Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Inflace vzala Čechům chuť spořit. Nejvíce utrpělo penzijko

Spořící prasátko (ilustrační foto)
Pixabay
 ČTK

Obliba spoření ve třetím čtvrtletí roku prudce klesla. Češi citlivě vnímají, zda mají na investice a spoření. Pokles obliby postihl téměř všechny nástroje, jedinou výjimkou se staly termínované vklady. Vyplývá to z Barometru obliby spoření, který sestavuje Asociace českých stavebních spořitelen.

Hodnota barometru klesla v porovnání se druhým čtvrtletím o tři procentní body na 32,6 procenta. Je to třetí nejhlubší propad za jeho historii od roku 2016, od kdy se pravidelně sleduje, kterou možnost ukládání nebo spoření peněz považují Češi za zvlášť zajímavou bez ohledu na to, jak sami v danou chvíli spoří.

Za poklesem stojí prudce rostoucí inflace, při které se podle asociace těžko hledá spořicí produkt, který by jí byl schopen odolat. A dále pak patrně i to, že některým Čechům se zmenšují disponibilní finance, které by mohli spořit.

Drahé kovy ztrácejí lesk, ale drží se na špici

Výrazný pokles o čtyři procentní body zaznamenaly i drahé kovy, které si i přesto udržely v barometru dlouhodobou pozici s 55procentní oblibou. Na druhou příčku barometru se dostala další likvidní forma spoření. Po zlatu obsadila druhou příčku s hodnotou 44 procent spořicí konta, která ve třetím čtvrtletí zaznamenala nejmenší pokles obliby (o jeden procentní bod).

Těsně za spořicími konty se s 43procentní oblíbeností umístilo stavební spoření, které se dlouhodobě drží na prvních třech místech barometru. "Zhodnocení kolem šesti procent sice v dnešní době nepokryje inflaci, nicméně musíme mít na paměti, že jde o spoření se střednědobým horizontem, a tak je nutné k němu i přistupovat," uvedl tajemník asociace Jiří Šedivý.

Penzijko trpí

K nejvýraznějšímu propadu v oblíbenosti spoření došlo u penzijního spoření, a to o osm procentních bodů. Dostalo se tak na 38 procent, což je nejméně od počátku měření barometru v roce 2016.

Nervozita spojená se ztrátami na kapitálovém trhu se promítla do poklesu obliby investic do podílových fondů a do akcií či obligací. Obě tyto formy investic na kapitálovém trhu klesají od počátku letošního roku potřetí v řadě, a to navzdory poučce, že z dlouhodobějšího pohledu jsou schopny vzdorovat inflaci právě tyto investiční nástroje.

Na nejnižší hodnotě v historii se ocitlo životní pojištění, které kleslo na 27 procent. Na stejné příčce jako životní pojištění, tedy 7. až 8., skončily také s 27procentní oblíbeností termínované vklady. Ty se však na této pozici drží dlouhodobě. Termínované vklady byly v tomto čtvrtletí jediným produktem, který zaznamenal růst oblíbenosti, a to o dva procentní body.

Kryptoměny mají s 18procentní oblíbeností téměř stejnou úroveň atraktivity, jakou má pro Čechy spoření doma. To skončilo se 17 procenty na posledním, desátém místě Barometru. Češi se od spoření doma odklánějí dlouhodobě. Současná hodnota jeho oblíbenosti je na stupnici barometru nejnižší od počátku roku 2016.

peníze, ilustrační foto

Češi kvůli inflaci znovu objevují téměř zapomenutý bankovní produkt

Téměř zapomenutý bankovní produkt zažívá v posledním roce renesanci. Termínované vklady lákají Čechy na vyšší úrok, než jaký nabízejí spořicí účty.

Přečíst článek

stavební spoření

Lukáš Kovanda: Stavební spoření má smysl při podpoře 35 tisíc, a ne dva tisíce

Premiér Petr Fiala (ODS) dnes bude řešit zrušení státní podpory stavebního spoření. Byl by to smysluplný krok. Aby mělo „stavebko“ smysl jako dříve, musel by dnes státní příspěvek činit 35 tisíc korun, a ne dva tisíce, míní hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Největší chyby při spoření na penzi. Jak zbytečně nepřijít o miliony

Největší chyby při spoření na penzi. Jak zbytečně nepřijít o miliony

Přečíst článek

Nejlepší spořicí účty bez podmínek začínají v dubnu už jen trojkou

Přečíst článek

Podzimní srovnání spořicích účtů. Kde vám dají víc než obvyklá čtyři procenta

Přečíst článek
Doporučujeme