Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Krize v autoprůmyslu: Prodej dále klesá kvůli snížené produkci a nedostatku dílů

Prodej automobilů
Audi
 ČTK

Prodej nových osobních automobilů v Česku dál klesá. V prvních pěti měsících bylo v tuzemsku zaregistrováno 80 178 nových osobních aut, což je meziročně o 11,15 procenta méně. Proti předcovidovému roku 2019 je pokles čtvrtinový, informoval Svaz dovozců automobilů (SDA). Příčinou poklesu je zejména dlouhodobé snížení produkce většiny výrobců kvůli chybějícím dílům.

Reklama

Podle SDA tak pokračuje trend z předchozích měsíců. Řada automobilových značek naplňuje poptávku zákazníků jen z části, u dalších automobilek pak trvají delší dodací lhůty, dodal svaz.

Skladba poptávaných aut se příliš nezměnila. Nejprodávanější značkou je letos nadále Škoda s 26 275 registrovanými vozy, což je skoro třetina celkových prodejů. Následují Hyundai s prodejem 8091 aut, Volkswagen s 6298 vozy, Toyota s 5346 registracemi a Kia s prodejem 4515 automobilů. Z jednotlivých modelů byla nejpoptávanější Škoda Octavia s 5222 vozy, následovaly Škoda Fabia (5204) a Hyundai i30 (3555).

Z pohledu typů osobních vozů jsou na prvním místě SUV s podílem více než 43 procent. Z hlediska paliva vede benzín s 66 procenty trhu, podíl nafty tvoří 25 procent. Registrace vozů s alternativním pohonem stouply proti loňsku o 43 procent na 14 461 aut. Počet registrovaných elektromobilů vzrostl o třetinu na 1318 vozů.

Generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna

Šéf Kia Barna: Česko je automobilovou velmocí, ale v oblasti podpory elektromobility má velké rezervy

Buď budete stále dohánět zpřísňující se limity, nebo to naopak pojmete jako příležitost. Tak se na obrovský tlak, pod který se kvůli ekologii dostal automobilový průmysl, dívá generální ředitel Kia Czech Arnošt Barna. Korejská automobilka si evidentně vybrala druhou cestu. Za 13 let tak už v Evropě nebudou prodávat jiné vozy než s elektrickým pohonem, o deset let později už má jít o uhlíkově neutrální firmu.

Přečíst článek

Prodeje lehkých užitkových automobilů zaznamenaly pokles o 5,5 procenta na 7134 vozů. První je značka Renault s 1113 registrovanými vozy, následují Peugeot a Citroën. Prodej nákladních aut klesl o 0,19 procenta na 3648 vozů. První je Volvo, druhý DAF a třetí Mercedes-Benz.

Téměř o čtvrtinu naopak meziročně stouply prodeje motocyklů na 11 671 strojů. Ve srovnání s obdobím před krizí je nárůst 36 procent. První je letos značka Honda s 2171 registrovanými motocykly, následují CF Moto (1022) a Yamaha (817).

Podobně si vedou prodeje autobusů. Do konce května se jich v Česku prodalo 709, což představuje meziroční nárůst o 31,8 procenta. Nejprodávanější je domácí značka Iveco Bus se 273 registrovanými autobusy, následují Setra a SOR.

Prodej automobilů

Ifo: Komponenty už se německým výrobců aut shánějí snáz. Ceny přesto drží vysoko

Nálada v německém automobilovém průmyslu se v květnu výrazně zlepšila. Výrobci aut nadále těží z vysokých prodejních cen a nečekají už žádné další výraznější potíže v souvislosti s válkou na Ukrajině. Vyplývá to z výsledků průzkumu, které zveřejnil mnichovský hospodářský institut Ifo.

Přečíst článek

Škoda Auto, ilustrační foto

Škoda Auto si po zkušenosti s Ukrajinou zajistila výrobu kabelů i v Maroku a Rumunsku

Přijatá opatření umožňují v případě potřeby navýšení současného objemu výroby kabelových svazků až na dvojnásobek, oznámila automobilka.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Odbyt nových osobních aut v Česku roste. Letos už se jich prodalo téměř sto tisíc

Odbyt nových osobních aut v Česku roste. Letos už se jich prodalo bezmála sto tisíc

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme