Reklama

Šéfka AAA Auto Karolína Topolová: Cena ojetin vzrostla o patnáct procent. A zdražují dál

Karolína Topolová, CEO AURES Holdings zastřešující značky AAA AUTO
AURES Holdings / užito se svolením
Dalibor Martínek

Některá ojetá auta jsou už dražší než ta nová. Trend začal před dvěma lety, a nic nenasvědčuje tomu, že by měl skončit. Nová auta se nevyrábějí, ať už kvůli nedostatku čipů či jiných komponent. A ojetiny dál zdražují. Situace se jen tak nezmění. Poptávka po ojetých autech výrazně převyšuje nabídku. „Lidé prostě potřebují být mobilní,“ říká šéfka největšího prodejce ojetých aut ve střední Evropě Karolína Topolová. 

Reklama

Jak se vyrovnáváte s turbulentní dobou, kdy po covidu přišla obří inflace, následoval nečekaný vpád Ruska na Ukrajinu a také největší zdražení paliv v historii?

Za třicet let na trhu jsme se naučili, že všechny změny, které přicházejí a na začátku se jeví jako strašidelné pro náš segment, se nakonec promění v pozitivní trend. Když se podívám na covid, který začal před dvěma lety, úvod byl samozřejmě těžký. Nikdo nevěděl, co se bude dít a jaký to bude mít vliv. V prvních týdnech to bylo velmi těžké. V takových krizích je klíčové mít dostatek hotovosti, abyste mohli pokrývat provozní náklady. A hlavně, musíte mít provoz. Okamžitě jsme spustili on-line prodej, což byl do té doby nevídaný způsob.

Již jste v médiích říkala, že v poslední covidové době tvořil on-line prodej téměř devadesát procent podeje. Jak se situace nyní změnila, vrátili se nakupující do vašich prodejen?

Určitě se zákazníci vrátili. Lidé potřebují vyrazit ven, nechtějí být doma a kupovat všechno on-line. Před pandemií nakupovalo on-line promile zákazníků. Systém fungoval už dva roky před covidem, ale nikdo ho nevyužíval. Teď zůstalo asi třicet procent lidí, kteří si kupují auto on-line. Sedmdesát procent lidí preferuje fyzickou návštěvu a prohlídku auta. Těch třicet procent jsou často lidé, kteří sice přijdou na pobočku, ale vyberou si přes počítač některé z našich dvanácti tisíc aut. Pandemie nám dala možnost nabízet auta ze všech zemí a využívat rozdílů cen, což významně zvětšilo nabídku. Přijdete třeba na pobočku v Brně, a vyberete si auto z Košic nebo z Polska. Zaplatíte, a my vám auto přivezeme domů. Stále ale zůstávají i čisté on-line prodeje s výběrem z domova.

Zbyněk Stanjura

Stanjura rozhodl o daňových úlevách pro dopravce. To je málo, bouří se podnikatelé v autodopravě

Ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS) vyhověl požadavkům dopravců, které tíží vysoké ceny paliv, jen částečně - zrušil zálohy u silniční daně a odložil platby DPH. Podnikatelé v autodopravě však po vládě požadovali úplné zrušení silniční daně, přímou finanční pomoc a snížení spotřební daně z nafty na minimum EU.

Přečíst článek

Všechny krize hrají ve prospěch ojetin

Po covidu přišla obří inflace, zdražení půjček, a pak válka na Ukrajině…

Ve finále nám to vždy vyjde tak, že ať je jakákoliv ekonomická situace nebo nějaká destabilizace, přinese to po nějaké době zvýšený zájem o ojetá auta. Všechny problémy se vždy promítnou ve zvýšené poptávce po ojetinách. Ať je to pandemie, zpožděné dodávky čipů pro nová auta, inflace, drahé pohonné hmoty, výsledkem je vždy poptávka po mobilitě. Vždy po prvních dnech nové události vidíme šok, ale potom se o to víc zvýší zájem.

Jak se v prodeji ojetin projevila válka na Ukrajině?

Lidé, kteří z Ukrajiny přicházejí, přijíždějí v prostředcích hromadné dopravy. Auta tam nechávají. Zase budou auta potřebovat. Už to vidíme. Chodí třeba lidé, kteří jim chtějí pomoci, a koupí jim menší, levnější vůz. Ostatně i zdražení paliv zvýšilo poptávku po menších, úspornějších vozech. Lidé prostě potřebují být mobilní.

Jak se změnilo rozložení trhu s ojetými auty po dvou letech covidu?

Zásadní je říct, že základna kupujících se snížila. To je vidět. Ale my jsme si z tržního koláče ukousli víc. Trh se konsolidoval, řada menších podniků to neustála. Lidé se přiklánějí k větším hráčům. A je to logické. Když si koupím auto individuálně, mám tam mnoho rizik. Už dávno není pravda, že je výhodnější přivést si auto ze západní Evropy. Často jsou to auta na konci svého provozu.

Podvody se stáčením tachometrů stále nevymizely

Lidé si však stále myslí, že když si dovezou auto z Německa, ušetří, a vozy mají větší kvalitu…

Je pravda, že loňský rok byl nejsilnější za posledních třináct let v počtu dovezených ojetých aut. Ale více než polovina importovaných vozů je starší deseti let. A více než pětina je starší patnácti let. To už jsou zastaralá auta. A hlavně, cenově nejsou výhodnější než na našem trhu. My dokonce vidíme, že se auta ve velké míře vyvážejí od nás na Západ. Protože tam auta chybí. Němci byli zvyklí kupovat nová auta, ta teď nejsou.

trh ojetin

Ojetiny stojí v průměru 160 tisíc korun, o pětinu více než před covidem

Ceny ojetých aut inzerovaných na českém trhu loni vzrostly o 14,4 procenta na střední hodnotu 159 999 korun. Oproti poslednímu předcovidovému roku činí nárůst dvacet procent. Důvodem zdražování je úbytek ojetých aut v autobazarech i inzerci. Vyplývá to z analýzy skupiny Aures Holdings, která provozuje autobazary AAA Auto a Mototechna.

Přečíst článek

Takže tady máme nový trend, Němci jezdí nakupovat auta do Česka?

Ano, Němci u nás nakupují auta. A na druhé straně, auta dovážená ze Západu k nám jsou stále objektem nějaké manipulace. Stáčení tachometrů, auta po povodních nebo vozy po pojistné události. Tady se pak nějakým způsobem zlegalizují. Je to bohužel pořád fungující rys obchodování s ojetými vozy.

Reagují zákazníci nějakým nákupním přístupem na zdražující paliva?

Projevuje se to tím, že lidé mají dočasně pocit, že potřebují ušetřit, takže si koupí menší auto. Ale jak jsem již zmiňovala, je to vždy takový ten prvotní šok. Přinese to pár desítek nebo stovek prodejů, většinou se potom situace vrátí do normálu. Co se nevrací do normálu, je, že za poslední dva roky ceny ojetin rostou.

Hlavně kvůli tomu jsem teď tady ve vaší kanceláři. Ojetiny neustále zdražují. Jaká je situace teď, po všech zmíněných událostech, v březnu 2022?

Právě kvůli všem těm vlivů zdražování pokračuje. Nastala situace, kterou nepamatuji za dvacet let své praxe. Je obří převis poptávky oproti nabídce. Za prvé to přinesla pandemie, lidé se báli jezdit hromadnou dopravou a začali nakupovat auta. Měli jsme tady zákazníky, kteří třeba dvacet let nejezdili, a najednou si kupovali auto. Další vliv je zpožďování výroby nových aut, ať už kvůli chybějícím čipům či nově kvůli kabelům vyráběným na Ukrajině. Na nové auto se už čeká třeba rok, rok a půl. Pak je tu elektromobilita. Lidé si chtějí koupit ještě auto se spalovacím motorem, dokud je to možné. Vlivů je prostě strašně moc, a všechny se promítly do růstu cen ojetin.

Jaký je meziroční růst cen ojetých aut?

V loňském roce byl patnáctiprocentní nárůst cen. Letos tento trend pokračuje.

Dá se čekat, že se zdražování ojetin zastaví?

Rozhodně ne. Rozhodně se nedá čekat pokles cen. Už nechci nic předvídat s nějakou jistotou. Zvlášť když se podíváte na uplynulé dva roky. Letošní rok bude v podobném duchu, jako ten minulý.

V dubnu se téměř čtyřapůlnásobně se zvýšila výroba aut.

Kdo shrábl covidové miliardy? Automobilky, e-shopy i kasina

Stát vyplatil v programu Antivir téměř 50 miliard korun. Příjemci jsou celkem překvapiví, vedle automobilových gigantů třeba prodejci elektroniky, oděvů či moravská kasina.

Přečíst článek

Jako firma nyní zažíváme zlaté časy

Rostou i ceny výkupní? Pro lidi, kteří svou ojetinu chtějí prodat.

Samozřejmě. Zákazník, který vůz prodává, také dostane víc. Ale on obvykle „nevydělá“, protože si často koupí jiné auto, které je také dražší.

Takže máte zlaté období…

Bylo to velmi těžké. Musíme se adaptovat na všechny změny. Na začátku pandemie jsme ani nevěděli, jestli to přežijeme. Nevěděli jsme, jestli lidé budou kupovat auta, a jestli je budou kupovat on-line. Nejhorší je, že nemůžete nic predikovat, nevíte, co bude. Mysleli jsme si, že covid nic nepřekoná. Ale máte pravdu, my jako firma nyní zažíváme zlaté časy. Na druhou stranu, málokdo ví, že za posledních deset let jsme investovali neuvěřitelné množství peněz, energie a lidských zdrojů na to, abychom byli schopni zdrojovat ojetá auta za jakýchkoliv okolností. Investovali jsme do technologií, které nám díky detailní znalosti trhu umožní, abychom auta vždy měli. Protože z trhu mizí. Vývoj se nám teď vrací. Máme likvidní auta za příznivé ceny. To je záhada úspěchu. Mnoho let dřiny a investování.

Změnily se nějak trendy v zájmu kupujících? O jaké modely je nyní největší zájem? Je to pořád oktávka?

Trendy se trošku mění. V době pandemie jsme viděli, že lidé chtěli více kombi, SUV, rodinná auta. Kvůli omezení letecké dopravy jezdili na dovolenou autem. Ale pořadí nejprodávanějších aut se vlastně příliš nemění. Pořád dominuje Škoda Octavia, to je evergreen. Když se podíváme na žebříček, je zajímavé, že přichází zájem o auta jako Volkswagen Touran, prostě větší auta.

Jak se vyvíjejí vaše rozvojové plány? Před rokem jste oznámili vstup do západní Evropy s projektem Driverama, tedy výkupem aut a nabídkou veškerých svých vozů západním klientům.

Simona Kijonková, majitelka zásilkovny

Nejlepší podnikatelka roku Simona Kijonková: Jsem šikovná. A naučila jsem se krizové řízení

Simona Kijonková před dvanácti lety založila Zásilkovnu. Tvrdě s ní šlape na paty České poště. Loňský obrat firmy, která již působí i na Slovensku, v Maďarsku, Rumunsku a v dalších zemích, poskočil na 4,9 miliardy korun. Kijonkovou i díky těmto úspěchům nyní vyhlásily Hospodářské noviny ve své anketě podnikatelkou roku. Newstream s ní udělal minulý týden exkluzivní rozhovor. Nyní ho znovu nabízíme ke čtení těm, kteří ho nestihli přečíst.

Přečíst článek

Všechny výše zmíněné okolnosti mají vliv na rychlost rozvoje. Naše plány jsou stejné. V projektu Driverama jsme doteď otevřeli devět poboček v Německu. Vstoupili jsme tam vloni, vykupovali jsme vozy. A teď v únoru jsme tam začali i prodávat. Máme tam síť výkupních poboček, a několik superstorů, kde ta auta jsou. 

Dalším plánem je rozvoj na polském trhu, kde máme nyní dvanáct poboček. A chceme tam dále růst. Celkem už máme na všech trzích k šedesáti pobočkám. Zajímavé je, že díky našemu působení na německém trhu dokážeme nabídnout všechna naše auta na všech trzích. Takže Němci kupují auta od nás. Deset procent našich prodejů jsou auta, která prodáváme do Německa.

Karolína Topolová

Generální ředitelka AURES Holdings, provozovatele značky AAA AUTO, Mototechna, Auto-Diskont a Driverama. 

Ondřej Krátký, CEO Liftago

Ondřej Krátký: Liftago není jen taxi, budujeme firmu na dalších sto let

Stále ještě mladý manažer Ondřej Krátký již čtyři roky vede společnost Liftago. Firma, která propojuje taxikáře se zákazníky mobilní aplikací, přežila rok a půl s covidem. Zeštíhlela, ale žije. Místo chybějících zákazníků začala víc vozit balíky. Kam Krátký firmu povede dál?

Přečíst článek

Magazín Newstream CLUB

Tématem druhého čísla byznysově - lifestylového čtvrtletníku je návod, jak globálně uspět, jak dobýt svět a užít si ho.

Na titulní straně představujeme neurologa Martina Tolara. Jeho společnost Alzheon je nejblíž ze všech farmaceutických firem světa k dosažení schválení léku na Alzheimerovu nemoc. Co všechno musel obětovat a jak těžké bylo prosadit se v USA?

„Amerika je kouzelná v tom, že když máte chuť něco dělat, máte výdrž a nadšení, tak vám pomůže. Ona je to země plná lidí, kteří tam přišli s jedním kufrem a vybudovali si tam z ničeho, jen ze svých snů, celý život,“ říká Tolar v hlavním rozhovoru magazínu.

A magazín dále přináší řadu příběhů osobností, kterým se ve světě podařilo uspět. Eduard Kučera například vypráví, jak těžké bylo hledat vhodného správce majetku a vysvětluje, proč se nakonec rozhodl většinu investic mít v USA.

Architekt Petr Štefek pracoval v Londýně u Normana Fostera a popisuje rozdíly mezi globální londýnskou scénou a Prahou.

Legendární investor Gabriel Eichler pak popisuje svou cestu z USA zpět do Československa a jak tu jeho know-how pomáhalo budovat svobodnou ekonomiku.

Jak dostat dítě na Oxford?

Připravit svým potomkům ty nejlepší startovní podmínky pro život, kariéru a úspěch ve světě je snem každého rodiče. Stojí to však peníze a čas. A také je k tomu potřeba učinit celou řadu správných rozhodnutí od volby střední školy přes kroužky a další mimoškolní aktivity. Odměnou ale může být studium na některé z nejprestižnějších univerzit světa na obou březích Atlantiku i Pacifiku. Jak ta správná rozhodnutí skutečně učinit poradí nejpovolanější odborníci ve druhém čísle magazínu Newstream CLUB, který právě vychází.  K dostání je v síti trafik Lagardère i online

Příští číslo magazínu Newstream CLUB vyjde již v březnu. 

Související témata

Miliardáři

Vzdělávání

Biohacking

  •  
Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme