Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Evropa bojuje proti přílivu čínských elektromobilů. Marně. Evropané je milují

Čínský elektrický sedan BYD Seal
ČTK
 ČTK

Když se Laima Springeová-Janssenová rozhodla vyměnit své francouzské SUV s benzinovým pohonem za elektromobil, zvažovala modely od švédské značky Volvo a japonské značky Nissan. Dodatečná výbava u elektromobilů Volvo, kterou chtěla mít, by však příliš zatížila její rozpočet, zatímco elektromobily Nissan podle ní nenabízely nic, čím by ji uchvátily. Nakonec si tato obyvatelka dánské metropole Kodaň proto koupila malý SUV od čínské značky BYD, píše agentura AP.

Reklama

„Opravdu to auto miluju,“ prohlásila Springeová-Janssenová. Za cenu odpovídající částce asi 50 tisíc dolarů (téměř 1,2 milionu korun) má podle ní vůz Atto 3 „všechny ty vymoženosti“, jako například kameru umožňující pohled na auto z ptačí perspektivy, dva roky bezplatného dobíjení či sadu zimních pneumatik navíc. Jejímu manželovi se auto natolik líbí, že zvažuje nahradit dalším vozem značky BYD jejich druhé auto značky Škoda z koncernu Volkswagen.

„Je mi líto, Evropo. Čína má lepší nabídku,“ prohlásila Springeová-Janssenová. Její nadšení demonstruje, jak si čínské automobilky při své expanzi na evropský trh s elektromobily získávají motoristy a ohrožují zavedené domácí značky v odvětví, které je klíčové pro energetickou transformaci Evropy.

Výroby v gigafactory VW

O projektu gigafactory u Plzně se rozhodne do konce roku. I bez Volkswagenu

Čas, po který může Česko jednat s automobilkou Volkswagen o umístění továrny na baterie pro elektromobily, takzvané gigafactory, na Plzeňsku, se blíží ke konci. Po středečním jednání vlády to řekl premiér Petr Fiala (ODS). Podle něj je třeba, aby jednání v dohledné době dospěla k výsledku. V případě oddalování rozhodnutí by se Česko mělo soustředit na další strategické projekty.

Přečíst článek

Konkurenční hrozba nedávno přiměla Evropskou unii, aby začala vyšetřovat podporu, kterou Peking poskytuje čínskému sektoru výroby elektromobilů. Toto vyšetřování prohlubuje napětí mezi Západem a Čínou v technologickém sektoru. Čína přitom patří meze největší obchodní partnery Evropy a je největším trhem s automobily na světě.

Čínské výrobce elektromobilů podle nezávislého analytika automobilového sektoru Matthiase Schmidta Evropa přitahuje, protože cla na dovoz aut zde činí pouze deset procent ve srovnání s 27,5 procenta ve Spojených státech.

Cena rozhoduje

Ekologicky smýšlející motoristé v Evropě, kteří se v poslední době potýkají se zvýšenými životními náklady, si pochvalují, že čínské elektromobily jsou cenově dostupné, disponují řadou funkcí a mají stylový design. A obavy ohledně ohrožení místních automobilek a pracovních míst pro ně zkrátka nehrají roli.

Například britský důchodce John Kirkwood před třemi lety nahradil svůj automobil Volkswagen Passat elektrickým kombíkem MG5, protože tento vůz s cenou 30 tisíc liber (zhruba 850 tisíc korun) „vytřel podlahu“ se svým nejbližším konkurentem, automobilem značky Kia, jenž stojí o tisíce liber víc. „Je hezký, tichý, a velmi rychlý,“ uvedl Kirkwood. Dodal, že ho nijak zvlášť netrápí, že britská značka MG má nyní čínského majitele.

Garáže to neunesou. Elektromobilita a stále větší auta trápí hasiče i majitele budov

Garáže to neunesou. Elektromobilita a stále větší auta trápí hasiče i majitele budov

Stoupající počty elektromobilů a tlak Evropské unie na přechod od spalovacích motorů k autům s nulovými emisemi staví před ožehavý problém nejen záchranné složky kvůli případnému hašení hořících baterií v garážích, ale také developery a majitele parkovacích domů či nemovitostí s podzemním parkováním.

Přečíst článek

Značka MG, kterou vlastní největší čínská automobilka SAIC Motor, je největším čínským hráčem na evropském trhu s elektromobily. Rychlý růst na tomto trhu nyní zažívá čínská značka BYD, kterou podporuje americký miliardář Warren Buffett. Působí zde i čínská Geely, která vlastní švédskou značku Volvo, a řada dalších čínských firem. Na celkovém prodeji aut v Evropě, který přesahuje devět milionů vozidel ročně, se sice zatím podílejí jen zlomkem, ohromujícím tempem ale zvyšují své podíly na trhu se samotnými elektromobily.

