Češi mají v podílových fondech nainvestováno 701 miliard, v průměru teď prodělávají pět procent
Majetek, který mají Češi uložený v podílových fondech, klesl v prvním čtvrtletí letošního roku o 6,5 miliardy na 701,1 miliardy korun. Loni přitom stoupl o 118 miliard korun na 707,6 miliardy korun. Uvedla to Asociace pro kapitálový trh (AKAT). Nejvíce peněz podle ní letos ubylo v akciových a smíšených fondech.
Největší pokles majetku zaznamenaly fondy smíšené, a to o sedm miliard korun, následovány fondy akciovými rovněž se sedmi miliardami. Čtvrtletní nárůst naopak zaznamenaly fondy dluhopisové o šest miliard korun a fondy nemovitostní o dvě miliardy korun.
„První čtvrtletí se neslo ve znamení vyšší inflace, úrokových sazeb a růstu rizikové averze pod vlivem geopolitické situace. Přesto se čistý příliv peněz do podílových fondů nezastavil a domácnosti správně pokračovaly v investování ve snaze ochránit kupní sílu svých úspor,“ uvedl předseda AKAT Martin Řezáč.
Redakce newstream.cz pořádá první ze setkání Klubu česko - slovenských žen v byznysu s tématem Ženy jako investorky: Jak ochránit své peníze.
Ženy jako investorky: Jak ochránit své peníze. Newstream pořádá první setkání Klubu česko-slovenských žen v byznyse
Money
Nejvíce peněz bylo koncem března ve smíšených fondech (279,8 miliardy korun), dluhopisových fondech (155,9 miliardy korun) a akciových fondech (187,3 miliardy korun).
Mezi největší zprostředkovatele domácích a zahraničních fondů kolektivního investování v České republice patří Česká spořitelna (178,7 miliardy korun), ČSOB Asset management (170,5 miliardy korun), Komerční banka (77,2 miliardy korun), Conseq Investment Management (61,2 miliardy korun), Raiffeisenbank (42,2 miliardy korun) a Generali Investments CEE (37,1 miliardy korun).
Průměrný český investor do podílových fondů v letošním prvním čtvrtletí prodělal téměř pět procent. Na záporném výsledku se podílí jak akciové fondy s poklesem o šest procent, tak dluhopisové fondy se ztrátou čtyř procent, vyplývá z Indexu českého investora (CII750) společnosti Swiss Life Select a agentury Thomson Reuters. Index sleduje výkonnost 750 investičních fondů působících na českém kapitálovém trhu. V roce 2021 činil průměrný výnos sedm procent, o rok dříve 5,9 procenta.
Většina nabídek pochybných investic cílí na vyšší střední třídu, na vzdělané lidi, lékaře, podnikatele, daňové poradce, vlastně specialisty, kteří si peníze vydělali tvrdou prací. „Problémem je, že když při nabídce člověk slyší ČNB, tak na to skočí. Ti lidé nejsou hamižní. Oni odevšad slyší, že čtyři procenta bude inflace, takže slibovaný výnos sedm procent je nezarazí,“ říká v rozhovoru pro server newstream.cz šéfka Asociace pro kapitálový trh ČR Jana Brodani. Největší smysl přitom podle ní mají tradiční, pravidelné a dlouhodobé investice.
Jana Brodani: V junk dluhopisech a kvazifondech může být až sto miliard
Money
Tři čtvrtiny Čechů si nevěří v investicích, ukazuje Index investiční gramotnosti, který sestavuje investiční platforma Portu. Nejvíce sebejistí jsou na poli investic mladší ročníky, jejich smělost je ale neoprávněná, znalosti mají paradoxně nejnižší a při pokusech o zhodnocování prostředků tak nejvíce tratí. Nejlépe umí peníze zhodnotit starší generace.
Češi jsou uťápnutí investoři. Nejvíc si věří mladá generace, ta ale také nejvíc tratí
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.