V Evropě se prodává stále míň nových aut. Škodovce klesá podíl na unijním trhu
Kvůli výpadkům v dodavatelských řetězcích prodej nových osobních automobilů v Evropské unii nadále klesá. Tempo poklesu prodeje v únoru zrychlilo z lednových šesti procent.
Prodej nových osobních automobilů v Evropské unii se v únoru meziročně snížil o 6,7 procenta na 719 465 vozů. Jde o nejslabší únorový prodej od začátku sledování údajů, oznámilo Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA).
Český Svaz dovozců automobilů už dříve uvedl, že v České republice se prodej nových osobních aut v únoru meziročně snížil o 3,1 procenta na 14 225 vozů. V prvních dvou měsících roku nicméně o 3,4 procenta vzrostl a dostal se na 30 488 vozů, zatímco v celé EU ve stejném období o 6,4 procenta klesl a činil 1,4 milionu vozů.
Drahá nafta není takový problém, jak někteří dopravci tvrdí. Jejich demonstrace nechápu, říká Radim Jančura, majitel vlakového dopravce RegioJet a autobusů Student Agency. Podnikatel se podle něj musí se zdražením paliv umět vyrovnat. Drahá paliva podle něj naopak nahrávají veřejné dopravě.Radim Jančura: Kdo nemá na benzín, ať chodí pěšky. Auto je luxus
Leaders
Prodeje rostou v Německu, klesají ve Francii
Počet vyrobených aut se liší. Zatímco ve Francii se prodej meziročně snížil o 13 procent a v Itálii téměř o 23 procent. V Německu naopak prodej meziročně o více než tři procenta vzrostl, ve Španělsku se zvýšil téměř o sedm procent.
Automobilce Škoda Auto, která je součástí skupiny Volkswagen, v únoru prodej v zemích EU meziročně klesl o 13,1 procenta na 38.268 vozů. Podíl této značky na unijním trhu se tak snížil na 5,3 procenta z 5,7 procenta před rokem.
Automobilka Škoda Auto v loňském roce navzdory poklesu prodeje aut zvýšila provozní zisk o 43,2 procenta na 1,08 miliardy eur (26,8 miliardy korun). K růstu přispěly vyšší marže, příznivý vývoj směnných kurzů a nižší poplatky za nadlimitní emise oxidu uhličitého. Ve své výroční zprávě to uvedl mateřský koncern Volkswagen.Škoda Auto loni i přes pokles prodejů zvýšila provozní zisk o 43 procent na 1,08 miliardy eur
Zprávy z firem
Automobilový průmysl se už delší dobu potýká s nedostatkem čipů a dalších součástek. Situaci navíc v posledních týdnech zkomplikoval útok ruských vojsk na Ukrajinu. Škoda Auto stejně jako celý koncern Volkswagen kvůli invazi pozastavila veškeré své aktivity v Rusku, kromě toho čelí výpadku v dodávkách součástek z Ukrajiny.
"V důsledku přerušení dodávek kabelových svazků z Ukrajiny jsme zastavili výrobu modelu Enyaq iV. Naši odborníci usilovně pracují na hledání dostupných alternativ a na obnově dodávek. U ostatních modelů mohou výpadky dodávek krátkodobě způsobovat výrobu nekompletních vozů nebo přerušení výroby, zatím se však logistice toto riziko daří minimalizovat," uvedla mluvčí mladoboleslavské automobilky Gabriela Slabihoudková.
Odd začátku války na Ukrajině poprvé spadla cena ropy pod 100 dolarů za barel.Svítá naděje na levnější benzin? Cena ropy padá na dvoutýdenní minima
Money
Za hlavní potenciální rizika pro společnost ČEZ kvůli ruské invazi na Ukrajinu lze považovat zejména dopady situace a uvalených sankcí na zajištění dodávek jaderného paliva pro české jaderné elektrárny, zajištění údržby výrobních zařízení, zajištění nákupu plynu pro koncové zákazníky a plnění závazků obchodních společností z titulu uzavřených komoditních kontraktů. Skupina ČEZ jako subjekt kritické infrastruktury přijala veškerá bezpečnostní opatření, řekl předseda představenstva Daniel Beneš.Zásoba paliva pro Dukovany dojde za tři roky. ČEZ ho nakupoval v Rusku, nahrazení bude problém
Zprávy z firem
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.