Češi v investiční gramotnosti poráží Poláky i Slováky. Pomohla tomu drtivá inflace
Jak dobře rozumějí Češi investicím? Podle třetího vydání Indexu investiční gramotnosti se situace v Česku zlepšuje. A poráží i sousední státy. Zatím ty z východního bloku.
Problematice investování rozumějí Češky a Češi čím dál víc. Vyplývá to z průzkumu investiční společnosti Portu, která od roku 2021 sestavuje takzvaný index Investiční gramotnosti. Ten za tři ročníky v Česku vyrostl o 14 procent, podílejí se na tom zejména ženy, u nichž investiční gramotnost roste rychleji než u mužů. Navzdory tomu však ženy v průměru rozumějí této problematice méně.
„Je to zejména v technických otázkách na rizika a výnosy či výpočet procent a složeného úročení,“ připomněl Jakub Vaníček z Portu.
Podle výkonné ředitelky Asociace pro kapitálový trh Jany Brodani se na pozitivním trendu podepsaly zejména tři faktory. „Dva jsou negativní, jeden pozitivní. Tím hlavním negativním je zejména inflace, kdy si lidé v posledních dvou letech skutečně hmatatelně uvědomili, co znamená přijít o část reální hodnoty peněz a že právě investice tu jsou od toho, aby se tento dopad zmírňoval. Druhým negativním faktorem je sílící diskuse o důchodové reformě, takže lidé čím dál více chápou, že je potřeba se na stáří připravit i finančně. Pozitivní dopad pak má rozšířené povědomí o výhodách pravidelného investování, na němž si lidé osahávají investiční svět,“ dodala Brodani.
Kupovat umění má smysl i za tisíce korun. Ta nejkvalitnější díla od nejvěhlasnějších autorů ale stojí vysoké částky, tak funguje trh, který naceňuje kvalitu, říká šéfka fondu Pro arte Alexandra Bízková v pořadu Svět financí na CNN Prima NEWS.Alexandra Bízková: Ve světě umění nyní praskají bubliny
Newstream TV
Polsko na chvostu
Portu obdobný průzkum provádí také v Polsku a na Slovensku. Ve všech deseti sledovaných oblastech je Česká republika na první příčce. Celkový index je v Česku na úrovni 113, slovenský index činí 97,3 a Polsko 90,6.
„Větší rozdíly jsou také mezi pohlavími v jednotlivých zemích. Například platí, že České ženy jsou na tom s investováním zhruba stejně jako Polští muži,“ dodal Vaníček.
Pro Janu Brodani tato relativně nízká úroveň investiční gramotnosti v Polsku není překvapením. Z dat totiž vyplývá, že Poláci mají podle ní zainvestováno na kapitálových trzích téměř stejný objem peněz jako Češi. Přitom ale jde o téměř čtyřikrát větší zemi.
Mladí hazardují
Zajímavý pohled přináší také rozklad dat podle jednotlivých věkových skupin. Tam podle CEO Portu Radima Krejčího překvapivě nedochází ke zlepšování situace u nejmladších skupin. „Tato skupina však nejvíc hazarduje, naštěstí ale jen s malými částkami,“ dodává Krejčí. Hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda to považuje za známku zdravého investičního prostředí, protože přesně v mládí a s malými prostředky se mají mladí lidé naučit nejlépe v praxi, jak investování skutečně funguje.
Tomu odpovídá i to, že právě zástupci investorské generace mezi 27 a 35 lety vychází z průzkumu jako nejvíce sebevědomá. Za velmi nebo relativně hodně znalého investora se označuje každý desátý z nich. Paradoxně však tato skupina lidí ve znalostním dotazníku dopadla až třetí.
Nové fondy na spotové bitcoiny obchodované na burze (ETF) přitáhly v prvních třech dnech obchodování 1,9 miliardy dolarů (43,4 miliardy korun). I přes velký zájem investorů ale za nejodvážnějšími odhady zaostaly. Podle agentury Reuters není jasné, zda budou schopny udržet tempo přílivu investic v následujících týdnech. Lví podíl prostředků získaly fondy gigantů BlackRock a Fidelity.Velký zájem investorů. Nové ETF na spotový bitcoin přitáhly již téměř dvě miliardy dolarů
Money
Investování dnes už není jen pro vyvolené, kteří mají nadstandardní znalosti trhu nebo velký kapitál. Dostupnost investic je na nejvyšší úrovni v historii. Díky nástrojům tzv. pasivního investování se do nich může pustit každý i s minimem prostředků.Stále více Čechů realizuje své plány pomocí pasivního investování
Money
Magazín newstream CLUB
Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh.
V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.
Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.