Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

V celém Rakousku dnes nejezdí vlaky, železničáři stávkují za vyšší platy. Mezinárodní doprava kolabuje

Rakouští železničáři vstoupili do jednodenní stávky. Chtějí vyšší platy
ČTK
 ČTK

Rakouští železničáři o půlnoci vstoupili do jednodenní stávky. Zasaženy jsou i mezinárodní spoje včetně těch mezi Rakouskem a Českou republikou či Německem. Stávka se projevuje i zvýšeným provozem na rakouských silnicích. V Linci situaci ještě dál zkomplikovala akce klimatických aktivistů z hnutí Letzte Generation (Poslední generace), kteří se přilepili k vozovce na jednom z dálničních přivaděčů.

Na celých dnešních 24 hodin téměř utichl provoz na rakouské železnici. Drážní zaměstnanci požadují kvůli 11procentní inflaci zvýšení platů o zhruba 12 procent. Zástupci zaměstnavatelů v neděli nabídli jen 8,4 procenta a kolektivní vyjednávání bylo přerušeno.

Jednodenní stávka se týká mimo jiné všech mezinárodních spojení s Rakouskem. České dráhy upozornily, že náhradní doprava v Rakousku není zajištěna, a to ani v přeshraničních úsecích. U nočních spojů, například mezi Prahou a Curychem nebo Vídní a Berlínem je provoz omezen už od nedělního večera až do úterního rána. České dráhy zajišťují provoz všech vlaků mezistátní dálkové dopravy na území České republiky do a z poslední pohraniční stanice.

Radim Jančura, šéf RegioJet

Radim Jančura: Autobusy a vlaky od příštího roku zdraží o deset až patnáct procent

Nejvíc nyní Radima Jančuru, majitele žlutých autobusů a žlutých vlaků, baví gastro. Koupil už druhý hotel v rakouských Alpách, a jak říká, chce vybudovat novou úroveň gastronomických služeb. Je to poněkud nečekaný posun, protože jeho hlavním byznysem je doprava. Dlouho sváděl souboj s Českými drahami i s jinými dopravci. Nakonec se mu povedlo vybudovat nejsilnější soukromou dopravní firmu v Česku. Dál ji rozvíjí, je kritický k vládě, ale do jeho srdce se zasekl restaurační byznys.

Přečíst článek

Česká soukromá společnost RegioJet oznámila, že všechny své spoje z Břeclavi do Vídně a z Vídně do Břeclavi nahradí svými žlutými autobusy. Budapešťské spoje pojedou odklonem přes Bratislavu. Německý železniční dopravce Deutsche Bahn oznámil, že zasaženy budou ještě i jeho noční vlaky z dneška na úterý.

Obecní dopravní společnosti včetně metra či provozovatelů tramvajových sítí zůstávají v provozu. V Salcburku však nejezdí trolejbusy a ve Vídni městské vlaky.

Dopravní kolaps překračuje hranice

Na silnicích a dálnicích by měli motoristé počítat s hustším provozem. Rakouská železniční společnost ÖBB přitom vybízí své zákazníky, aby odložili zbytné cesty nebo využili alternativní způsob dopravy. Rakouský automotoklub dokonce lidem doporučuje, aby pokud možno pracovali z domova.

„Zvláště na městských dálnicích v metropolitních oblastech Vídně, Klagenfurtu, Innsbrucku a Lince je třeba počítat s kolonami a zdrženími,” řekl deníku Der Standard mluvčí rakouské správy silnic a dálnic (Asfinag).

peníze, ilustrační foto

Jen pětina Čechů si při inflaci řekne o zvýšení platu. Je to výrazně pod evropským průměrem

V nejbližších měsících se chystá říct si o přidání platu 19 procent Čechů. To je nejméně v Evropě a výrazně za světovým průměrem, který činí 35 procent. Vyplývá to z průzkumů celosvětové zaměstnanosti poradenské firmy PwC, kterého se zúčastnilo 52 195 pracovníků ve 44 zemích. V ČR byla dotázána přibližně tisícovka respondentů.

Přečíst článek

V Linci se podle policie přilepili tři aktivisté na vozovku dálničního přivaděče, čímž dopravní situaci v oblasti dále zkomplikovali.

Šéf ÖBB Andreas Matthä v pondělí ráno rozhlasové stanici Ö1 řekl, že pro stávku nemá „žádné pochopení”. Nabídka zaměstnavatele v kolektivních vyjednáváních byla podle něj „víc než férová a více než atraktivní”. Matthä očekává, že v úterý se provoz do značné míry vrátí k normálu.

V Rakousku je podle ÖBB za normálních okolností na cestě zhruba 8000 osobních a nákladních vlaků různých provozovatelů. Vlakem denně v alpské republice cestuje zhruba milion lidí.

Viktor Orbán

Lukáš Kovanda: Maďaři nemají dost benzínu. Orbán kapituluje před zákonem trhu

Čína zažívá největší lidové bouře od roku 1989, ropa proto prudce zlevňuje. To může těšit české motoristy, ne však ty maďarské – těm pohonné hmoty kvůli včerejšímu omezení stropů zdraží, komentuje dění na trzích na prahu nového týdne ekonom Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Doporučujeme