Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Prodej nových aut za pololetí klesl pod sto tisíc. Třetina byla značky Škoda

Prodej aut, ilustrační foto
Pixabay
 ČTK

Prodej nových osobních aut v Česku v letošním prvním pololetí meziročně klesl o 12,3 procenta na 98 916 vozů. Pokles výrazně prohloubilo druhé čtvrtletí. Poptávka dál převyšuje nabídku. Registrací ubylo také v dalších kategoriích vozidel s výjimkou autobusů a motocyklů, jen mírně se zvýšily u nákladních aut, uvedl Svaz dovozců automobilů (SDA).

Reklama

Poptávka nadále převyšuje možnosti většiny výrobců a dovozců nových osobních automobilů, uvedl SDA. „Přetrvávají problémy ve výrobě, dodávkách komponentů a v logistice narušené obdobím covidu a válečným konfliktem na Ukrajině,“ dodal svaz.

Firmy si v pololetí z nově registrovaných osobních vozů pořídily 72,6 procenta, zbytek připadá na spotřebitele. Největší podíl na prodejích drží Škoda Auto se 31 678 vozy, což představuje 32 procent. Následují Hyundai s 10,2 procenta, Volkswagen s 8,15 procenta, Toyota s 6,5 procenta a Kia s 5,6 procenta. Nejprodávanějšími modely byly Škoda Fabia (6280 vozů), Škoda Octavia (6254) a Hyundai i30 (4433 aut).

Z hlediska obchodních tříd jsou na prvním místě SUV s podílem 44 procent. Na druhém místě je nižší střední třída se 16,6 procenta a následují malé vozy se 13,2 procenta. Podíl vozů s benzinovým motorem přesáhl 66 procent, naftové vozy tvořily čtvrtinu. V pololetí prodaných 1918 čistě elektrických vozů bylo meziročně o polovinu víc, podíl na celku byl ale stále menší než dvě procenta. Podobný podíl připadal také na vozy s motorem na benzin a LPG, meziročně se jejich počet zdvojnásobil na 1985 kusů.

VOP Bentley Continental

FOTOGALERIE: Nastává ideální doba pro kabriolety. Tady je sedm nejkrásnějších

Vůně je dojem, kterého se při řízení auta většina řidičů zříká, ať už posečené trávy a kvítí vedle silnice, čerstvého chleba v některé z pekáren ve městě, či svěžího vzduchu při jízdě lesem či horami. Kabriolety jsou ale úplně jiná záležitost a přidávají k řízení další smyslový zážitek. Jsou i designově krásné, ale pravda, ne nejlevnější. Zde je sedm tipů agentury Bloomberg na ty aktuálně nejpozoruhodnější. Doporučuje se klobouk, opalovací krém a sluneční brýle. 

Přečíst článek

Registrace dovážených ojetých osobních aut v prvním pololetí meziročně vzrostly o 6,9 procenta na 89 307 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,6 roku. Dovezených vozidel starších deseti let byla víc než polovina, starších 15 let téměř 23 procent.

Prodej nových lehkých užitkových vozů meziročně klesl o 5,2 procenta na 8841 aut. První je značka Renault s 1446 prodanými auty, následují Peugeot a Citroën.

U nových nákladních vozů se prodej zvýšil o procento na 4487 vozů. První je značka Volvo s 934 registrovanými vozy, následují Mercedes-Benz, DAF, MAN, Scania a Iveco. Odbyt autobusů proti loňsku stoupl o 47 procent na 886 vozidel. Nejvíce prodal domácí Iveco Bus s 329 registrovanými autobusy, následují SOR s 241 a Setra se 154 vozy. Registrace nových motocyklů vzrostly o 19,6 procenta na 15.178 strojů. Nejprodávanější byla Honda s 2914 registracemi, následují CF Moto s 1370 prodanými stroji a Yamaha s 1057 motocykly.

Prodej aut s klasickým spalovacím motorem v EU skončí v roce 2035

Hotovo. Prodej vozů s dnešními spalovacími motory v EU končí v roce 2035

Nejpozději po roce 2035 opadnou problémy s cenou benzinu a nafty. Od toho roku se totiž v Evropské unii nebudou smět prodávat nové vozy se spalovacím motorem dnešního typu, odsouhlasili ministři členských států EU. Jde o součást balíku nových opatření, která mají Evropu dovést ke splnění klimatických cílů. Detaily budou projednávat jednotlivé členské státy s Unií během českého předsednictví.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Doporučujeme