Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Hospodští i taxikáři mají těžký leden, třetině hrozí krach

číšník, ilustrační foto
ČTK
Lukáš Kovanda

Lidi nechodí, nejezdí. Číšníci dříve pivo roznášeli, dnes jej rozvážejí. Taxikáři v lepším případě místo pasažérů vozí boxy s jídlem. Ekonomikou se táhne strach z inflace.

Reklama

Strach z inflace je podle Českého statistického úřadu momentálně mezi Čechy největší v historii měření. Na vlastní kůži to pociťují třeba hostinští nebo taxikáři. Lidé totiž omezují zbytné výdaje, neboť se bojí, že by třeba kvůli růstu cen energií nemuseli „vyjít“. Firmy jsou zase rády, že šetří za novoroční večírky – a ještě přitom mají po ruce zdůvodnění: omikron.

Mnohým domácnostem se také zvedají třeba splátky hypotéky, a to docela běžně o čtyři nebo pět tisíc korun měsíčně. Je pak jasné, že první, co lidé omezí, je návštěva restaurace. Vařit si mohou doma, a to třeba i jídlo do práce. Navíc stále mnozí zaměstnavatelé tolerují, nebo dokonce vyžadují práci na bázi „home office“. Tedy i bez konzumace „poledního meníčka“.

domečky, monopoly, hypotéky,

Banky loni poskytly hypotéky za 430 miliard, trh nyní čeká ochlazení, říká „táta hypoték“ Sadil

Banky loni poskytly úvěry na bydlení za rekordních 430 miliard korun, tedy o 69 procent více než v roce 2020. Poptávku po bydlení hnaly nahoru především nízké úrokové sazby a obava z jejich dalšího zvyšování v letošním roce, řekl člen představenstva ČSOB Jan Sadil.

Přečíst článek

Není to ale jen o strachu z inflace. Navzdory poměrně vysoké úrovni proočkovanosti přetrvává strach z covidové nákazy omikronem. Neočkovaní do restaurací nemohou. A ti očkovaní často „ze solidarity“ s očkovanými zajdou místo do hospody popít pivo ke kamarádovi do bytu nebo do garáže.

Při nouzovém stavu musely být restaurace pro zákazníky zcela uzavřené. Mohly mít otevřená pouze výdejní okénka.

Vítězové a poražení. V pandemii se nejlépe dařilo kavárnám, nejhůř hospodám

Omezení provozu na jaře a prudký nárůst nákladů decimovaly gastro podniky i loni. Celoroční tržby sice překonaly předchozí rok 2020 o 18 procent, i tak se ale zastavily pod hodnotami předcovidového roku 2019.

Přečíst článek

Pivo koupené v hypermarketu je levnější než to v hospodě či restauraci, což se hodí zvláště v době rapidní inflace, jež letos může být nejvýraznější od 90. let. Navíc v bytě či garáži nikoho nečeká kontrola očkování – kterou někteří vnímají za „buzeraci“ – a riziko nákazy je rovněž slabší. Za večer se v bytě či garáži prostě tolik lidí jako v hospodě „neprotočí“.

A když lidé nechodí do restaurace ani hospody, ať už kvůli inflaci či omikronu, nevyužijí pochopitelně ani taxi. A pokud by se snad přesto měli někam dopravovat, volí MHD.

Bike sharing v Praze

Byznys za maskou sdílení

Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.

Přečíst článek

Třetině restaurací hrozí krach

To, že zejména v turisticky vyhledávaných místech chybí hlavně zahraniční klientela, je pak už „evergreenem“ celých posledních dvou let.

Gastropodniky zaměřené převážně na českou klientelu tak, co se se tržeb týče, paběrkují na úrovni 40 až 60 procent posledního předpandemického roku 2019. Ty orientující se na zahraniční turisty jsou na tom ještě hůře.

Zhruba třetině podnikatelů v gastronomii hrozí krach. Na ten dojde hlavně tehdy, bude-li vláda skoupá s podpůrnými programy. V lednu už neběží program Antivirus B, který pomáhal i gastropodnikům udržovat si zaměstnance. Takže propouštění hrozí zhruba třiceti procentům zaměstnancům gastra.

ilustrační foto

Gastronomii zase čeká těžký rok. Restauracím stále chybí personál

Pohostinství patří mezi pandemií nejvíc zasažené obory podnikání. Gastro scénu ovlivňovaly v posledních měsících jak preventivní vládní omezení proti šíření koronaviru, tak i úbytek personálu. Aktuálně provozovatelé gastro podniků čelí i zdražování potravin. Rok plný výzev čeká tuzemské restaurace i letos, bojovat budou především s nedostatkem pracovní síly.

Přečíst článek

To, že hrozí propouštění, by mohlo znít jako alespoň trochu dobrá zpráva. Protože gastropodnikům se vhodné pracovní síly stále nedostává v uspokojivé míře. Nejsou kvalitní kuchaři, provozní, servírky… Řada z těchto lidí, pokud dostane vyhazov z restaurace, už ale míří zcela mimo obor. Třeba do rapidně rostoucího segmentu e-commerce a související logistiky.

Z kuchařů se tak stávají třeba pracovníci ve skladech. Bývalí číšníci zase rozvážejí potraviny nebo piva v plechovkách pro platformy typu Rohlík či Košík. Jejich práce se tedy zrovna zase tolik nezměnila. Místo piva, čepovaného, jež roznášeli hostům, kteří jej vypili v hospodě u stolu, nyní rozvážejí pivo, plechovkové, jejž zákazník zkonzumuje na „párty“ v garáži.

Proč přispívat na prázdné restaurace?

Propuštění pracovníci z gastropodniků odcházejí mimo obor, neboť už nechtějí dále snášet trýznivou nejistotu v gastru, danou uzávěrami posledních dvou let. E-commerce je v tomto ohledu mnohem jistější.

V dubnu se téměř čtyřapůlnásobně se zvýšila výroba aut.

Kdo shrábl covidové miliardy? Automobilky, e-shopy i kasina

Stát vyplatil v programu Antivir téměř 50 miliard korun. Příjemci jsou celkem překvapiví, vedle automobilových gigantů třeba prodejci elektroniky, oděvů či moravská kasina.

Přečíst článek

Když ale bývalí číšníci nyní místo roznášení pivo rozváží, a nehodlají na tom nic měnit, hovoří ekonom o trvalé změně struktury trhu práce. Může se zkrátka stát, že lidé už se do hospod a restaurací nikdy nevrátí v předpandemické míře. Zvláště ne po tom, co letos budou muset gastropodniky do svých cen výrazněji než loni promítnout kromě rapidně zdražujících energií také citelně rostoucí ceny potravin.

Pokud se ale lidé už nikdy do restaurací a hospod nevrátí, nemá cenu je podporovat dalšími vládními programy. Proč udržovat – na dluh nás všech, z daní nás všech – lidi, o jejichž práci vlastně už není a nebude zájem? Proč si ze svých daní máme platit prázdné restaurace?

Restaurací a hospod sice možná ubude, ale ty kvalitní bezesporu zůstanou.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Důvěra v průmyslu je nejnižší od světové finanční krize. A to již nehrozí pandemické restrikce

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme