Reklama

Cenové veletoče paládia. Automobilky zvažují, že přejdou na levnější platinu

Paládium, ruda drahého kovu
iStock
Zdeněk Pečený

Dopady ruské invaze na Ukrajinu se trhy přehnaly jako tornádo. Celá plejáda komodit, paládium nevyjímaje, kvůli ní zažívá jízdu jako na horské dráze. 

Reklama

V reakci na ruskou agresi se ceny paládia pohybují jako na houpačce. Minulý týden vystřelily na svá historická maxima. Kvůli obavě z přerušení dodávek ze sankcemi zatíženého Ruska. Země je totiž hlavním světovým producentem tohoto drahého kovu. Unce paládia se tehdy obchodovala nad 3400 dolarů, což představovalo od začátku roku růst o úctyhodných 70 procent. 

Po uklidnění počáteční paniky začaly ceny opět klesat. V pondělí klesly o 14 procent 2400 dolarů. I to ale představuje růst cen o zhruba 40 procent od počátku letošního roku

Volatilní ceny ale nejsou pro paládium nic nového. „Cena paládia na světových trzích se zvyšuje už od roku 2016, v uplynulých 12 měsících ale zažila pořádný veletoč,“ vypočítává Radek Novák, analytik České spořitelny. „Nejprve se v průběhu léta a podzimu roku 2021 propadla ze svých maxim o 40 procent. Ovšem od začátku letošního roku v důsledků všeobecného růstu cen komodit rychle vystoupala zpátky na své rekordní hodnoty,“ dodal.

Moskva, Audi

Evropa přijala čtvrté kolo sankcí. Dotknou se i Romana Abramoviče a luxusního zboží

Zástupci zemí Evropské unie schválili čtvrtý balík sankcí proti Rusku od začátku ruské invaze na Ukrajinu před necelými třemi týdny. ČTK to sdělil diplomatický zdroj. Evropský blok nově zakáže vývoz luxusního zboží či komponent pro energetiku stejně jako dovoz ruské oceli. Na sankční seznam přibude desítka oligarchů včetně majitele londýnského fotbalového klubu Chelsea Romana Abramoviče.

Přečíst článek

Přes Čínu to půjde

Za růstem stála obava z přímého dovozního embarga nebo jen zastavení leteckého provozu mezi západními zeměmi a Ruskem, což by i tak znemožnilo jeho přepravu z Ruska. Paládium je drahý kov, a tak se většinou přepravuje letecky, nikoli nákladními loděmi jako jiné, levnější komodity. 

Reklama

Rusko se na celosvětové produkci paládia podílí 40 procenty. Růst jeho ceny poškozuje především výrobce automobilů, kteří jej využívají v katalyzátorech výfukových plynů. „Pro evropské automobilky to znamená další komplikaci v již tak ohromně složité době,“ připomněl Novák. 

Výrobce automobilů v covidových letech trápily výpadky v dodavatelských řetězcích. Největší hlad byl po čipech, chyběly ale i další díly. V případě dopravy paládia se však zdá, že jeho největší světový těžař, ruská Norilsk Nickel, našel způsob, jak cenný kov do Evropy dostat i v případě zrušených letů. Společnost TD Securities poznamenala, že letecká přeprava by mohla být přesměrována přes Čínu, což by snížilo riziko zásadního výpadku dodávek. 

Zlaté slitky

Kdo vsadil na zlato, může slavit. Cenný kov je v Česku nejdražší v historii

Zlato naplňuje povahu bezpečného přístavu v nejistých dobách. Jeho cena od začátku letošního roku vzrostla o více než 15 procent, v korunách se obchoduje dokonce nejdráž v historii. Daří se ale i ostatním drahým kovům, třeba palladium i platina si polepšují ještě výrazněji.

Přečíst článek

Vsadí automobilky raději na platinu?

Automobilky spotřebují 85 procent světových dodávek paládia na výrobu katalyzátorů. „Paládium je průmyslový kov, a právě průmysl čelí možnému zpomalení,“ říká Štěpán Hájek, analytik společnosti XTB. Růst cen a výpadky dodávek paládia by automobilky mohly přimět k přechodu na levnější platinu, která ale v zátěžových testech nedosahuje stejných výsledků. Musely by ale investovat do zlepšení technologií.

Vývoz paládia z Ruska nebyl zatím zatížen sankcemi, neznamená to, že ruští těžaři mají vyhráno. Někteří zákazníci zvažují odstoupení od smluv s Norilsk Nickel, další odkládají své plány. Ruskému deníku RBC to o víkendu řekl sám šéf Norilsku a nejbohatší muž Ruska Vladimir Potanin. 

Zda může Norilsk pokračovat v dodávkách paládia na spotový trh i v rámci dlouhodobých kontraktů, bude klíčové pro další vývoj ceny drahého kovu, řekl Bloombergu Philip Klapwijk, výkonný ředitel Precious Metals Insights v Hongkongu. „Pokud by Moskva dala společnosti pokyn, aby omezila dodávky, ceny by mohly jít mnohem výše,“ uvedl.

Těžba paládia je koncertována pouze v hrstce zemí. Po Rusku je dalším jeho významným dodavatelem Jižní Afrika, která těží přibližně 30 procent světové produkce. Rusko s Jižní Afrikou tak obstará 70 procent celosvětové produkce. Mezi významnými dodavateli je také Kanada a Spojené státy. V roce 2020 stálo jen 15 zemí za 97,4 procenta celosvětového vývozu tohoto cenného kovu. 

Nikl, kov,

Ruský nikl světu chybí. Trh s kovem dnes zkolaboval

Londýnská burza musela zastavit obchodování s niklem, protože jeho cena vzrostla o bezprecedentních 250 procent, uvádí Bloomberg. Tradiční „výrobní“ kov se pomalu mění v „drahý“ kov. Cena niklu, který je zásadní pro výrobu například baterií pro elektrovozy, za uplynulé dny vystoupala z 25 tisíc dolarů na více než 100 tisíc dolarů za tunu.

Přečíst článek

Stavba první evropské továrny automobilky Tesla nedaleko Berlína je v plné proudu.

Drahý nikl může smést ambice Evropy zezelenat

Konflikt na Ukrajině tento týden přinesl nevídaný chaos na trhu s niklem, kovem potřebným pro výrobu baterií. V konečném důsledku by to mohlo mít devastující účinek nejen na evropské ambice v oblasti elektromobility. Spekulanti na pokles tohoto tradičně „výrobního“ kovu v tomto týdnu prodělali miliardy dolarů.

Přečíst článek

Aeroflot

Aeroflot ruší všechny lety do zahraničí vyjma Běloruska. Jinde mu hrozí zabavování strojů

Ruské aerolinky Aeroflot zruší od 8. března všechny lety do zahraničních destinací kromě Běloruska, oznámila firma podle agentury TASS.

Přečíst článek

Reklama

Související

Mimořádně vzácný exemplář závodního automobilu Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut z roku 1955 se na soukromé aukci 5. května 2022 prodal za 135 milionů eur (3,3 miliardy korun). Stal se tak nejdražším prodaným automobilem všech dob, oznámila automobilka.

VIDEO: Podívejte se na nejdražší auto na světě – sportovní Mercedes z roku 1955 za tři miliardy korun

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme