Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tržby maloobchodu za květen vzrostly o 5,8 procenta, pomohlo rozvolňování

Primark otevřel prodejnu na Václaváku, první v ČR.
ČTK
 ČTK

Maloobchodní tržby za květen očištěné o vliv kalendářních dnů stouply o 5,8 procenta. V meziměsíčním srovnání byly o 7,3 procenta vyšší. Oznámil Český statistický úřad (ČSÚ).

Díky uvolňování vládních restrikcí mohly všechny obchody během druhé poloviny května po dlouhých čtyřech měsících opět plně zahájit provoz, což se pozitivně projevilo na jejich tržbách. Bez očištění byly maloobchodní tržby v pátém měsíci meziročně vyšší o 8,1 procenta, trh přitom očekával nárůst „jen” o tři procenta. Úroveň maloobchodních prodejů se tak pomalu vrací k předpandemické situaci.

Rozvolnění bylo vidět zejména v obchodech s oblečením a obuví, domácích potřebách nebo tam, kde prodávají výrobky pro volný čas a rekreaci.

Konkrétně prodejny oděvů a obuvi zaznamenaly meziroční nárůst tržeb o 41,1 procenta. Z dalších specializovaných prodejen s nepotravinářským zbožím se dařilo prodejcům počítačů, kosmetických a farmaceutických výrobků nebo výrobků pro domácnost. Tržby obchodníků s kosmetickými výrobky rostly o 14 procent, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o téměř deset procent. Naopak specializované prodejny s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci měly tržby meziročně nižší o 2,6 procenta.

Stavební dělníci, ilustrační foto

Stavební výroba poprvé od koronakrize vzrostla. Průmysl svírá nedostatek dílů

Stavební produkce zaznamenala v květnu meziroční růst poprvé od začátku pandemie. Pozemní stavitelství posílilo o 4,5 procenta a inženýrské o 8,8 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Průmyslovou výrobu trápí nedostatek dílů.

Přečíst článek

„Zákazníci doháněli nákupy, které před rozvolněním nemohli nebo nechtěli realizovat na internetu. Ale ani internetové obchody v tomto čase nestrádaly. Jejich růst byl ve srovnání s dubnem sice jen jednoprocentní, nicméně stále v meziročním srovnání si připisují tržby o více než 14 procent vyšší než loni v květnu, a to navzdory velmi vysokému srovnávacímu základu z doby první vlny pandemie,” komentoval výsledky analytik ČSOB Petr Dufek.

Nejvyšší nárůsty jsou pozorovány především tam, kde dříve došlo k výraznému omezení. „Vedle nízké srovnávací základny, kterou představovaly prodeje z loňského května, se zde projevuje chuť spotřebitelů více utrácet,“ uvedl Radomír Jáč, hlavní ekonom Generali Investments.

Rychlý růst ale pozorujeme i v prodejích počítačového a komunikačního vybavení. Tržby obchodníků s počítači stouply proti loňskému květnu o téměř 17 procent. „Tempo růstu prodejů přes internet setrvává na meziročně silném tempu poblíž 15 procent,“ uvedl analytik Komerční banky Michal Brožka.

Pásová výroba v Škoda Auto, ilustrační foto

Česká ekonomika ožívá. Růst HDP se přiblíží čtyřem procentům

Česká ekonomika i přes tvrdé dopady jarních koronavirových opatření letos poroste o téměř čtyři procenta. Uvádí to nejnovější odhad Evropské komise, která původně počítala s růstem jen o 3,4 procenta.

Přečíst článek

Důl OKD

OKD loni prohloubila ztrátu na 2,5 miliardy. Těžbu omezil koronavirus

Těžební společnost OKD loni prohloubila ztrátu z předloňských 861 milionů na 2,437 miliardy korun. Objem výroby firmě meziročně klesl z 3,65 milionu na 2,37 milionu tun uhlí. Tržby spadly z 11,3 miliardy na 6,15 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Češi více utrácejí, i když stále s opatrností. Radují se hlavně internetoví prodejci

Přečíst článek
Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Tržby v maloobchodě loni klesly o rekordních 4,1 procenta. Závěr roku ale přinesl pozitivní obrat

Přečíst článek
nákupní centrum Palladium v Praze

Maloobchod byl v říjnu stále v minusu. Vánoce budou pro obchodníky jen částečnou útěchou

Přečíst článek
Doporučujeme