Horší než očekávání. Inflace v dubnu zrychlila na 2,9 procenta
![Horší než očekávání. Inflace v dubnu zrychlila na 2,9 procenta](https://www.newstream.cz/uploads/article/660x464_fit/gbe17rvbxiStock-1210530753.jpg)
Inflace zpátky u trojky. Jen dva měsíce se česká inflace udržela u dvouprocentního cíle ČNB.
Spotřebitelské ceny v Česku v dubnu meziročně vzrostly o 2,9 procenta po březnovém zvýšení o dvě procenta. Inflaci táhly vzhůru hlavně ceny potravin, alkoholu a pohonných hmot. Vyplývá to z dat Českého statistického úřadu (ČSÚ). Proti předchozímu měsíci spotřebitelské ceny v dubnu stouply o 0,7 procenta.
„Dubnové zrychlení meziročního růstu cen na téměř tři procenta bylo způsobeno především růstem cen potravin, alkoholických nápojů a pohonných hmot,“ uvedla vedoucí oddělení statistiky spotřebitelských cen ČSÚ Pavla Šedivá. Ceny zboží v dubnu v úhrnu meziročně vzrostly o 1,4 procenta a ceny služeb se zvýšily o 5,3 procenta.
Hlavním příspěvkem k inflaci byly v dubnu vyšší ceny potravin. Celkem vzrostly o 1,7 procenta, k čemuž přispěly především vyšší ceny vepřového a drůbežího masa, zeleniny, mléčných výrobků, pečiva čokolády. Z alkoholických nápojů nejrychleji rostly ceny vína.
„Druhým výrazným impulsem je pokračování růstu cen pohonných hmot. Tentokrát se ceny benzínu a nafty zvýšily o necelá 3 procenta. Příčina je zřejmá, ceny ropy Brent dosáhla v dubnu v průměru 90 dolarů za barel, což je zhruba o pět amerických dolarů více než v březnu,“ komentuje David Marek, hlavní ekonom společnosti Deloitte.
Jen dva měsíce se tak česká inflace udržela u cílových dvou procent. V dubnu se již dostala téměř na samotnou horní hranici cílového intervalu, když vzrostla na 2,9 procenta. „Sice se čekalo, že inflace tentokrát vzroste, ale výsledek je horší, než předpokládaly finanční trhy i ČNB,“ dodává Petr Dufek, hlavní ekonom Banky Creditas.
Vyšší než očekávaná inflace by centrální bance dává centrální bance negativní signál o tom, že se situace nevyvíjí tak, jak si úplně představovala. „Proto by ČNB neměla se snižováním úrokových sazeb kam až pospíchat a spíš by měla zařadit nižší rychlost,“ uzavírá Dufek.
Jak dynamický bude vývoj úrokových sazeb a obecně české ekonomiky? Jak složité bylo financování projektů pro firmy v situaci, kdy úrokové sazby České národní banky byly na sedmi procentech? A jak se k vysoké inflaci postavili investoři? Nejen o tom hovořil v nové epizodě pořadu Victory Club Business hlavní ekonom investiční skupiny DRFG Martin Slaný. „Inflace rozhýbala k větší investiční aktivitě nejen stávající investory, ale i ty, kteří do té doby nad ní ani neuvažovali. Když se podíváme na strukturu úspor domácností, tak je tam hezky vidět, že narostl podíl jak investování do akcií, do termínovaných vkladů a do fondů, tak i do dluhopisových programů,“ řekl Martin Slaný.
Martin Slaný: Inflace investorům ukázala, že nestačí být neaktivním střadatelem
Newstream TV
Výrazná inflace se vrací do Česka, její dubnová úroveň svojí výší zaskočila ČNB i analytiky, hlavně kvůli potravinám. Koruna v reakci citelně posiluje, hypotéky letos moc zlevňovat nebudou.
Lukáš Kovanda: Dubnová inflace zaskočila i Michla
Money
Europlatby za pár sekund jako první z běžných retailových bank v Česku už umí posílat i Fio banka. Okamžité platby v eurech v rámci Evropské unie trvají pár vteřin a jsou zdarma. Ostatní retailové banky v Česku si zatím s touto službou dávají na čas. Do roku 2027 je ale musí povinně zavést podle regulace EU všechny. Přečtěte si, kdy je plánují banky v Česku zavádět.
Bleskové europlatby musí do roku 2027 zvládat všechny banky. V Česku to zatím umí jen tři
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.