Prodej automobilů v EU loni klesl. Od srpna nastal obrat – ale ne v Česku

Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se za rok 2022 meziročně snížil o 4,6 procenta na 9 255 930 vozů. Hlavní příčinou byl nedostatek součástek v prvním pololetí. Ve své zprávě to uvedlo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). V České republice prodej osobních aut klesl o 7,1 procenta na 192 087 vozů.
Až do července prodeje nových vozů v EU klesal, v srpnu ale nastal obrat a v prosinci prodeje zaznamenaly největší loňský meziroční nárůst o 12,8 procenta na 896 967 vozů. Česko ale bylo výjimkou – prodeje v posledním měsíci loňského roku klesly o desetinu na 14 553 aut.
Prodej automobilů v EU v roce 2022 (po měsících):

V prosinci se prodej nových aut v EU meziročně zvýšil pátý měsíc za sebou. Navzdory pozitivnímu úhrnnému výsledku pouze dva ze čtyř hlavních automobilových trhů v EU zaznamenaly v posledním měsíci loňského roku růst, a to Německo o 38,1 procenta a Itálie o 21 procent. Španělska proti tomu zaznamenalo výrazný pokles, konkrétně o 14,1 procenta. Francouzský trh v stagnoval a meziročně se snížil o 0,1 procenta.
Výroba automobilů na Slovensku loni podle předběžných údajů klesla téměř o pět procent zhruba na milion vozidel, země si ale v přepočtu na obyvatele udržela pozici světového lídra v produkci aut.
Slovensko je pořád světový lídr, ale výroba aut poklesla na milion
Money
Z větších výrobců se v prosinci dařilo mimo jiné skupině Volkswagen, která v EU prodala meziročně o 19,7 procenta více aut, konkrétně 223 508 vozů. Automobilka Škoda Auto, která je součástí skupiny, prodej v EU za poslední měsíc loňského roku meziročně zvýšila o 2,8 procenta na 39 630 aut. Za celý loňský rok skupině Volkswagen prodej klesl o 5,2 procenta, Škodě Auto se snížil o 8,4 procenta.
Vysokého prodeje nadále v prosinci dosahovaly automobilky Toyota (meziroční růst o 19,6 procenta), BMW (o 23,2 procenta) či Mercedes-Benz (o 18,1 procenta). Naopak nižší prodej (minus 6,6 procent) v prosinci vykázala skupina Stellantis, jejíž součástí jsou značky Peugeot, Fiat nebo Citroën.
Elon Musk rád využívá Twitter k marketingovým účelům k posílení jeho firem a aktivit na trhu. Jednou to ale, zdá se, přehnal. V San Francisku začíná soud, v němž čelí žalobě investorů kvůli slibu, že stáhne Teslu z burzy. Záměr veřejně deklaroval téměř před pěti lety na Twitteru. Dodnes nedošlo k jeho naplnění.
Začíná soud s Muskem kvůli Tesle. Ve hře jsou miliardy dolarů
Leaders
Vše o inflaci
Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.
Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.