Prodej automobilů v EU loni klesl. Od srpna nastal obrat – ale ne v Česku
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se za rok 2022 meziročně snížil o 4,6 procenta na 9 255 930 vozů. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice prodej osobních aut klesl o 7,1 procenta na 192 087 vozů.
Až do července prodeje nových vozů v EU klesal, v srpnu ale nastal obrat a v prosinci prodeje zaznamenaly největší loňský meziroční nárůst o 12,8 procenta na 896 967 vozů. Česko ale bylo výjimkou – prodeje v posledním měsíci loňského roku klesly o desetinu na 14 553 aut.
Prodej automobilů v EU v roce 2022 (po měsících):
V prosinci se prodej nových aut v EU meziročně zvýšil pátý měsíc za sebou. Navzdory pozitivnímu úhrnnému výsledku pouze dva ze čtyř hlavních automobilových trhů v EU zaznamenaly v posledním měsíci loňského roku růst, a to Německo o 38,1 procenta a Itálie o 21 procent. Španělska proti tomu zaznamenalo výrazný pokles, konkrétně o 14,1 procenta. Francouzský trh v stagnoval a meziročně se snížil o 0,1 procenta.
Výroba automobilů na Slovensku loni podle předběžných údajů klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel, země si ale v přepočtu na obyvatele udržela pozici světového lídra v produkci aut.Slovensko je pořád světový lídr, ale výroba aut poklesla na milion
Money
Z větších výrobců se v prosinci dařilo mimo jiné skupině Volkswagen, která v EU prodala meziročně o 19,7 procenta více aut, konkrétně 223 508 vozů. Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny, prodej v EU za poslední měsíc loňského roku meziročně zvýšila o 2,8 procenta na 39 630 aut. Za celý loňský rok skupině Volkswagen prodej klesl o 5,2 procenta, Škodě Auto se snížil o 8,4 procenta.
Vysokého prodeje nadále v prosinci dosahovaly automobilky Toyota (meziroční růst o 19,6 procenta), BMW (o 23,2 procenta) či Mercedes-Benz (o 18,1 procenta). Naopak nižší prodej (minus 6,6 procent) v prosinci vykázala skupina Stellantis, jejíž součástí jsou značky Peugeot, Fiat nebo Citroën.
Elon Musk rád využívá Twitter k marketingovým účelům k posílení jeho firem a aktivit na trhu. Jednou to ale, zdá se, přehnal. V San Francisku začíná soud, v němž čelí žalobě investorů kvůli slibu, že stáhne Teslu z burzy. Záměr veřejně deklaroval téměř před pěti lety na Twitteru. Dodnes nedošlo k jeho naplnění. Začíná soud s Muskem kvůli Tesle. Ve hře jsou miliardy dolarů
Leaders
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.