Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Byznys za maskou sdílení

Bike sharing v Praze
iStock
Jan Němec

Sdílená ekonomika má svět zachránit před nedostatkem zdrojů a plýtváním. Ve skutečnosti jde o byznys, který za image bohulibé činnosti schovává mnoho problémů.

Reklama

Proč věci vlastnit, když většinu času zůstávají nevyužité ležet ladem? Efektivnější i levnější je, když budou lidé auta, kola nebo třeba nemovitosti mezi sebou sdílet. Tato sdílená ekonomika navíc pomůže omezit konzum a uleví planetě. Budoucnost patří sdílení.

Tolik marketing a líbivá slova. Skutečnost sdílené ekonomiky je mnohem prozaičtější a daleko méně bohulibá. Slogany o záchraně planety maskují, že jde v drtivé většině pouze o jinak pojmenovaný byznys s pronájmy, v němž se točí velké peníze, ale zároveň je zatím většinou ztrátový. A má i další problémy.

Nadnárodní sdílecí služby se dostávají do konfliktu s úřady a legislativou různých zemí, vyhýbají se placení daní a díky právním kličkám získávají výhodu oproti domácí konkurenci. Jiné zase údajnou bohulibostí svého podnikání argumentují při lobbingu za příznivou legislativu.

Samostatnou kapitolou jsou negativní externality, o nichž by například obyvatelé domů se sdílenými byty nebo lidé kličkující po cestě do práce v centru Prahy mezi odstavenými koloběžkami a bicykly mohli dlouze vyprávět.

Ztrátový byznys za miliardy

Přímo ukázkovým příkladem potvrzení přeměny téměř levicové ideje sdílení v tvrdý byznys byl loňský vstup společnosti Airbnb na burzu. Zakladatelé firmy Joe Gebbia, Nathan Blecharczyk a Brian Chesky díky prodeji 50 milionů akcií získali od investorů na 3,5 miliardy dolarů. Šlo o největší IPO roku.

Navzdory pandemii čínské chřipky, která loni způsobila firmě propad tržeb o čtvrtinu na 3,4 miliardy dolarů i prohloubení ztrát, Airbnb investory táhne i nadále. Z upisovacích 68 dolarů za akcii cena dodnes stoupla na více než dvojnásobek. Tržní kapitalizace Airbnb se tak pohybuje kolem 100 miliard dolarů.

Rival Uberu, firma Didi, plánuje největší IPO čínské firmy na Wall Street od dob burzovního vstupu Alibaby.

Didi plánuje největší IPO čínské firmy na Wall Street od dob Alibaby

Největší čínský provozovatel alternativní taxislužby Didi Chuxing chce z plánované primární veřejné nabídky akcií (IPO) ve Spojených státech získat více než čtyři miliardy dolarů (85,3 miliardy korun). Vyplývá to z prohlášení pro americkou Komisi pro cenné papíry a burzy (SEC).

Přečíst článek

Představa, že by takovou hodnotu měla firma nabízející jako kdysi přespání na gauči v obýváku, je úsměvná. Airbnb se změnilo v regulérní byznys s krátkodobými pronájmy, přestože firma dodnes při právních tahanicích v různých zemích tvrdí, že vydělává skutečně na sdílení. Velkou událostí pro investory byl i úpis akcií alternativní taxislužby Uber v roce 2019. Po celou dobu existence ztrátová firma, kterou prý živí lidé taxikařící ve volném čase, se stala hvězdou a její tržní hodnota činila po IPO 82 miliard dolarů. Dnes je ještě o pár procent vyšší, přestože také Uber dostal od koronaviru zásah: tržby klesly z 13 miliard v roce 2019 na 11 miliard a ztráta dosáhla 6,8 miliardy. Samozřejmě v dolarech.

Hospodářské výsledky dvou největších hvězd sdílené ekonomiky ukazují, že finanční trhy hýří optimismem navzdory finančním výkazům. Analytici ale upozorňují na záporná čísla ve výsledovkách obou firem a ptají se: Kdy přijde ten moment, kdy se konečně podaří sdílecí byznys překlopit do zisku?

Autopůjčovnám naproti

Moderní název a růžovou perspektivu do budoucna získávají po celém světě také autopůjčovny. Nyní se jim ovšem říká carsharingové firmy.

Podle poradenské společnosti Global Market Insights se celosvětový obrat v tomto sektoru v roce 2019 pohyboval kolem 2,5 miliardy dolarů, z nichž asi 300 milionů si na konto připsal největší světový hráč, společnost Zipcar. Do roku 2026 by podle analytiků měl ovšem byznys módních autopůjčoven po celém světě stoupnout více než trojnásobně.

V Česku si zhruba desítka firem působících na trhu rostoucí trend taky pochvaluje. Flotily společností jako Anytime Carsharing, CAR4WAY nebo HoppyGo se loni rozrostly o stovky nových vozů a poptávka rostla o desítky procent.

Pavel Řehák, spolumajitel pojišťovny Direct

Řehák z Directu staví miliardovou síť autoservisů

Pojišťovna Direct, což je první česká online pojišťovna, buduje síť autoopraven a autoslužeb. Cílově by měla mít miliardový obrat, jak serveru newstream.cz potvrdil majitel Directu Pavel Řehák. „Chceme se dostat na pět, šest miliard korun v obratu, což je cesta na dva, tři roky,” dodal. 

Přečíst článek

Autopůjčovny s novým názvem a příjemnějším zákaznickým přístupem přitahují velké hráče. Jedničkou na trhu je podnikatel Pavel Louda, respektive jeho firma CAR4WAY s více než půlmiliardovým obratem. Rozhodně nejde o člověka automobilovým trhem nepolíbeného: Louda Holding je zároveň největším distributorem automobilů v Česku.

Do carsharingu se pustila i Škoda Auto skrze svůj DigiLab. Startup s názvem HoppyGo se ovšem na rozdíl od většiny konkurence snaží držet původních idejí carsharingu, tedy půjčování aut mezi lidmi. Ty má propojovat právě aplikace HoppyGo. Ačkoliv firma hlásí růst a plánuje expanzi do zahraničí, v porovnání s profi půjčovnami je malým hráčem - loňský obrat jen mírně překročil 40 milionů korun.

Společné mají carsharingové firmy s kolegy z oblasti realit nebo dopravy jedno: také ony se zatím pohybují v červených číslech.

I sdílení může zkrachovat

Jednou z nejviditelnějších sdílených služeb v centru Prahy jsou většinou domorodců nenáviděné koloběžky. Pandemie je sice na krátkou dobu z ulic v centru metropole vyhnala, nyní už ale služba opět funguje. Americký provozovatel nechvalně známých zelených vozítek Lime dokonce loni v třetím kvartálu poprvé dosáhl zisku.

Naopak český koloběžkový konkurent tlak pandemie nevydržel a ukázal, že ani ve sdílecím byznysu nemá nikdo nic jisté. Startup Revolt, který do ulic v Praze a dalších krajských městech vypustil žluto-černé koloběžky a skútry, na konci letošního května vzdal boj s nízkými příjmy a vyhlásil bankrot. Na rozdíl od Limu za firmou nestál žádný velký investor.

Naopak, Revolt se v podstatě držel původní myšlenky spoluvlastnictví. Do projektu lákal drobné investory, kteří mohli financovat nákup koloběžky. Investice se jim měla zhruba do roka vrátit - a pak už měli jen vydělávat. Kvůli plánovanému vyhlášení insolvence Revoltu se ovšem svých peněz dočká nejspíš jen pár šťastlivců.

Architekt Petr Kolář

Architekt miliardářů Kolář: Luxus není zlatý kohoutek, ale dokonalá funkčnost

Petr Kolář patří k nejžádanějším českým architektům současnosti, i miliardáři na něj stojí frontu. Staví hotelové resorty, vesnice, olympijské parky i rodinné domy. Označení „architekt miliardářů” se ale brání. „Kvalitní architektura jde dělat i s útlým rozpočtem, stavíme projekty i za milion,” říká Kolář v rozhovoru pro newstream.cz.

Přečíst článek

Za úspěch nelze označit ani český pokus o sdílení ve finančnictví - takzvané peer-to-peer půjčky založené na přímém propojení soukromých věřitelů a dlužníků. Zřejmě každý si vybaví slogan společnosti Zonky, skutečnost ale byla jiná -lidé lidem příliš nepůjčovali.

Podstatnou část - až dvě třetiny - úvěrů tak Zonky financovalo ze zdrojů mateřské PPF, zbytek byly skutečně půjčky „od lidí lidem“. Místo mohutné zahraniční expanze se tak plány fintechu, který měl obejít banky (sám s bankou v zádech), značně uskromnily. Loni se navíc Zonky začlenilo do skupiny Air Bank.

Problémoví a nechtění

Vedle tradičních neduhů nadnárodních technologických společností - tedy nevelké ochoty danit zisky - s sebou přinášejí velcí hráči sdílené ekonomiky mnoho dalších problémů.

Asi nejvíce bylo napsáno o negativním vlivu krátkodobých pronájmů. Nejenže díky příchodu velkých investorů zvedly poptávku po bytech ve velkých městech, a přispěly tak ke zdražení. Airbnb má značnou výhodu oproti hotelům, jimž přímo konkuruje, protože se na sdílení nevztahují hotelové poplatky.

Společnost také každoročně žehlí stovky sporů majitelů bytů s nájemci, ale i stížností majitelů okolních bytů. Podle agentury Bloomberg stálo loni společnost Airbnb urovnání nepříjemností zhruba 50 milionů dolarů. Firma kvůli ochraně vlastního mediálního obrazu zaměstnává tým antikonfliktních pracovníků, který odráží útoky kritiků.

Netflix, ilustrační foto

Netflix bude streamovat i videohry. Už hledá vývojáře

Americký Netflix chce rozkročit do nové sféry. Vedle filmů, seriálů a dokumentů chce na své streamovací platformě nabízet i videohry. Už od příštího roku.

Přečíst článek

Maskovanou taxislužbu Uber a jí podobné firmy zase dohánějí odboráři. Firma se v několika zemích soudí kvůli porušování pracovního práva. Ačkoli tvrdí, že její šoféři jsou živnostníci, je veřejným tajemstvím, že jde o faktické zaměstnance. Například v Británii už soudy Uber donutily řidičům některá zaměstnanecká práva přiznat.

Airbnb a Uber, které přerostly ideje sdílení, ale odmítají to přiznat, se v řadě měst a zemí kvůli kontroverzím staly terčem politiků. Vysloužily si nejrůznější regulace a v některých městech mají smůlu úplně.

Carsharingovým společnostem naopak okolnosti hrají do karet. Trend vytlačování osobní automobilové dopravy z velkých měst je zejména v Evropě nepřehlédnutelný, a tak mohou čekat i politickou pomoc.

Novodobým autopůjčovnám v západní Evropě přihrává nové zákazníky zavádění mýtného nebo emisních limitů. U nás za to teprve lobbují. Například Pavel Louda si nedávno postěžoval, že tuzemská legislativa carsharingu příliš nepomáhá. Pokud by se pražský magistrát i v příštích letech ubíral stejným směrem jako dosud, není taková pomoc carsharingovému byznysu vůbec vyloučená.

Článek vyšel tištěném vydání týdeníku Hrot. Publikováno se svolením redakce.

Revolut, ilustrační foto

Revolut získal další miliardy, dere se mezi top start-upy Evropy

Tržní hodnota společnosti Revolut za rok poskočila z pěti na 33 miliard dolarů. Stala se tak druhou nejhodnotnější fintechovou firmou v Evropě, před ní je už jen švédská Klarna.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme