je známo, a tím, co ještě musí být provedeno, aby se teoretické možnosti umělé inteligence proměnily ve skutečné firemní výhody.

Vývoj a využití umělé inteligence (AI) v současné době rezonuje napříč všemi odvětvími, a to nejen jako zdroj nových výzev, ale zejména jako příležitost pro bezprecedentní podnikový růst, inovace a zvýšení efektivity. Pro CEO a vedoucí pracovníky, kteří se snaží držet krok s rychlým vývojem v tomto dynamickém oboru, je klíčové pochopit, jak může AI transformovat jejich podnikání a jaké kroky by měli podniknout, aby z těchto změn těžili co nejvíce.

Technologická válka vrcholí. Čína v ní poráží Evropu

Čína letos zvýší výdaje na vědu a výzkum ze státního rozpočtu o deset procent oproti loňskému roku. Chce tak umožnit příklon své ekonomiky k rozvoji špičkových technologií. Současně ji motivuje závod se Spojenými státy o technologickou převahu ve světě.

Přečíst článek

Způsobů, jak získat informace a přehled o možnostech je mnoho. Od podcastů přes specializované servery k diskuzím s odborníky nebo s ostatními CEO. I k nám na mastermind Expertního boardu 21 toto téma proniká stále častěji a vedle pravidelných setkání proto organizujeme i mimořádná právě na toto téma. 

Jedním z prvních kroků pro CEO je porozumění tomu, jak AI revolučním způsobem transformuje tradiční sektory - od financí, přes výrobu, až po maloobchod. Příklady z praxe ukazují, že využití AI v těchto oblastech vede k výraznému zvýšení efektivity, umožňuje rychle implementovat inovace a posouvá hranice možného. Případové studie ze středních i velkých firem jsou toho důkazem. Stačí se jen rozhlédnout, kteří z velkých hráčů jsou až po uši zanořeni ve vývoji AI pro firemní využití.

Dalším důležitým aspektem je využití AI ve strategickém rozhodování. Nástroje AI pro prediktivní analýzu, optimalizaci procesů v reálném čase a automatické rozhodování mohou vedoucím pracovníkům poskytnout cenné informace pro lepší a rychlejší rozhodování. Právě díky těmto nástrojům vzniká některým firmám nezanedbatelná konkurenční výhoda na současném trhu. 

Arm Holdings

Umělá inteligence pomohla výrobci čipů Arm. Jeho akcie letí strmě vzhůru

Cena akcií britské společnosti specializované na návrh integrovaných obvodů Arm Holdings se za necelý týden téměř zdvojnásobila. Firma zveřejnila minulý týden výsledky hospodaření, které ukázaly, že poptávka po technologii související s umělou inteligencí (AI) firmě výrazně zvyšuje tržby. Investoři sázejí na to, že firmě se bude díky AI dařit i nadále, napsal server zpravodajské televize BBC.

Přečíst článek

Jedním z klíčových témat implementace AI ve firmách je její etické a odpovědné využívání. CEO by měli zajistit, že používání umělé inteligence v jejich firmách bude etické, transparentní a respektující soukromí. Diskuse, často i veřejná, o etických dilematech a jejich možných řešení, je důležitá pro udržení důvěry zákazníků a veřejnosti.

Vývoj umělé inteligence (AI) je jedním z nejvýznamnějších technologických trendů současnosti, který má potenciál radikálně proměnit tradiční podnikatelské modely a průmyslová odvětví. Bez angažovaných, informovaných a také odvážných CEO to však nepůjde. V rámci Expertního boardu 21 se v mastermindových setkáních zabýváme mimo jiné tématy implementace AI ve firmách. A pokud chce CEO vědět, jak přesně může AI pomoci právě jeho firmě, je diskuze tím prvním krokem správným směrem. 

Pro CEO a vedoucí pracovníky je klíčové pochopit a přijmout AI jako integrální součást budoucí strategie firmy. Přístup k AI by měl být strategický, s důrazem na inovaci, adaptabilitu a etickou odpovědnost. Investice do vzdělávání, rozvoje talentů a budování kultury otevřené změnám jsou nezbytné pro maximalizaci přínosů AI. S průkopnickým přístupem a pevným vedením mohou CEO a jejich týmy využít AI k dosažení nových výšek inovací a úspěchu. 

Autorka komentáře je zakladatelkou mastermindové platformy Expertní board 21

Miliardář Jeff Bezos s partnerkou Lauren Sánchez.

Stárnutí je humanitární katastrofa, řekli hoši ze Silicon Valley a začali hledat lék proti smrti

Sen o věčném mládí a životě nabral materiální podobu. Trh s výzkumem stárnutí a oddálení smrti se rychle zvětšuje. Investují do něj známí miliardáři.

Přečíst článek




 
Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme