Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lukáš Kovanda: Český průmysl nečekaně silně „nakopla“ výroba aut

Škoda Auto, ilustrační foto
Škoda Auto
Lukáš Kovanda

Český průmysl nečekaně silně „nakopla“ výroba aut, zahraniční obchod a stavebnictví ale zklamaly, komentuje aktuální data Českého statistického úřadu ekonom Lukáš Kovanda.

Reklama

Tuzemský průmysl v listopadu 2022 v meziročním pohledu nečekaně vzrostl, o 0,5 procenta. Všechny expertní odhady přitom počítaly s jeho propadem. Růst průmyslu přitom není dán nižší srovnávací základnou listopadu 2021, protože ta byla naopak navýšená. O to příznivější tedy listopadový výsledek průmyslu je. Také po přihlédnutí k tomu, že právě loňský listopad byl první měsícem „zatěžkávací zkoušky“ evropské energetické soustavy. Ještě v létě panovaly obavy, že energetická krize povede k omezování výroby, i v českém průmyslu.

Nečekaně silný výkon průmyslu měla v listopadu na svědomí zejména automobilová výroba, resp. její znatelné oživení v porovnání s říjnem. Autoprůmysl ovšem těží z velkého množství dosud nevyřízených objednávek. V listopadu došlo na výraznou nápravu narušených mezinárodních dodavatelských řetězců, byť ty ještě stále nejsou „zhojeny“ zcela. Energetickému průmyslu pak pomohlo navrácení jaderných bloků do takřka plného provozu. Oproti říjnu se tak produkce v energetice navýšila o solidní více než desetinu.

Podmínky ve zpracovatelském průmyslu se opět zhoršily

Český průmysl pokračuje v útlumu. Vlna propouštění ještě zesílí

Tuzemské podniky zpracovatelského průmyslu loni v prosinci výrazně zvýšily tempo snižování stavů svých pracovníků. A to na dosud nejvýraznější úroveň za celou dobu trvání současné inflační krize. Vyplývá to z pravidelného šetření podmínek v českém zpracovatelském průmyslu, jehož výsledky za prosinec 2022 zveřejnila společnost S&P Global.

Přečíst článek
   

Průmysl zůstane v útlumu

Energetická drahota a poměrně slabé objednávky a odbyt naznačují, že tuzemský průmysl čekají další měsíce útlumu, byť bude podávat lepší výkon, než kdyby se energetická krize EU projevila výrazněji. Za celý letošní rok by tak průmysl měl přidat nakonec obstojná 3,2 procenta. 

Oživení výroby aut se promítlo také v povzbuzení zahraničního obchodu v podání právě automobilového segmentu. Ten však sám nestačil na to, aby zabránil výrazně hlubšímu deficitu zahraničního obchodu, 25,5 miliardy korun, než jaký se předpokládal. A to předpoklady nebyly nijak zářné. Vždyť analytici ve střední hodnotě čekali deficit čítající ani ne polovinu výsledné hodnoty, totiž dvanáct miliard korun. Zahraniční obchod masivněji, než se čekalo, stáhl do deficitu import drahé ropy a zemního plynu. Také se meziročně snížil přebytek obchodu s elektřinou.

Vše k energetické krizi čtěte zde 

Rekordní schodek zahraničního obchodu

Celkový letošní schodek zahraničního obchodu vysoce překročí 200 miliard korun, a bude tak suverénně nejvyšší v historii samostatné České republiky.

Energetická drahota a související inflace negativně dopadají také na stavebnictví, byť nepřímo. Způsobují vyšší úrokové sazby, například ty nastavené Českou národní bankou, které prodražují financování stavební výstavby. Ta se tak ocitá v útlumu, jejž ještě umocňuje obecná nejistota, související s letošní pravděpodobnou recesí jak v Česku, tak v EU jako celku.

Aleš Michl, guvernér České národní banky, ČNB

Další rána pro úvěry. ČNB po půl roce zvažuje zvýšení úrokových sazeb

Důvodem pro zvýšení základní úrokové sazby České národní banky (ČNB) by mohlo být případné výrazné zdražení zboží a služeb při lednových změnách ceníků nebo proinflační působení vládní fiskální politiky. ČNB by ke zpřísnění měnové politiky mohla sáhnout i v případě, že by zahraniční centrální banky dost nezvyšovaly své sazby a hrozilo by dovážení zahraniční inflace. Vyplývá to ze záznamu z prosincového jednání bankovní rady ČNB, který centrální banka dnes zveřejnila.

Přečíst článek

Stavební produkce tak v listopadu meziročně klesla o necelé procento. Zatímco za loňský rok stavebnictví skončí mírně v plusu, kolem dvou procent, letos bude rádo za „černou nulu“, nelze totiž vyloučit jeho propad.

Další komentáře Lukáše Kovandy čtěte zde 

Reklama

Související

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Lukáš Kovanda: Český průmysl v únoru zklamal. Kdo za to může? Němci, Číňané i piráti

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme