Inflace v Česku zpomalila na 2,8 procenta, uvedli statistici

Spotřebitelské ceny v Česku v lednu meziročně stouply o 2,8 procenta, inflace tak zpomalila z prosincových tří procenta. Meziměsíčně byly ceny vyšší o 1,3 procenta. Vyplývá to z předběžného odhadu Českého statistického úřadu (ČSÚ). Statistici ho zveřejnili poprvé, definitivní údaje budou k dispozici ve středu. Podle předsedy ČSÚ Marka Rojíčka by se konečné číslo nemělo lišit od předběžného o víc než 0,1 procentního bodu.
Analytici v lednu očekávali meziroční růst spotřebitelských cen o 2,6 procenta. Zároveň upozornili, že lednová inflace je tradičně spojená s nejistotami kvůli úpravě ceníků, ke které řada podnikatelů sahá na přelomu roku.
Potraviny, alkohol a tabák proti loňskému lednu zdražily o 4,8 procenta. Ceny služeb vzrostly o 4,7 procenta a ceny zboží o 1,7 procenta. Naopak energie včetně pohonných hmot meziročně zlevnily o 2,4 procenta.
Ceny potravin vzrostly
„Předběžný odhad inflace obsahuje jen málo detailních informací. Nicméně je evidentní, že hlavním faktorem růstu celkové cenové hladiny byly potraviny,“ uvedl analytik Deloitte David Marek. Upozornil, že meziměsíčně ceny potravin v lednu vzrostly o 3,5 procenta. „Z týdenních šetření cen potravin je vidět, že nejvíce zdražily mouka. Jogurty či vepřové maso,“ dodal.
Ke zveřejňování předběžného odhadu inflace ČSÚ přistoupil kvůli dlouhodobé poptávce, která přicházela z finančního trhu, zejména z České národní banky (ČNB). Viceguvernérka ČNB Eva Zamrazilová v lednu zveřejňování předběžného odhadu uvítala, podle ní to je cenná informace pro rozhodování bankovní rady o nastavení úrokových sazeb, a to zejména v únoru, kdy je řada nejistot spojených se změnou ceníků a rada zpravidla zasedá před zveřejněním konečné hodnoty inflace. Jednání ČNB o sazbách se uskuteční dnes, rozhodnutí zveřejní odpoledne.
Vánoce nečekaně silně povzbudily nakupování Čechů, ti své útraty v obchodech navýšili nejvíce za takřka tři roky. Více utráceli hlavně za kosmetiku a oblečení, komentuje čerstvá data statistiků ekonom Lukáš Kovanda.
Češi se na konci roku rozjeli v utrácení
Názory
Francouzští producenti koňaku zaplakali loni nad výdělkem. Kvůli odvetným clům Číny na evropskou brandy se jejich export skokově propadl.
Čínská cla na brandy z EU otřásla regionem Cognac
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.