Maloobchod táhne nakupování přes internet

Tržby v maloobchodě v srpnu meziročně stouply o 4,1 procenta. Jde o šestý růst v řadě, proti červencovým čtyřem procentům je srpnový růst nepatrně rychlejší. Proti předchozím měsícům počínaje březnem ale tržby lehce klesají.
K růstu přispěly hlavně internetové obchody, jejichž tržby stouply meziročně o 20,6 procenta a udržují si tak nadále vysoký růst. Dařilo se také prodejcům stavebnin. Vyplývá to z dat, která zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
Letos v srpnu bylo o jeden pracovní den více než loni v srpnu. Bez očištění tržby meziročně stouply o 5,1 procenta. „Spotřebitelé nakupovali více nepotravinářského zboží, naopak tržby za potraviny se snížily. Nejvíce rostly tržby internetovým obchodům, o více než 20 procent, dvouciferný růst zaznamenaly také prodejny s výrobky pro domácnost, v tom zejména prodejny se stavebními materiály,“ uvedla Marie Boušková z ČSÚ.
Meziroční růst cen domů a bytů v Česku ve druhém čtvrtletí zrychlil na 14,5 procenta, což je nejvíce za posledních šest let. Mezi zeměmi Evropské unie byl růst třetí nejvyšší.
Byty v Česku zdražily o 14,5 procenta. Růst byl třetí nejvyšší v EU
Money
Z analýzy tržeb obchodníků je podle hlavního ekonoma BHS Štěpána Křečka zřejmé, že se zákazníci budou postupně přesouvat z obchodních center na internet. Trend byl umocněn pandemií koronaviru, v rámci které se spotřebitelé naučili nakupovat v podstatě všechny druhy zboží a služeb přes online obchody. A netýká se to jen mladší generace, ale i seniorů.
„Vysoký růst cen motivuje stále více lidí k nákupům na internetu, kde lze snadno porovnávat ceny. Díky tomu je možné nakupovat výhodněji. Navíc internetové obchody nabízí podstatně širší sortiment, než je běžné v kamenných prodejnách,“ uvedl Křeček.
Český průmysl v srpnu přešel do meziročního poklesu o 1,4 procenta z červencového růstu o 6,8 procenta. Důvodem poklesu výroby byly zejména neplánovaně prodloužené dovolené v automobilovém průmyslu a plánované odstávky v energetice. Stavební výroba poslední letní měsíc mírně zrychlila meziroční růst na 1,2 procenta z červencových 0,5 procenta. Tlumí ji zrychlující navyšování cen stavebních prací i materiálů.
Odstávky automobilek srazily výsledky celého průmyslu. Stavebnictví zase tlumí inflace
Money
Rostly hlavně tržby za nepotravinářské zboží
Tržby za prodej nepotravinářského zboží byly v srpnu o 8,9 procenta vyšší než před rokem, tržby za pohonné hmoty byly o 1,9 procenta vyšší. Tržby za potraviny klesly o 1,2 procenta. Maloobchodní prodejny letos ani loni v srpnu nebyly omezeny opatřeními proti pandemii. Letos v srpnu bylo o jeden pracovní den více než loni v srpnu. Bez očištění tržby meziročně stouply o 5,1 procenta. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 10,7 procenta a tržby za pohonné hmoty o 3,3 procenta. Naopak za potraviny klesly o 1,5 procenta.
Když se za deštivého pátečního odpoledne vydáváme na jih od Londýna hledat otevřenou čerpací stanici, tak nějak tuším, že to nebude akce na deset minut, jak jsme zvyklí.
REPORTÁŽ: Program na rodinné odpoledne v Londýně? Hledání benzínky
Money
Kromě internetových obchodů vykázaly zvýšení také všechny typy specializovaných nepotravinářských prodejen. Oproti loňskému srpnu tržby obchodů s počítačovým a komunikačním zařízením stouply o 14,6 procenta, s výrobky pro domácnost o 10,2 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 7,8 procenta, s kosmetickými a toaletními výrobky o 4,9 procenta, s oděvy a obuví o 4,6 procenta a s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 1,8 procenta.
Prodejcům potravin se dařilo ve specializovaných prodejnách, jejichž tržby se zvýšily o procento. V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin se naopak utržilo o 1,6 procenta méně.
>>>>>>Více o české ekonomice můžete číst zde<<<<<<
V Silicon Valley založila dvě úspěšné firmy. Prodej jedné z nich jí a investorům vynesl 225 milionů dolarů. Teď Barbora Paldusová, americká vědkyně a podnikatelka s českými kořeny, svoje znalosti z vědy uplatňuje při vývoji a výrobě přírodní kosmetiky.
Přišla s technologií na urychlení výroby vakcín. Teď vyvíjí kosmetiku
Leaders
Investiční skupina Natland prodává skupinu e-shopů s módou sdružených pod značku Digital People, kam patří například Zoot.cz nebo Bibloo.cz, společnosti Across e-commerce ze skupiny CS Apparel Group. Ta v Česku zastupuje například módní značku Gap, americkou značku Under Armour a českou značku Sam 73.
Natland prodává e-shopy s módou, včetně Zoot.cz
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.