Reklama

Ceny nových aut stouply v červenci o 8,7 procenta, ceny ojetin začínají klesat

Volkswagen, ilustrační foto
Volkswagen
 ČTK

Ceny nových osobních aut na českém trhu stouply v červenci meziročně o 8,7 procenta. Rostly tak o polovinu méně, než byla meziroční inflace. Ojeté vozy naopak ve stejném období zdražily v průměru o čtvrtinu. Růst cen se ale v posledním měsíci zbrzdil. Vyplývá to z informací společností EY, carVertical a Aures Holdings.

Reklama

„V červenci se prohloubil trend u většiny automobilek, kdy u nich nejsou k dostání základní, tedy nejlevnější stupně výbav u většiny modelů. Buď nejdou objednat vůbec, nebo jsou zcela vyprodané a dlouho se na ně čeká,“ uvedl ředitel prodeje Louda Auto Martin Feller. Se započtením inflace se podle společnosti EY ceny nových aut proti loňsku o 11 procent snížily.

Prodej aut spadl o více než 14 procent. Naposledy byl níže před osmi lety

Prodej aut spadl o více než 14 procent. Naposledy byl níže před osmi lety

Zejména nedostatek dílů tlačí produkci a prodej aut dolů. Snížení výroby ohlásila většina výrobců a za letošních prvních sedm měsíců tak prodeje meziročně spadly o 14,3 procenta na 112 364 vozů. Jde o nejnižší číslo za toto období od roku 2014. Oznámil to Svaz dovozců automobilů (SDA).

Přečíst článek

Průměrná cena ojetých aut naproti tomu meziročně narostla o zhruba 50 tisíc korun. Proti červnu ale ceny rostly mírně, nebo v některých případech klesaly. CarVertical zaznamenal proti červnu růst cen v průměru o 1,7 procenta. „Vzhledem k tomu, že inflace se dotýká stále většího počtu kupujících automobilů, je pravděpodobné, že se ceny ojetých vozů stabilizují nebo dokonce klesnou, ale není to příliš rychlý proces,“ uvedl vedoucí oddělení komunikace a odborník na automobilový průmysl Matas Buzelis.

Ceny klesly i přes nižší nabídku 

Další tuzemský prodejce ojetin Aures Holdings provozující síť AAA Auto zjistil v červenci proti předchozímu měsíci pokles nabídkových cen. Tzv. mediánová nebo nejčastější cena klesla o devět tisíc korun na 181 tisíc korun. Ceny se podle firmy snížily přesto, že nabídka ojetých aut byla proti předchozímu měsíci menší o 6580 aut a na českém trhu bylo na prodej 92 116 vozů. Cenu podle zástupců Auresu ovlivnily i výrazné slevy českých autobazarů.

Autobazar Jarov

Ojetiny zdražují rychleji než inflace. V průměru stojí 289 tisíc

Průměrná cena ojetých aut na českém trhu v prvním pololetí vzrostla o 18 procent na 289 tisíc korun. Důvodem byla rostoucí poptávka kvůli nedostatku nových a zánovních aut. Průměrné stáří prodávaných vozů mírně vzrostlo z 9,1 roku na 9,5 roku. Vyplývá to z údajů společnosti Cebia.

Přečíst článek

„Na celkové hodnocení je sice ještě brzy, protože teprve se začátkem druhé letošní hlavní sezóny v září uvidíme, zda šlo pouze o výkyv spojený s létem a dovolenými, nebo nastupující trend. Každopádně klesající ceny trhu ojetých vozů rozhodně prospějí. Domácnosti jsou již tak silně zatíženy například růstem nákladů na energie, paliva nebo potraviny a pokles ceny vozů jim snadní rozhodování, zda svůj vozový park obmění,“ dodala generální ředitelka Aures Holdings Karolína Topolová.

Prodej nových aut od ledna do konce července klesl meziročně o 14,3 procenta na 112 364 vozů. Dovoz ojetých vozů vzrostl meziročně o 0,8 procenta na 101 165 aut.

Výroba automobilů

Lidé nechtějí nová auta, přiznávají automobilky. Bojí se inflace

Největší problémy hlásí vyspělé západní státy. Naopak luxusní značky si zatím na nedostatek poptávky nestěžují.

Přečíst článek

Karolína Topolová, CEO AURES Holdings zastřešující značky AAA AUTO

Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál

Některá ojetá auta jsou už dražší než ta nová. Trend začal před dvěma lety, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl skončit. Nová auta se nevyrábějí, ať už kvůli nedostatku čipů či jiných komponent. A ojetiny dál zdražují. Situace se jen tak nezmění. Poptávka po ojetých autech výrazně převyšuje nabídku. „Lidé prostě potřebují být mobilní,“ říká šéfka největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě Karolína Topolová. 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Rusko ruší zákaz vývozu nafty, ta by mohla zlevnit i v Česku. Rubl se však i přes konec embarga dál propadá

Rusko ruší zákaz vývozu nafty, ta by mohla zlevnit i v Česku. Rubl se však dál propadá

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme