Prodej elektromobilů v Evropě a Číně silně roste, Češi pořád fandí benzínu
Na největších evropských trzích poprvé v historii přesáhl podíl elektrických a hybridních vozů polovinu ze všech nově registrovaných aut. Vyplývá ze studie PwC Electric Vehicle Sales Review za první tři čtvrtletí letošního roku. Český trh roste výrazně pomaleji, podíl nově registrovaných aut s elektromotorem a hybridů přesáhl letos 20 procent z celkově prodaných vozů.
Na deseti nejvýznamnějších evropských trzích se letos prodalo 3,88 milionu nových aut s hybridním nebo čistě elektrickým motorem, meziročně je to o 27 procent více. „Poprvé v historii podíl elektrických aut a hybridů přesáhl polovinu všech nových registrací. Nejvíce přitom roste zájem o čistě elektrická auta. Podíl elektroaut poroste i nadále, ale rozhodně to neznamená, že evropský automobilový trh nečekají těžké roky,“ říká expert PwC na automobilový průmysl Pavel Štefek.
Na evropské trhy nyní začnou doléhat obavy z recese, které se projeví v klesající poptávce. „Automotive bude jedním z odvětví, které bude tímto ochlazením poptávky zasaženo nejvíce, menší zájem se přitom projeví právě u dražších aut, kam zatím stále většina elektromobilů patří,“ dodal Štefek.
Český trh oproti vyspělým evropským zemím stále zaostává, i když i zde se podíl elektrických a hybridních aut postupně zvětšuje. Podle dat Svazu dovozců automobilů tvořily elektroauta a hybridy 20 procent ze všech prodejů v prvních třech čtvrtletích letošního roku.
Češi pořád fandí benzínu
Na domácím trhu je patrný především trend postupně rostoucích prodejů hybridních vozů. Čistě elektrické vozy rostou pomaleji, tvoří zhruba tři procenta nových registrací. Kromě vyšší ceny elektroaut je hlavní překážkou konzervatismus zdejších řidičů, kteří jenom pomalu mění zaběhnuté vzorce uživatelského chování, což například dobíjení elektromobilu vyžaduje. „To je nyní podle mne už pravděpodobně větší překážka než stav dobíjecí infrastruktury jako takové,“ doplnil Štefek.
Na 20 největších světových trzích se letos prodalo 36,7 milionu aut, meziročně o pět procent víc. Z toho 15 milionů mělo hybridní nebo elektrický pohon, to představuje tržní podíl 29 procent a meziroční růst o 35 procent. Zatímco na největších evropských trzích již elektroauta tvoří polovinu nových prodejů, v Číně je to zhruba třetina. V USA je trh tradičně konzervativnější, hybridy a elektrovozy tvoří zhruba 16 procent prodejů.
Vláda vozů s elektrickým pohonem globálně narůstá. A automobilky ve snaze přeorientovat svou výrobu tak, aby vycházely vstříc přísným emisním normám, zaplavují trh stále novými a novými modely aut s hybridním či čistě elektrickým pohonem. Který z elektrických vozů přísné nároky na ekologii tedy splňuje nejvíce? Podle velkého testu agentury Bloomberg pro trh Velké Británie je to Tesla 3. Do „top ten“ se však dostal i vůz z Česka.
Tesla 3 je nejekologičtějším vozem světa. Mezi prvních deset se dostala i Škoda
Zprávy z firem
Nejprodávanějším vozem na všech sledovaných trzích je model Tesla Y. Zatímco v Evropě jsou kromě Tesly v Top10 jen evropské vozy, naopak v Číně, která tvoří největší trh s elektroauty, je Tesla jedinou automobilkou, která se dokáže prosadit mezi čínskými značkami.
PwC v aktuální studii předpokládá, že za pět let bude po světě jezdit 63,4 milionu elektrických či hybridních aut, oproti současnému stavu o 130 procent více. Největší podíl (a s tím spojený nejrychlejší růst) budou už za pět let mít čistě bateriové vozy, kterých bude více než 35 milionů (růst o 231 procent). Naopak nejméně populární budou plug-in hybridy, kterých bude jen 6,5 milionu oproti současným necelým čtyřem milionům.
Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.
Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.