OKD loni prohloubila ztrátu na 2,5 miliardy. Těžbu omezil koronavirus

Těžební společnost OKD loni prohloubila ztrátu z předloňských 861 milionů na 2,437 miliardy korun. Objem výroby firmě meziročně klesl z 3,65 milionu na 2,37 milionu tun uhlí. Tržby spadly z 11,3 miliardy na 6,15 miliardy. Vyplývá to z výroční zprávy firmy.
Firma na loňský rok plánovala mírně vyšší těžbu než v roce 2019, koronavirová pandemie ale situaci radikálně změnila. Nyní je podle předsedkyně představenstva Vandy Staňkové na trhu s uhlím patrné oživení. Vzhledem k tržním podmínkám nebylo podle ní možné čekat dosažení kladného hospodářského výsledku, cílem bylo dosáhnout takových výsledků, které umožní pokračovat v dalších letech v těžbě.
„V roce 2020 jsme nestáli jen před úkolem udržet samotnou existenci OKD, ale i obhájit naše kroky, zachovat lidem alespoň dočasně práci, ale zároveň pro ně udělat všechno, aby se cítili v bezpečí oni i jejich rodiny. Zvládli jsme restrukturalizaci, znovu jsme dokázali vstát a realizovali jsme nesmírně náročný projekt převodu části závodu,” uvedla Staňková.
Připomněla, že firma musela celý rok čelit komplikacím souvisejícím s pandemií koronaviru, kvůli nimž musela v létě na několik týdnů zastavit provoz. „Nemocnost, karantény, dodavatelé důlně-stavebních prací z Polska či Slovenska v důsledku vládních omezení přeshraničního pohybu doma, to vše způsobilo obrovské ztráty ve výrobě, které již nebylo možné v průběhu roku dohnat,” uvedla Staňková.
Stavební produkce zaznamenala v květnu meziroční růst poprvé od začátku pandemie. Pozemní stavitelství posílilo o 4,5 procenta a inženýrské o 8,8 procenta, uvedl Český statistický úřad (ČSÚ). Průmyslovou výrobu trápí nedostatek dílů.
Stavební výroba poprvé od koronakrize vzrostla. Průmysl svírá nedostatek dílů
Zprávy z firem
Do plánů těžby v loňském roce zasáhla pandemie. „Ztracená těžba představovala v roce 2020 zhruba třetinu plánovaného cíle, celkem bylo v OKD vytěženo 1,861 milionu tun,” uvedla předsedkyně představenstva. Ceny uhlí na trhu zároveň klesaly. V roce 2019 podnik vytěžil 3,15 milionu tun uhlí.
Staňková uvedla, že z historického vývoje uhelného trhu lze odvodit, že po odeznění pandemie se dostaví oživení. Firma pak bude schopna dostát dlouhodobé strategii společensky zodpovědného ukončení těžby uhlí v kraji. „Nejhorší období jsme překonali a v současné době jsme svědky oživení na trhu s uhlím. Současně se zaměřujeme na splnění výrobních sílů pro další období. Náš výhled na další roky je postaven na schopnosti OKD těžit s maximálními úsporami, postupně a bezpečně ukončit dobývání a přitom mít pod kontrolou finanční náročnost provozu a zároveň uchovat sociální smír a zachovat se vůči našim zaměstnancům správně a poctivě,” dodala Staňková.
OKD je jediným producentem černého uhlí v Česku. Těžbu postupně ukončuje, protože se nevyplácí. Letos firma ukončila těžbu v dolech ČSA a Darkov a uhlí těží už jen v Dole ČSM, kde se má těžit minimálně do konce příštího roku. Vlastníkem OKD je prostřednictvím společnosti Prisko stát.
Na konci roku 2020 měla společnost téměř 5400 vlastních zaměstnanců a v dolech na Karvinsku pracovalo ještě přes 1400 pracovníků dodavatelských firem. Nyní má OKD přibližně 2800 vlastních zaměstnanců a zhruba 800 dodavatelských pracovníků.
Od ledna převzal od OKD utlumované doly Paskov, Lazy a Frenštát státní podnik Diamo. Od března Diamo převzalo i doly ČSA a Darkov. Do Diama přešlo letos z OKD téměř 2500 zaměstnanců, z nich si podnik na útlumové či rekultivační práce nechal zhruba 700 lidí.
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.