Jak se vám žije? Řekněte to bagetou. Francouzský pekař nechal na zákaznících, kolik mu za ni zaplatí
Jeden pekař ve Francii nechává celý listopad na zákaznících, kolik mu zaplatí za bagetu. Minimum je 60 centů (zhruba 15 korun), což je výrazně méně než tržní cena. Prodejce tak chce pomoct těm, kteří se ocitli v problémech kvůli růstu cen.
S vyššími náklady se potýkají i sami pekaři, na začátku roku jich v Paříži demonstrovalo několik set kvůli obavám z růstu cen energií a surovin. Píše o tom na svém webu deník Le Figaro.
Cena bagety dobře zrcadlí míru inflace. V minulém století stála méně než frank (jedno euro odpovídá asi 6,5 zaniklého francouzského franku), zatímco dnes stojí běžně přes euro. Kvůli inflaci se cena v posledních měsících dostala ještě o pár centů výše.
Pekař Maxime Lefebvre se rozhodl prodávat takzvanou tradiční bagetu ve svých pěti pekárnách s názvem Mamatte na severu Francie za volnou cenu. Nechává na zákaznících, kolik mu za toto tradiční francouzské bílé pečivo chtějí dát. Reálná cena by podle něj po započtení všech nákladů včetně práce měla být dvě eura.
„Bageta je symbolem naší země a je také základem rodinné stravy. Položili jsme si otázku, co můžeme udělat, abychom lidem pomohli,“ říká Lefebvre s tím, že s nápadem, aby si cenu určili sami zákazníci, přišla jeho manželka.
Z 1500 baget, které se v provozovnách tohoto pekaře denně prodají, je 20 až 25 procent za 60 centů, deset až 15 procent za 80 nebo 90 centů a naprostá většina za jedno euro, což je obvyklá cena. „Někteří (zákazníci) platí 1,50 eura s tím, že tak chtějí pomoct lidem v nesnázích, a chtějí, aby akce pokračovala déle než měsíc,“ vysvětluje vedoucí podniku.
Není ale jisté, zda pekař se sociálním cítěním bude moci v nápadu pokračovat. Náklady, které Lefebvre podrobněji nerozebírá, budou pravděpodobně značné. Jeho iniciativa se nicméně setkala s velkým ohlasem zákazníků.
Pekárenský průmysl prošel loni dramatickým otřesem a z 800 pekáren jich postupně skončily desítky, především v malých městech a na venkově, a očekává se, že mohou skončit další. I když Svaz pekařů a cukrářů ČR loni na jaře očekával, že problém budou mít především velké a střední pekárny, nakonec bylo extrémní zdražení mouky a energií kritické pro malé, často rodinné podniky, řekl na brněnském veletrhu Salimatech výkonný ředitel svazu Bohumil Hlavatý.
Drama na pekařském trhu. Zejména venkov přišel kvůli inflaci o desítky malých pekáren
Zprávy z firem
Pekárna Adélka je fenomén. V Pelhřimově funguje už od roku 1990. Obrat čtvrt miliardy korun, tři sta zaměstnanců. Je to rodinná firma, kterou dlouhé roky vede syn zakladatele Roman Teisler. Podnik má vlastní mlýn, vyrábí a prodává víc než tisíc produktů. Chleba, sladké pečivo, rohlíky. Je lokálním lídrem. Jak vlastně funguje pekárenský byznys? Zdraží dramaticky chleba, jak se o tom nyní píše?
Pekař Roman Teisler: Kolik bude stát chleba? Pšenice je kvůli dění na Ukrajině dvakrát dražší, energie třikrát
Zprávy z firem
ZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Myslet na budoucnost. To je hlavní téma zimního vydání magazínu Newstream CLUB. Hvězdou magazínu je Rony Plesl, který v rozhovoru poodkrývá velké plány pro další roky, které chce strávit v novém ateliéru za Prahou. Dále si můžete přečíst rozhovor s miliardářem a investorem Michalem Zahradníčkem, který před rokem otevřel fond Life BioCEEd a hledá skryté poklady ve vědeckých laboratořích.
Se svými vizemi budoucnosti se podělí i další výrazné figury českého veřejného dění včetně technologického evangelisty Petra Máry nebo ekonoma a filozofa Tomáše Sedláčka.
O zachování hodnot, tradic a budování odkazu hovoří Štěpán Laichter, který opravuje rodový dům na pražských Vinohradech od architekta Kotěry.
Čeští a slovenští dolaroví milionáři prožívají dobré časy. A to nikoli jen kvůli úspěchům v podnikání, ale také díky situaci na trzích, ukazuje nejnovější vydání Wealth Reportu, který ve spolupráci s agenturou Perfect Crowd připravila J&T Banka. Výnosy z akcií se vůbec poprvé staly hlavním zdrojem příjmů, když překonaly i výnosy z podnikání. A co je neméně podstatné: většina respondentů očekává, že dobře bude i nadále, třeba kvůli investicím do private equity. Kam dále tuzemští milionáři investují? I to zjistíte v novém vydání magazínu Newstream CLUB.
Desáté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo magazínu se můžete těšit opět na jaře.