Boom soukromých tryskáčů nezastavily ani inflace a krize. Počet letů i emisí loni stoupl na rekord

Počet letů soukromých tryskáčů v Evropě loni vzrostl o neuvěřitelných 64 procent a dosáhl rekordního maxima 572 806. Emise soukromých letadel, které mají neúměrný dopad na životní prostředí, se loni v Evropě více než zdvojnásobily. Uvedl to server CNBC s odkazem na analýzu, kterou zveřejnila ekologická skupina Greenpeace.
„Alarmující nárůst letů soukromými tryskami je zcela v rozporu s veškerou klimatickou vědou, která nám říká, abychom okamžitě snížili emise CO2 a zabránili totální katastrofě,“ řekla šéfka kampaně Greenpeace Mobility for All Klara Maria Schenková. Boom soukromého tryskového letectví nevykazuje žádné známky zpomalení, podotkl CNBC.
Vedou lety na „ultrakrátké vzdálenosti“
Více než polovina (55 procent) letů soukromých tryskáčů v Evropě v loňském roce byly ultrakrátké cesty pod 750 kilometrů, uvedla Greenpeace s tím, že se jednalo o cesty, které bylo možné podniknout vlakem nebo trajektem. Zpráva přichází v době, kdy Evropu svírá velké zimní sucho a krátce po nejsušším létě v regionu za posledních nejméně 500 let. Vědci koncem ledna varovali, že nedostatek podzemní vody na celém kontinentu znamená, že situace s vodou je nyní „velmi nejistá“.
Dvouleté obavy z koronavirové epidemie přiměla řadu movitých lidí více využívat místo komerčních letů soukromých tryskáčů umožňujících izolaci od většího počtu lidí. A tento trend bude pokračovat i po skončení epidemie – nárůst poptávky po business jetech stoupne v následujících deseti letech o 15 procent, odhaduje společnosti Honeywell, uvedla agentura Reuters.
Miliardáři si v době covidu zamilovali soukromé tryskáče. Poptávka bude i nadále stoupat
Money
„Okamžité omezení dopravy poháněné energií z ropy je nemyslitelné. Začít bychom měli zákazem plýtvání energií na ultraznečišťující soukromé tryskáče, které nemají pro lidstvo žádnou hodnotu, přesto jej zatěžují škodlivými emisemi, toxickými mikročásticemi a hlukem poškozujícím naše klima a životní prostředí. a zdraví,“ řekl Schenková.
Nejvíce se létalo na Azurové pobřeží
Zeměmi s největším počtem letů soukromých tryskáčů v Evropě v loňském roce byly Spojené království, Francie a Německo. Nejoblíbenějšími destinacemi pro lety soukromými tryskami v Evropě v roce 2022 byly Nice na francouzské riviéře, hlavní město Francie Paříž a druhé nejlidnatější město Švýcarska Ženeva.
Belgie uvalí nové daně na starší a hlučnější letadla, soukromé letouny a krátké lety. Cílem je snížit hluk a znečištění ovzduší. Informuje agentura Reuters.
Belgie od dubna zavede daň na soukromá letadla a krátké lety
Money
Greenpeace uvedlo, že výzkum, který provedla nizozemská environmentální poradenská společnost CE Delft, byl založen na údajích poskytnutých leteckou analytickou společností Cirium. Hodnotila všechny soukromé lety odlétající a přilétající do evropských zemí od roku 2020 do roku 2022 a rozdělila tyto cesty podle roku, trasy a typu letadla. Některé malé typy letadel s méně než třemi sedadly byly vyloučeny, protože se jednalo o cesty využívané převážně pro volný čas. Údaje také například nezahrnují lety na a ze stejného letiště.
Používání soukromých tryskáčů v poslední době prudce stoupá. Od vypuknutí pandemie koronaviru se velcí výrobci soukromých tryskových letadel předhánějí, aby udrželi krok s rostoucí poptávkou. Stále silnější poptávka po trávení volného času a postupné uvolňování omezení proti covidu jsou některé z faktorů, které vedou k růstu poptávky po soukromých tryskáčích, uvedl CNBC.
Emise soukromých letadel v Evropě v posledních letech stoupaly rychleji než v komerční letecké dopravě. Data nevládní organizace Transport & Environment ukazují, že soukromé tryskáče jsou až 14krát více znečišťující než komerční letadla v přepočtu na jednoho cestujícího a až 50krát více než vlaky. To proto, že za pouhou hodinu může jediné soukromé letadlo vypustit dvě tuny oxidu uhličitého – obyvatel EU přitom za celý rok vypustí v průměru 8,2 tun ekvivalentu CO2.
Dvouleté obavy z koronavirové epidemie přiměla řadu movitých lidí více využívat místo komerčních letů soukromých tryskáčů umožňujících izolaci od většího počtu lidí. A tento trend bude pokračovat i po skončení epidemie – nárůst poptávky po business jetech stoupne v následujících deseti letech o 15 procent, odhaduje společnosti Honeywell, uvedla agentura Reuters.
Miliardáři si v době covidu zamilovali soukromé tryskáče. Poptávka bude i nadále stoupat
Money
PODZIMNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Hlavním tématem podzimního čísla magazínu Newstream Club je Sázka na Česko. Česko je totiž země s ohromným potenciálem. To je jedna ze spojovacích myšlenek vlivných českých podnikatelů. A ten potenciál je zejména v lidech. Jak ale tento potenciál vzít a přetočit jej ve skutečnou hodnotu, na které lze následně stavět růst? Právě o těchto otázkách jsme mluvili s několika výraznými figurami českého, slovenského, ale i světového byznysu.
Velmi aktivní, a přitom neotřelý způsob ukazuje galeristka Olga Trčková, která v centru Prahy vybudovala úspěšnou komerční galerii DSC Gallery. O tom, jak může Česko, či potažmo Česko a Slovensko uspět na globální scéně, pak vědí své miliardáři Vlastislav Bříza a Dalibor Cicman. První dokázal tradiční značku Koh-i-noor dostat do celého světa, druhý se svým e-commerce projektem GymBeam svět postupně dobývá.
Kromě rozhovorů s klíčovými osobnostmi trhu se v magazínu dozvíte také prognózu vývoje na pražské burze, proč se v Kuchyni na Pražském hradě nesmaží smažák nebo jak to vlastně mají Češi se svými chalupami.
Deváté vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v prosinci.