Tržby maloobchodu za květen vzrostly o 5,8 procenta, pomohlo rozvolňování

Maloobchodní tržby za květen očištěné o vliv kalendářních dnů stouply o 5,8 procenta. V meziměsíčním srovnání byly o 7,3 procenta vyšší. Oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).
Díky uvolňování vládních restrikcí mohly všechny obchody během druhé poloviny května po dlouhých čtyřech měsících opět plně zahájit provoz, což se pozitivně projevilo na jejich tržbách. Bez očištění byly maloobchodní tržby v pátém měsíci meziročně vyšší o 8,1 procenta, trh přitom očekával nárůst „jen” o tři procenta. Úroveň maloobchodních prodejů se tak pomalu vrací k předpandemické situaci.
Rozvolnění bylo vidět zejména v obchodech s oblečením a obuví, domácích potřebách nebo tam, kde prodávají výrobky pro volný čas a rekreaci.
Konkrétně prodejny oděvů a obuvi zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 41,1 procenta. Z dalších specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím se dařilo prodejcům počítačů, kosmetických a farmaceutických výrobků nebo výrobků pro domácnost. Tržby obchodníků s kosmetickými výrobky rostly o 14 procent, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o téměř deset procent. Naopak specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci měly tržby meziročně nižší o 2,6 procenta.
Stavební produkce zaznamenala v květnu meziroční růst poprvé od začátku pandemie. Pozemní stavitelství posílilo o 4,5 procenta a inženýrské o 8,8 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Průmyslovou výrobu trápí nedostatek dílů.
Stavební výroba poprvé od koronakrize vzrostla. Průmysl svírá nedostatek dílů
Zprávy z firem
„Zákazníci doháněli nákupy, které před rozvolněním nemohli nebo nechtěli realizovat na internetu. Ale ani internetové obchody v tomto čase nestrádaly. Jejich růst byl ve srovnání s dubnem sice jen jednoprocentní, nicméně stále v meziročním srovnání si připisují tržby o více než 14 procent vyšší než loni v květnu, a to navzdory velmi vysokému srovnávacímu základu z doby první vlny pandemie,” komentoval výsledky analytik ČSOB Petr Dufek.
Nejvyšší nárůsty jsou pozorovány především tam, kde dříve došlo k výraznému omezení. „Vedle nízké srovnávací základny, kterou představovaly prodeje z loňského května, se zde projevuje chuť spotřebitelů více utrácet,“ uvedl Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments.
Rychlý růst ale pozorujeme i v prodejích počítačového a komunikačního vybavení. Tržby obchodníků s počítači stouply proti loňskému květnu o téměř 17 procent. „Tempo růstu prodejů přes internet setrvává na meziročně silném tempu poblíž 15 procent,“ uvedl analytik Komerční banky Michal Brožka.
Česká ekonomika i přes tvrdé dopady jarních koronavirových opatření letos poroste o téměř čtyři procenta. Uvádí to nejnovější odhad Evropské komise, která původně počítala s růstem jen o 3,4 procenta.
Česká ekonomika ožívá. Růst HDP se přiblíží čtyřem procentům
Money
Těžební společnost OKD loni prohloubila ztrátu z předloňských 861 milionů na 2,437 miliardy korun. Objem výroby firmě meziročně klesl z 3,65 milionu na 2,37 milionu tun uhlí. Tržby spadly z 11,3 miliardy na 6,15 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.
OKD loni prohloubila ztrátu na 2,5 miliardy. Těžbu omezil koronavirus
Zprávy z firem
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.