Podíl čínských aut na trhu roste

Podle Schmidta nyní podíl čínských výrobců na celém automobilovém trhu v západní Evropě činí jen zhruba tři procenta, na trhu se samotnými elektromobily však dosahuje 8,4 procenta. Loni přitom tento podíl činil 6,2 procenta a v roce 2019 byl téměř nulový. Dosavadní růst posiluje obavy, zda si evropský automobilový průmysl, který zaměstnává miliony lidí, dokáže v rámci přechodu od automobilů se spalovacími motory k elektromobilům udržet konkurenceschopnost, píše AP.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová uvedla, že „globální trhy nyní zaplavily levnější čínské elektromobily“, jejichž ceny „udržují na uměle nízké úrovni rozsáhlé státní subvence“. Komise tento měsíc oficiálně zahájila vyšetřování čínských subvencí na výrobu elektromobilů, které podle ní potrvá až 13 měsíců a může vyústit v uvalení dodatečných dovozních cel.

FOTOGALERIE: Světový rekord ve zrychlení elektromobilu

Peking vyjádřil s vyšetřováním nesouhlas a slíbil, že bude hájit práva čínských podniků. Čínské ministerstvo obchodu uvedlo, že vyšetřování je založeno na subjektivních domněnkách, postrádá důkazy a odporuje pravidlům Světové obchodní organizace.

Situaci navíc komplikuje skutečnost, že z Číny se do Evropy dovážejí rovněž elektromobily vyráběné západními automobilkami, jako je BMW či Tesla. Mluvčí Evropské komise uvedl, že vyšetřování se zabývá vývozem elektromobilů z Číny bez ohledu na značku.

Automobilky vyráží do boje

Automobilka Stellantis avizovala, že bude s čínskými elektromobily bojovat. Její šéf Carlos Tavares nedávno uvedl, že tento třetí největší výrobce aut na světě reaguje na „čínskou invazi na evropský trh“ novým levným malým elektromobilem Citroën e-C3. Stellantis vlastní mimo jiné francouzské značky Peugeot a Citroën a italské značky Fiat a Alfa Romeo.

Jeden z důvodů, proč mohou čínské podniky nabízet kvalitní automobily za dostupné ceny, plyne z pravidel pro vstup zahraničních podniků na čínský trh. Zahraničí automobilky se podle těchto pravidel musejí spojovat s čínskými podniky, které tak získávají klíčové know-how v oblasti výroby aut.

Výroba automobilů Škoda v Mladé Boleslavi

Češi letos stihli vyrobit už více než milion automobilů, roste podíl elektrických vozidel

Výroba osobních aut v Česku za devět měsíců letošního roku vzrostla o 11,5 procenta na 1,018 milionu. Milionová hranice tak padla o měsíc dříve než loni. Na zahraniční trhy mířilo celkem 939 716 osobních aut, tedy přes 92 procent produkce. Export tak v meziročním srovnání vzrostl o 10,7 procenta a tuzemský prodej stoupl o více než pětinu.

Přečíst článek

„Byli takovými zástupci šéfkuchařů západních firem. Nyní je situace taková, že tito zástupci šéfkuchařů si otevírají vlastní restaurace, které jsou v některých případech lepší než restaurace jejich učitelů,“ uvedl Schmidt. Dodal, že výroba motorů pro elektromobily je ve srovnání se spalovacími motory méně složitá a vyžaduje méně zaměstnanců. To podle něj představuje problém pro evropské značky s velkou pracovní silou, které budou potřebovat mnoho let na restrukturalizaci svých aktivit.

Čínští výrobci elektromobilů se mezitím snaží na přeplněném trhu vyniknout. Značka Ora, která spadá pod čínskou automobilku Great Wall Motors, se teď například zaměřuje na ženy. Nabízí auta, která jsou podle ní navržena s ohledem na rozměry ženských těl a na běžné potřeby žen.

Model Ora Funky Cat se zakulacenými předními světly, symbolem vykřičníku na kapotě a cenou 32 tisíc liber (zhruba 900 tisíc korun) zaujal britského scénáristu Justina Nichollse, který jej koupil pro svou manželku. „Vypadá úžasně a technologicky je skvělý. Je tak snadné s ním jezdit, působí luxusně a jako mnohem větší auto,“ uvedl Nicholls, kterému se líbí i to, že vůz se liší od obvyklých značek na britských silnicích, jako je Volkswagen, Peugeot či BMW.

„Myslím si, že je mnohem osobitější než evropské vozy,“ prohlásil Nicholls.

Speciál Realitní Club

Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části –  webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu. 

  • Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
  • Komerční reality: kanceláře, coworking;
  • Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
  • Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.

Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.

Témata související s realitami:

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme