Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Jak se vám žije? Řekněte to bagetou. Francouzský pekař nechal na zákaznících, kolik mu za ni zaplatí

Jak se vám žije? Řekněte to bagetou. Francouzský pekař nechal na zákaznících, kolik mu za ni zaplatí
iStock
 ČTK

Jeden pekař ve Francii nechává celý listopad na zákaznících, kolik mu zaplatí za bagetu. Minimum je 60 centů (zhruba 15 korun), což je výrazně méně než tržní cena. Prodejce tak chce pomoct těm, kteří se ocitli v problémech kvůli růstu cen.

S vyššími náklady se potýkají i sami pekaři, na začátku roku jich v Paříži demonstrovalo několik set kvůli obavám z růstu cen energií a surovin. Píše o tom na svém webu deník Le Figaro.

Cena bagety dobře zrcadlí míru inflace. V minulém století stála méně než frank (jedno euro odpovídá asi 6,5 zaniklého francouzského franku), zatímco dnes stojí běžně přes euro. Kvůli inflaci se cena v posledních měsících dostala ještě o pár centů výše.

Pekař Maxime Lefebvre se rozhodl prodávat takzvanou tradiční bagetu ve svých pěti pekárnách s názvem Mamatte na severu Francie za volnou cenu. Nechává na zákaznících, kolik mu za toto tradiční francouzské bílé pečivo chtějí dát. Reálná cena by podle něj po započtení všech nákladů včetně práce měla být dvě eura.

„Bageta je symbolem naší země a je také základem rodinné stravy. Položili jsme si otázku, co můžeme udělat, abychom lidem pomohli,“ říká Lefebvre s tím, že s nápadem, aby si cenu určili sami zákazníci, přišla jeho manželka. 

Z 1500 baget, které se v provozovnách tohoto pekaře denně prodají, je 20 až 25 procent za 60 centů, deset až 15 procent za 80 nebo 90 centů a naprostá většina za jedno euro, což je obvyklá cena. „Někteří (zákazníci) platí 1,50 eura s tím, že tak chtějí pomoct lidem v nesnázích, a chtějí, aby akce pokračovala déle než měsíc,“ vysvětluje vedoucí podniku.

Není ale jisté, zda pekař se sociálním cítěním bude moci v nápadu pokračovat. Náklady, které Lefebvre podrobněji nerozebírá, budou pravděpodobně značné. Jeho iniciativa se nicméně setkala s velkým ohlasem zákazníků.

pekař, ilustrační foto

Drama na pekařském trhu. Zejména venkov přišel kvůli inflaci o desítky malých pekáren

Pekárenský průmysl prošel loni dramatickým otřesem a z 800 pekáren jich postupně skončily desítky, především v malých městech a na venkově, a očekává se, že mohou skončit další. I když Svaz pekařů a cukrářů ČR loni na jaře očekával, že problém budou mít především velké a střední pekárny, nakonec bylo extrémní zdražení mouky a energií kritické pro malé, často rodinné podniky, řekl na brněnském veletrhu Salimatech výkonný ředitel svazu Bohumil Hlavatý.

Přečíst článek

Pekař Roman Teisler: Kolik bude stát chleba? Pšenice je kvůli dění na Ukrajině dvakrát dražší, energie třikrát

Pekárna Adélka je fenomén. V Pelhřimově funguje už od roku 1990. Obrat čtvrt miliardy korun, tři sta zaměstnanců. Je to rodinná firma, kterou dlouhé roky vede syn zakladatele Roman Teisler. Podnik má vlastní mlýn, vyrábí a prodává víc než tisíc produktů. Chleba, sladké pečivo, rohlíky. Je lokálním lídrem. Jak vlastně funguje pekárenský byznys? Zdraží dramaticky chleba, jak se o tom nyní píše?

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Lukáš Kovanda: Inflace ve světě padá, potud dobré zprávy. Náladu investorům kazí dění ve Francii

Přečíst článek
Doporučujeme