Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Restart českého letectví se táhne, chybějí turisté z Ruska

Letiště Václava Havla
poskytnuto Čedok
 ČTK

Cestující se na pražské letiště vrací pomaleji, než je to v případě jeho evropských konkurentů, jako jsou letiště ve Vídni či Varšavě. Vyplývá to z dat Asociace evropských letišť (ACI Europe). Podle zástupců oboru je to důsledek malé státní podpory za covidové pandemie, ale také větší závislostí na ukrajinském a ruském trhu či úpadkem dříve dominantního dopravce ČSA.

Reklama

Rok 2019 byl z pohledu letectví rekordní pro všechna tři zmíněná letiště ve střední Evropě, pražské tehdy odbavilo zhruba 17,8 milionu cestujících, varšavské letiště 18,8 milionu lidí, vídeňské 31,6 milionu.

Covidová pandemie způsobila velké propady odbavených cestujících na všech letištích po světě. Na pražském letišti to byl úbytek cestujících téměř o 80 procent, ve Vídni o 75, Varšava klesla o 71 procent. Podle prognózy Asociace evropských letišť se na předcovidová čísla dostanou evropská letiště na přelomu let 2024 a 2025, u pražského letiště to však bude nejspíš až o rok později.

V porovnání let 2022 a 2019 co do počtu odbavených cestujících si vede pražské letiště hůře než konkurence ve střední Evropě. Oproti roku 2019 chybí pražskému letišti zhruba 40 procent cestujících, ve Vídni i Varšavě je to zhruba 25 procent.

Bořivoj Trejbal, šéf Emirates v ČR

Éra levných letenek s covidem skončila. Aerolinky se musejí zahojit, říká český šéf Emirates

Za kolik se létá z Prahy? Podstatně za víc než z okolních zemí, přiznává v rozhovoru pro Newstream Bořivoj Trejbal, area manažer aerolinky Emirates pro Česko. Jde o nový, po covidu nastolený normál? Aerolinky se musejí po pandemii finančně zahojit. „Poptávka je obrovská, takže podle toho i nastavujeme ceny,“ říká Trejbal. A Češi na ně, zdá se, ochotně přistupují.

Přečíst článek

Restart probíhá pomaleji, než bychom si přáli

„Restart českého letectví se děje, ale je to pomalejší než v případě jiných evropských států,“ řekl nedávno na setkání o situaci v letectví ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle něj za to může absence velkého dopravce, který by na pražské letiště přivedl další destinace. Také zmínil výpadek destinací v Rusku a na Ukrajině, které byly důležité pro dopravce ČSA.

Podle ředitele Letiště Praha Jiřího Pose lze za pomalým růstem proti konkurenci vidět dva hlavní důvody. Jedním je navázanost českého trhu na ten ukrajinský a ruský. Druhým je úpadek dopravce ČSA, jenž má základnu na pražském letišti. Před covidem-19 podle Pose tento dopravce generoval 2,5 milionu cestujících ročně, letos očekává 150 tisíc. „To je něco, co se nenahradí rychle,“ řekl Pos.

Ředitel letiště v této krizi dominantního dopravce vidí příležitost, jak se zbavit podobných rizik do budoucna. „Letiště Praha není hubem, ale destinací,“ řekl. Nefunguje jako přestupní uzel velkých dopravců, což podle něj minimalizuje rizika velkých propadů v případě krize hlavního dopravce letiště. „Rizika jsou diverzifikovaná,“ dodal Pos. Letos pražské letiště cílí na odbavení 13,5 milionu cestujících.

Ředitel v oddělení Strategií a transakcí společnosti EY Petr Kováč uvedl, že za pomalejším návratem cestujících stojí mimo jiné nedostatečná státní podpora letectví v době pandemie covid-19. „Většina evropských států implementovala státní pomoc do leteckého odvětví, Česká republika byla bohužel výjimkou,“ řekl.

Letenky jdou na dračku. Prodejci letenek hlásí nejlepší výsledky za poslední tři roky

Zájem o letenky je největší za poslední tři roky, uvedli v anketě prodejci letenek. Nárůst zájmu oproti minulému roku je v závislosti na prodejci od deseti do 50 procent. Nejvíce chtějí toto léto Češi cestovat do Španělska a Itálie. Prodeje rostou i přes zdražování letenek.

Přečíst článek

Letiště Praha

Čeští cestovatelé zamávali pandemii, prodeje letenek i přes vyšší ceny stouply

Po nejistotě pandemických let se čeští cestující přestávají bát kupovat letenky i s několikaměsíčním předstihem. Také zájem o lety v prvních dvou měsících roku se meziročně zvýšil, v závislosti na prodejci od 20 do 60 procent. Uvedli to prodejci letenek, kteří očekávají, že v dalších měsících bude prodej sílit ještě výrazněji. Prodeje za leden a únor se však stále ještě nevyrovnaly předcovidovým číslům.

Přečíst článek

V reklamě lžete, osočil Novozélanďan Emirates. A letěl zadarmo

Novozélandský lékař byl rozčarovaný, že jeho sedadlo v byznys třídě na letu z Aucklandu do Dubaje nešlo sklopit do vodorovné polohy, přestože reklama společnosti Emirates mu slíbila komfort plnohodnotné postele. Spor dohnal až k soudu, který vyhrál. Částka, kterou musí aerolinky nespokojenému cestujícímu vyplatit, převýšila sumu, kterou žalobce za letenky zaplatil.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Záplavy na Moravě a ve Slezsku v červenci 1997 si vyžádaly 50 lidských obětí. Nejpostiženější obcí se staly Troubky nedaleko Přerova (na snímku).

FOTOGALERIE: Povodně na Moravě: 25 let od tragédie, která stála 50 lidských životů a desítky miliard

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme