Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Umělá inteligence poslouží nejen klientům, ale také zaměstnancům bank

Patrik Jeřábek, Tribe Lead – Core Systems v České spořitelně
Patrik Jeřábek, Česká spořitelna
Newstream & Partner

O umělé inteligenci v bankovnictví se nejčastěji uvažuje jako o nástroji, který podpoří automatizaci pro rychlé a vysoce personalizované řešení požadavků klientů. Může také pomoci s odhalováním podvodů. Ve skutečnosti ale AI zvládne ještě mnohem víc.

Reklama

Technologii umělé inteligence (AI) si dnes může kdokoli snadno vyzkoušet – nejčastěji v podobě webových aplikací na tvorbu obrázků nebo generování textů. Firmy přitom už mnohem dříve, než se modely jako DALL-E nebo ChatGPT staly veřejně dostupnými, pracovaly na automatizaci a robotizaci. Zároveň začínaly i první experimenty pro oblast AI, například v České spořitelně běží hned několik projektů postavených na schopnostech AI. Podívejme se na ty nejzajímavější z nich. 

Vývoj softwaru s podporou AI

Softwarové inženýrství je jednou z prvních oblastí, kde se uplatňují velké jazykové modely generativní AI. Vývojářům pomáhají s prediktivním vytvářením kódu, automatizovaným testováním i tvorbou dokumentace. AI rozhodně nenahradí zkušenosti a kreativitu vývojářů, ale pomůže jim zvýšit produktivitu práce (ušetří čas) i kvalitu vytvářeného kódu.

Robotický personalista

Už druhým rokem Česká spořitelna opakovaně otestovala i automatizovanou analýzu profesních životopisů při výběru nejvhodnějších kandidátů. „Robotický personalista“ skrytý za HR portálem pomáhal uchazečům na základě jejich schopností a zkušeností najít nejvhodnější pracovní pozici a naopak – personalisté mohli v databázi životopisů zpracovaných pomocí AI snadno hledat vhodné kandidáty na otevřené pozice.

Osobní bankéř pro každého

Podobně jako umí AI analyzovat profily uchazečů, dokáže do daleko většího detailu poznat přání a potřeby každého ze 4,5 milionu klientů České spořitelny. Díky AI a automatizaci je možné každému z klientů banky nabídnout přesně takové služby, které odpovídají jeho současným i budoucím požadavkům.

Umělá inteligence pomůže bankám ještě lépe poznat své klienty

Služby přesně na míru díky dokonalé znalosti potřeb klienta, banka provázející své zákazníky na každém kroku v online světě nebo velmi rychlé uvádění nových produktů – to a ještě mnohem víc dnes bankám umožňují technologie.

Přečíst článek

Kdykoli dostupný finanční poradce

I banky s rozsáhlou sítí poboček dobře vědí, že klienti chtějí stále větší část svých požadavků vyřešit jednoduše odkudkoliv. Proto vzniká stále více textových i hlasových řešení poháněných umělou inteligencí. Jako první mezi českými bankami spustila Česká spořitelna svého chatbota už na konci roku 2019. Dnes umí chatbot George vyřešit celou řadu dotazů a problémů klientů, kteří mají například potíže s přihlášením do internetového bankovnictví.

AI pro každý den

Přínosem technologie AI je také pomoc při každodenní práci s dokumenty, tabulkami nebo třeba analýzou dat. AI zásadně rozšiřuje schopnosti nástrojů ze sady Microsoft 365 a skupina ERSTE je jednou z asi 600 firem z celého světa, které od společnosti Microsoft získaly licence pro využití nejnovějších nástrojů AI. Pilotní projekt se skupinou uživatelů z České spořitelny nám ukáže, ve kterých oblastech bude umělá inteligence nejvíce užitečná.

Sázka na umělou inteligenci. Tyto společnosti jsou připraveny ovládnout ekonomiku poháněnou AI

Investování do AI akcií představuje příležitost podílet se na růstu transformační technologie, která mění podobu průmyslových odvětví. Nvidia, Alphabet a Microsoft jsou přitom tři společnosti stojící v čele této revoluce – nabízejí investorům expozici vůči různým aspektům ekonomiky poháněné umělou inteligencí.

Přečíst článek

Finance, burza, AI

Co světu způsobí umělá inteligence, už teď ukazuje sektor financí

Odvětví, kde není velké množství relativně stabilních dat, nejsou disrupcí ze strany umělé inteligence tolik ohroženy. A celkově to vypadá, že vyhrají velcí hráči, kteří mají peníze na investice, píše akademik Mihir A. Desai v komentáři prestižního Harvard Business Review (HBR). Newstream.cz články z HBR na základě licence přináší pravidelně.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

David Navrátil: Umělá inteligence se může vymknout lidské kontrole a být agresivní. Musíme to ošetřit

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme