Reklama

Vadí vám investiční životní pojistka? Vsaďte na finančního arbitra, ne na hromadnou žalobu

Uzavření smlouvy - ilustrašní foto
Pixabay
 Zlaťák

Někteří klienti pojišťoven uvěřili, že životní pojistka je podvod a oni byli oklamáni. Předali své domnělé nároky spolku, který jim slibuje vymoci náhradu. Hrozí však pravý opak a oni mohou přijít o další peníze.

Reklama

Investiční životní pojistky se staly v uplynulých dvou dekádách populárním nástrojem na ukládání peněz. Po několika letech však řada klientů zjistila, že na rostoucím trhu mohla vydělat výrazně více peněz jinými nástroji, a tak pojistky označují za podvod. Právě na tyto lidi zacílil spolek Podvedení klienti, který jim slibuje vyřešení jejich „nároků“.

Podobné aktivity v minulých letech však ukazují, že kolektivní vymáhání skutečných, či častěji pochybných nároků v Česku příliš nefunguje. Navíc ve sporu s pojišťovnami mají klienti daleko větší šanci uspět sami.

vysoké účty

Pět důvodů, proč letos citelně zdraží nájemné. A rada, jak u toho finančně nevykrvácet

Ceny nájemního bydlení letos citelně vzrostou napříč Českem. Zde je pět stěžejních důvodů, proč se tak stane. A na závěr nechybí rada, co s tím může nájemník dělat.

Přečíst článek

Hromadné žaloby v Česku nefungují

Cílem spolku Podvedení klienti, který vznikl už v roce 2018, měla být ochrana spotřebitele před „protiprávným jednáním při uzavírání smluv o investičním životním pojištění“. Na svých stránkách se na klienty pojišťoven obracejí sugestivním dotazem „Máte v šuplíku životní pojistku nebo jen cáry papíru?“ A nabízejí projekt „založený na neziskovém principu samotnými klienty pojišťoven, kteří bez vlastní viny přišli o své peníze v nejrůznějších smlouvách spořícího životního pojištění“.

Spolek slibuje hájit hromadné zájmy lidí, kteří nejsou spokojeni se svými smlouvami s pojišťovnami. Jenže české právo hromadné vymáhání nároků neumožňuje. I když se objevily snahy prosadit zákon o hromadných žalobách, sněmovna ho smetla se stolu. Vymáhající společnosti jako spolek Podvedení klienti se tedy snaží využívat různé uměle vytvořené právní konstrukty, které jsou však pro hromadné vymáhání nároků nevhodné. A lidem, kteří se na ně obrátí, přináší hlavně rizika, že budou muset znovu platit.

Reklama

Klienti pojišťoven, kteří se cítí být poškozeni, se přitom mohou na finančního arbitra obrátit přímo. K řešení sporu jeho prostřednictvím není třeba žádné právní zastoupení. Jen se klient předtím musí pokusit řešit problém přímo s pojišťovnou. Pak samotní pracovníci Kanceláře finančního arbitra mají poskytovat pomoc tak, aby každý mohl účinně uplatnit své nároky. Za řízení před finančním arbitrem lidé neplatí žádné poplatky. Je zdarma.

Daňové přiznání, ilustrační foto

Jaké chyby dělají Češi nejčastěji v daňovém přiznání

Poslední termín pro podání daňového přiznání se nevyhnutelně blíží. Po 1. dubnu už daňovým poplatníkům hrozí sankce – pozdní odevzdání vás tedy může přijít draho. Stejně tak můžete dlouho čekat i na případný přeplatek, zvlášť když budete mít v dokumentech chyby. V čem nejčastěji poplatníci chybují a jak se těchto chyb vyvarovat? Radí Monika Lodrová, daňová poradkyně a vedoucí oddělení daně z příjmu fyzických osob společnosti BDO. 

Přečíst článek

Hrozí, že klienti budou platit soudní poplatky

Co hrozí lidem, kteří se nechají zastupovat takovými ochranářskými skupinami? To je vidět třeba na kauze bankovních poplatků. Několika lidem se podařilo přesvědčit velké množství klientů bank, že některé poplatky, které jim banky účtovaly za vedení účtů a různé peněžní služby, jsou protiprávní. Lidé pak podali velké množství výzev bankám i žaloby. Ale bublina splaskla, když Nejvyšší i Ústavní soud vydaly právní názor ve prospěch bank.

Organizátoři poplatkových iniciativ pak doporučili klientům, aby své žaloby vzali zpět. Soudy však po nich začaly vymáhat náklady řízení. I když organizátoři zpočátku slibovali, že všechny soudní náklady zaplatí, nejenže je nezaplatili, ale utekli na Slovensko. Klienti bank tak museli uhradit nemalé náklady soudního řízení sami.

Spolek Podvedení klienti uzavírá s lidmi buď smlouvu o postoupení pohledávky, nebo příkazní smlouvu. Problém podle odborníků nespočívá ani tak ve vadném uzavírání těchto smluv, ale v potenciálním pozdějším nekalém jednání vůči spotřebitelům. V příkazní smlouvě se klient zaváže uhradit žalobní iniciativě odměnu – nejčastěji ve výši třiceti procent z úspěšně vymožené částky. Zbytek by měl dostat klient.

Výplata klientů Sberbank v pobočkách KB

Pojištění vkladů: Jak funguje a kolik dostanete?

Kdyby banka, kde máte svůj běžný či spořicí účet, zkrachovala, získáte peníze zpět díky pojištění vkladů. Pro náhrady je stanovený limit 100 tisíc eur, ale v určitých případech dosáhnete až na dvojnásobek. Jak přesně pojištění vkladů funguje a kdy máte na plnění nárok.

Přečíst článek

Finanční arbitr: Dejte pozor, co podepisujete

Před postoupením sporů ze životního pojištění různým spolkům varoval i finanční arbitr. Mohou nastat problémy v situaci, kdy advokáti spolku postupují v soudních řízeních bez vědomí klientů nebo v rozporu s jejich pokyny. Pokud klient absolvuje spor před finančním arbitrem, samotné soudní řízení už často odmítne. Přesto spolek podá jeho jménem žalobu k soudu, aniž by o tom třeba klient věděl.

Problematická může být podle finančního arbitra také situace, kdy spolek uzavře s klientem smlouvu o postoupení pohledávky. Pak se stává jejím vlastnictvím a klient veškerá práva k pohledávce ztrácí. Žalobní skupina by pak měla vymáhat pohledávku svým jménem. Přesto ji někdy vymáhá jménem klienta, ať už při řízení před finančním arbitrem, nebo soudem.

zlato, zlaté slitky

Spořitelna začala prodávat zlaté cihličky přes mobil

Jen na pobočkách České spořitelny si lidé nakoupili zlaté slitky v objemu přes půl tuny.

Přečíst článek

Pojišťovny: Advokáti často jen vyvolávají paniku

Podle České asociace pojišťoven (ČAP) se situace kolem investičního životního pojištění snaží využít skupina advokátů. Obrací se na klienty pojišťoven a slibuje jim vrácení investovaných financí. Proto šíří v médiích zprávy o neplatnosti stovek tisíc až milionů smluv. A to i přesto, že podle asociace žádná neplatnost celých balíků smluv neexistuje a nálezy finančního arbitra nelze považovat za precedenty.

ČAP považuje snahy těchto advokátních kanceláří a těch, kteří je zastupují, za vysoce tendenční. Vyvoláváním paniky se podle ní pokoušejí vytvořit kauzu a získat co nejvíce klientů. Podobně tomu bylo například u nechvalně známé kauzy kolem poplatků za hypoteční úvěry. 

„Tyto iniciativy klientům slibovaly vyhrané soudní spory. Výsledkem však byly náklady na právní zastoupení a náhrady soudních řízení u prohraných sporů. I s ohledem na tuto zkušenost bych klientům pojišťoven doporučil, aby byli velmi obezřetní, pokud se na ně s nabídkou zastupování obrátí právní kanceláře. I s ohledem na rozhodnutí soudu mohou být výsledkem prohrané spory a klienti budou muset hradit náklady na právní zastoupení i soudní řízení,“ varoval už v roce 2019 výkonný ředitel ČAP Jan Matoušek.

Soudy: Klient si má být vědom rizik

Navíc ne vždy se soudy přikloní na stranu žalobců. U rozsudků týkajících se platnosti smluv investičního životního pojištění soudci v mnoha případech konstatují, že spotřebitel před uzavřením pojistné smlouvy převzal veškeré dokumenty potřebné pro uzavření smlouvy a stvrdil to svým prohlášením.

Zamítavé rozsudky soudů obsahují často se opakující argument, že i klient je odpovědný za své jednání a nemůže svalovat vinu na pojišťovnu za to, že se neseznámil s podmínkami, které podepsal, uvedla vedoucí oddělení analýz a finančních produktů Creasoft Kateřina Lhotská.

Od tvrzení představitele spolku Podvedení klienti Jiřího Chvojky, že se Česká národní banka obává dopadů kauzy týkající se pojistných smluv investičního pojištění Generali Česká pojišťovna na finanční stabilitu, se distancuje i Česká národní banka. Ředitelka odboru komunikace a mluvčí ČNB Markéta Fišerová prohlásila, že „ČNB může veřejnost ujistit, že dle jejích poznatků a za stávající situace je sektor pojišťoven dostatečně stabilní, schopný naplňovat klíčové pojistné funkce a efektivně řídit rizika“.

ilustrační foto

ČTÚ nechal zákazníky na holičkách, odstoupil od plánu regulovat marže mobilních operátorů za data

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ustoupil od svého záměru dočasně regulovat ceny na velkoobchodním trhu mobilních dat. Proti regulaci spočívající v zákazu stlačování marží a stanovení maximální ceny pro virtuální operátory se postavila Evropská komise i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). O nevydání chystaného opatření obecné povahy rozhodla rada ČTÚ tento týden ve čtvrtek poměrem hlasů tři ku dvěma, uvedl úřad.

Přečíst článek

Úřad práce - ilustrační foto

Pracují již všichni, kdo chtějí. Trh práce se dál přehřívá

Nezaměstnanost v Česku v březnu klesla o desetinu procentního bodu na 3,4 procenta. Bez práce bylo 252 873 lidí, zhruba o 10 500 méně než v předchozím měsíci. Zaměstnavatelé nabízeli 360 168 volných míst, jejich počet tak mírně klesl. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Úřad práce ČR. Loni v březnu byla nezaměstnanost v Česku 4,2 procenta.

Přečíst článek

Reklama

Související

Česká spořitelna

Vyšší sazby ČNB přihrály bankám miliardové zisky. Čtveřice největších vydělala za čtvrtletí 15 miliard

Přečíst článek
Byty, ilustrační foto

A je to tady. Úrok průměrné hypotéky pokořil hranici 5 procent a dál poroste kvůli ČNB

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme