Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Lidé nechtějí nová auta, přiznávají automobilky. Bojí se inflace

Výroba automobilů
Bentley
 ČTK

Největší problémy hlásí vyspělé západní státy. Naopak luxusní značky si zatím na nedostatek poptávky nestěžují.

Výrobci automobilů hlásí nižší poptávku v Evropě a Severní Americe. Podle analytiků přibývá důkazů, že spotřebitelé si kvůli rostoucí inflaci nechávají hotovost na nezbytné věci. Ačkoli některé luxusní značky, například Ferrari a Mercedes, zvýšily výhled prodeje kvůli přetrvávající vysoké poptávce po špičkových modelech, vyhlídky pro většinu odvětví jsou chmurnější, napsala dnes agentura Reuters.

Čekací lhůty na nové objednávky se zkracují, protože se snižuje počet objednávek. A to i přesto, že výroba je pomalejší než obvykle a dodávky jsou výrazně nižší než loni, uvádí vedoucí pracovníci z odvětví. „Ubývá nových objednávek,“ konstatoval při zveřejnění výsledků hospodaření šéf německého výrobce vozů BMW Oliver Zipse. Poukázal přitom hlavně na Evropu.

Prodej aut spadl o více než 14 procent. Naposledy byl níže před osmi lety

Prodej aut spadl o více než 14 procent. Naposledy byl níže před osmi lety

Zejména nedostatek dílů tlačí produkci a prodej aut dolů. Snížení výroby ohlásila většina výrobců a za letošních prvních sedm měsíců tak prodeje meziročně spadly o 14,3 procenta na 112 364 vozů. Jde o nejnižší číslo za toto období od roku 2014. Oznámil to Svaz dovozců automobilů (SDA).

Přečíst článek

Konec růstu cen aut?

Výrobci automobilů dosud zachovávali své marže zvyšováním cen, ale prudký nárůst inflace v Severní Americe a Evropě by mohl ztížit přenášení rostoucích nákladů, napsala Reuters.

„Poptávka klesá,“ řekl minulý týden finanční ředitel koncernu Volkswagen Arno Antlitz. Dodal nicméně, že knihy objednávek pro nadcházející měsíce jsou stále plné. „Varovné signály se týkají Evropy a Severní Ameriky, méně již čínského regionu,“ uzavřel. Čína je největším automobilovým trhem světa, druhým nevětším Spojené státy.

Inflace v Evropě a Spojených státech v posledních měsících prudce vzrostla a centrální banky varovaly, že vrcholu může dosáhnout až za několik měsíců. To způsobilo pokles spotřebitelské a podnikatelské nálady.

Ferrari F8 Tributo (ilustrační foto)

Ferrari ve čtvrtletí v době inflace prodalo o třetinu více vozů, zvedlo zisk o pětinu

Italský výrobce luxusních sportovních automobilů Ferrari ve druhém čtvrtletí díky silné poptávce zvýšil čistý zisk meziročně o 22 procent na 251 milionů eur (přes šest miliard korun). Firma to dnes oznámila v tiskové zprávě, ve které zlepšila i celoroční výhled.

Přečíst článek

Ford chystá slevy

Údaje internetových prodejců automobilů a aukčních platforem vykazují zpomalení poptávky od března letošního roku, uvedl analytik Philip Nothard ze společnosti Cox Automotive.

Budeme se potýkat s tím, jak nákup automobilu zatěžuje rozpočet domácností,“ konstatoval minulý měsíc šéf automobilové skupiny Stellantis Carlos Tavares. Prozatím hodlá tento čtvrtý největší výrobce aut na světě pokračovat v přenášení vlastních rostoucích nákladů na spotřebitele. To podle Reuters nemůže trvat věčně. „Zvyšování cen má své meze,“ řekl Tavares.

Americká automobilka Ford zvažuje návrat k systému slev a pobídek, od kterého loni upustila kvůli narušeným dodavatelským řetězcům. „To je do budoucna pojišťovací ventil,“ řekl finanční ředitel automobilky John Lawler.

Auto, ilustrační foto

Škodovce propadl zisk kvůli válce a dolaru. Mateřskému Volkswagenu se naopak daří

Finanční ředitel koncernu Volkswagenu Arno Antlitz uvedl, že firma „prokázala značnou finanční odolnost vůči bezprecedentním globálním výzvám“. Ve druhém pololetí navíc VW počítá, že se problémy s dodavatelskými řetězci zmírní.

Přečíst článek

PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.

Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.

Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.

Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.

Související

Burzovní palác

České akcie letos investorům prodělaly kalhoty. Brutálně propadly banky, ČEZ i Pilulka

Přečíst článek
Doporučujeme