Reklama

Češi častěji platí kartami. Jejich digitální stopu mohou využít další firmy

Platební karty - ilustrační foto
Pixabay
 nst
nst

S přibývajícími možnostmi nákupu na internetu musejí prodejci přemýšlet o tom, jak si zákazníky udržet. Prakticky každá značka tak dnes v nějaké podobě nabízí věrnostní programy. Tyto programy začínají doplňovat nabídky cílené díky analýze platebních transakcí.

Reklama

Čeští zákazníci si věrnostní programy velmi oblíbili, podle průzkumu společnosti Incomind z konce loňského roku jich každý z nás využívá průměrně 12, čtvrtinu z toho přitom tvoří programy potravinových řetězců. U nich se nejčastěji zákazníci setkají s kombinací nejjednodušších typů programů: kuponového a bodového schématu.

Zatímco kupony jako nejjednodušší řešení nabízí přímou slevu či jinou výhodu, bodové schéma jde o krok dále. Klienty motivuje program využívat pravidelně s jednoduchou myšlenkou: čím víc platíš, tím větší výhodu dostaneš.

Zajímají vás novinky v osobních financích? Sledujte Zlaťák

Přímou formou odměny jsou i různé cashback programy. Při jejich využití se zákazníkovi vrátí část utracených peněz. Podle zmíněného průzkumu je právě tato možnost mezi českými zákazníky velmi oblíbená, lze se s ní tedy setkat rovněž poměrně často.

Z hlediska udržení zákazníka může být zajímavá i varianta partnerského programu. Klient tak díky strategickému partnerství získává exkluzivní možnost nákupu u spřátelených značek. Kromě více možností pro zákazníka toto schéma se sebou nese i výhody zejména pro rostoucí značky právě v podobě spolupráce s dalšími brandy.

Nevýhodou všech zmíněných schémat je nicméně fakt, že fungují izolovaně a neodhalují proto všeobecné obchodní zvyklosti zákazníků. Skrze svůj věrnostní program retailer zkrátka vidí pouze to, jak se klienti chovají u něj, nikoli jak se chová u konkurence. Obchodníci tak logicky hledají cesty, jak se o svých zákaznících dozvědět více.

Reklama

Ztráta či krádež karty v zahraničí? Digitální kreditka může zachránit dovolenou

Při dovolené hrozí, že klienti bank přijdou o své platební karty. Dříve šlo o tragédii s vážnými důsledky. Dnes však díky digitálním kartám a mobilním telefonům lze vše vyřešit během několika minut a cestovatelé nezůstanou bez prostředků. Jak na to? Zde je několik tipů, jak postupovat při ztrátě či krádeži karty. 

Přečíst článek

Cílený marketing

V poslední době se díky tomu čím dál více prosazuje takzvaný card-linked marketing. Základní myšlenkou je to, že každý nákup platební kartou zanechává digitální stopu. Tu je následně – samozřejmě v zcela anonymizované formě – možné využít k analýze platebních dat. A díky této analýza následně mohou obchodníci přesně zacílit na segment zákazníků, kteří jsou pro ně důležité. Mohou se soustředit na budování věrnosti stávajících zákazníků nebo naopak svou nabídkou přilákat zákazníky konkurence.

V České republice už podobné programy fungují v několika bankách a okruh partnerů těchto programů se neustále rozšiřuje. Svou roli v tom sehrála i pandemie COVID-19, která právě řadu obchodníků přiměla uvažovat nad tím, jak co nejefektivněji udržet stávající a přilákat nové zákazníky.

Ondřej Valvoda - šéf Capgemini Česká republika

Ondřej Valvoda: České banky se digitalizují obstojně. O jedné se dokonce učí na Harvardu

Banky po celém světě čelí nečekanému problému. Zejména mladým klientům se zdá, že využívání bankovních služeb nepřináší dostatek emocí. Proto využívají stále více služeb mladých fintechových společností a do banky si jdou jen pro hypotéku. S bankami zkrátka není sranda a hrozí jim výrazný odliv klientů. Uvědomují si to klienti i zástupci bank po celém světě, a finanční domy se tak snaží přiučit u mladých fintechů, zjistil letošní report globální poradenské společnosti Capgemini o bankovním sektoru. „Jeden z nejtěžších úkolů při transformaci na digitální éru je zbořit vnitřní bariéry, struktury a začít vytvářet produkt společně s ajťáky,“ říká šéf poradenské společnosti Capgemini Česká republika Ondřej Valvoda.

Přečíst článek

Podle Ondřeje Knota ze společnosti Dateio, která je v Česku i střední a východní Evropě lídrem v oblasti Card Linked Marketingu, se zatím toto řešení využívá pro doručování nabídek na úrovni celého nákupního košíku. Nejvíce se přístup používá v oblasti potravin, nebo pohonných hmot. Podle něj však existuje velký potenciál, kam nástroj analýzy platebních dat posouvat.

„Zatímco nyní jsme schopní z dat vyčíst, v jakém segmentu a u kterého retailera zákazník platí nejčastěji, za určitých podmínek bychom byli například schopni dostat se až na úroveň jednotlivých položek. Díky tomu by pak bylo možné cílit nabídky skutečně velmi specificky,“ nastiňuje Knot.

Diners club

Vydavatel karet Diners Club v Česku končí

Společnost Diners Club, která vydává kreditní karty, končí činnost ve střední Evropě. Od srpna se stahuje z českého, slovenského a polského trhu. Firma to uvedla na svém webu.

Přečíst článek

Jitka Haubová, členka představenstva Komerční banky

Jitka Haubová: Banka musí fungovat i v dobách krizí

Členka představenstva Komerční banky Jitka Haubová má plné ruce práce. Řídí digitální transformaci banky, která přijde na tři miliardy korun. Během pandemie měla jako nejvyšší manažerka provozu na starosti všechny krizové změny. Nyní s týmy zajišťuje výplatu klientů zkrachovalé Sberbanky, pomáhá Ukrajincům i řeší nápor dotazů kolem aktuální situace.

Přečíst článek

Vše o inflaci

Strašák inflace. Co ji způsobuje? Jak se jí bránit? Jak investovat, kam uložit úspory, kde jsou slušné úroky, které dluhopisy se vyplatí? Jak s inflací bojuje stát, vláda a ČNB? Kdo a proč zdražuje a o kolik? Jak na zvyšování cen vyzrát? Je správný čas si vzít hypotéku, porostou úrokové sazby, nebo klesnou, a z jakého důvodu? Kontext, tipy, rady, varování.

Vysoká inflace trápí nejen Česko, ale i další země Evropy či Spojené státy. Podívejte se na přehled ve světě.

Témata související s inflací:

Vše o inflaci čtěte zde

Reklama

Související

Dubrovník, Jaderské moře

Do Chorvatska s kreditkou nebo obyčejnou kartou? Zde je finanční desatero cestovatele

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme