Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Doba přeje bohatým. Firmy nestíhají vyrábět bizjety, čeká se na ně roky

Soukromý tryskáč, ilustrační foto
iStock
Zdeněk Pečený

Poptávka po privátním létání vzkvétá. Dokonce do takové míry, že výrobci malých letadel, takzvaných byznys jetů, je nestíhají vyrábět. Zájemci musejí počítat s delšími dodacími lhůtami. Vyprázdnil se i trh s letadly z druhé ruky. Podle analytiků stojí za růstem poptávky koronavirová pandemie jen částečně. Větší vliv má rostoucí bohatství těch vůbec nejbohatších.

Reklama

Koronavirová pandemie přilákala k privátnímu létání řadu nových zákazníků. Pro drtivou většinu šlo o první zkušenost se soukromou leteckou dopravou. Společnost VistaJet provozujících soukromé lety za poslední rok hlásí 29 procent nových zákazníků, sedm z deseti přitom dříve služby private jetů vůbec nevyužívalo. Studie investiční banky Goldman Sachs trend nováčků potvrzuje, 30 procent současných kupců soukromých letadel kupuje svůj první stroj.

Analytici příliv nových zákazníků přisuzují tomu, že v posledním roce a půl se ekonomicky dařilo především nejbohatším obyvatelům světa. Řada firem zamířila na burzu, akciové trhy zdolávaly jeden rekord za druhým a pokračovalo dlouhé období nízkých úrokových sazeb. Doba přála bohatým

Soukromý tryskáč, ilustrační foto

Zlaté časy private jetů. Létají víc než před covidem

A poptávka po službách aerotaxíků stále roste, navzdory částečnému oživení letecké dopravy.

Přečíst článek

Podle amerického think tanku Institute for Policy Studies se v posledních dvou letech ještě více rozevřely nůžky mezi bohatými a chudými. Američtí miliardáři od března 2020 zvětšily svůj majetek o 62 procent, zatímco Američané na druhém konci žebříčku se potýkají s nejistotou, jakou dlouho nezažili. 

Největší boom soukromého létání se odehrává právě ve Spojených státech. Meziroční počet privátních letů tam vzrostl o 40 procent. Evropa hlásí růst zhruba o dvacet procent. Tato čísla potvrzuje i Jan Králík, výkonný ředitel tuzemské společnosti ABS Jets: „Co se týče letových hodin, jsme letos zhruba na o 20 procent vyšším čísle.“ 

Nejsou letadla

„Lidé hledají způsoby, jak být produktivnější,“ nechal se na listopadové Airshow v Dubaji slyšet Stephen Friedrich, obchodní ředitel společnosti Embraer, která vyrábí menší proudová letadla. Podle něj možnost přímého letu odkudkoliv kamkoliv může zkrátit cestu z celého dne na několik hodin. 

Současný nárůst poptávky zatřásl trhem s bizjety nevídaným způsobem. Letadla nejsou a na nová se čeká podstatně déle, než bývalo zvykem. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva rok nebo déle,“ varuje Richard Santus, zakladatel a šéf Aeropartner. Dříve se podle něj čekalo maximálně půl roku. Při srovnání aktuální situace s rokem 2019 to vypadá, jakoby se s novými zájemci o privátní létání roztrhl pytel. 

Richard Santus, pilot a majitel Aeropartner

Bohatí skoupili bizjety, na nové se čeká přes dva roky

Covidová pandemie přitáhla k privátním letům nové zákazníky. Často kvůli tomu, že pravidelné linky vůbec nelétaly tam, kam se klienti potřebovali dostat. „Klasické letecké linky byly paralyzované a my jsme vnímali, že kouzlo privátní přepravy začalo působit na nový okruh zákazníků,“ říká Richard Santus, generální ředitel Aeropartner. Společnosti doufají, že tito klienti jim zůstanou i po návratu do normálu. „Zatím pro nás pracují okolnosti. Ubylo spojů, které tito lidé potřebují a zdražily letenky,“ podotýká pilot. Že vzrostl zájem o soukromé létaní se projevilo i na trhu s bizjety. „Trh s použitými letadly je nyní úplně vybrán a na nová se čeká dva roky nebo déle,“ dodává Santus.

Přečíst článek

„Takový stav trh s létanými letadly nepamatuje. Ceny starších letadel stoupají, šanci prodat vycítili i ti, jejichž stroje nedosahují takových kvalit, že je bylo možné rozumně prodat před pandemií,“ říká Králík z ABS Jets. „Koupit dobrý letoun za rozumnou cenu je dnes víceméně dílem náhody.“

Udržitelnost v popředí zájmu

Na nedávném summitu o změně klimatu COP26 ve skotském Edinburghu bylo k vidění nespočet byznys jetů. Za to si státníci vysloužili kritiku ekologických aktivistů, podle kterých malá letadla pro jednotky cestujících vypouštějí mnohem více emisí na cestujícího než větší komerční stroje. 

Stále více hráčů se tak zavazuje ke snižování emisí uhlíku. Společnost Embraer chce být uhlíkově neutrální do roku 2040. VistaJet si za cíl dala rok 2050. 

Případné zavedení emisních povolenek pro letadla by podle Santuse mělo negativní dopad na letecké dopravce. Operátoři a prodejci byznys jetů si ale hlavu emisemi zatím nelámou a očekávají růst i v příštím roce. Podle všeho bude však skromnější než letos. 

„Očekáváme další růst poptávky, a to nám dělá velkou radost. Půjde o růst pozvolný, nikoliv už tak prudký, jak jsme mohli sledovat letos,“ uvedl Králík. „Tento trend je však celosvětový, netýká se pouze nás,“ uzavřel.

superjachta

Studie: Podíl superboháčů na světovém majetku se v covidu zvýšil na rekord

Covidová pandemie ještě více rozevřela příjmové nůžky. Bohatí ještě více bohatnou a chudých prudce přibývá. Současná éra je zlatým věkem pro miliardáře. Domácnosti 2750 superboháčů mají na celosvětovém bohatství domácností podíl 3,5 procenta. Ještě na počátku roku 2020 to ale byla jen dvě procenta, uvádí studie skupiny World Inequality Lab.

Přečíst článek

Buchtík, ředitel STEM

Bohatých Čechů bude přibývat. Ale chudých také, říká šéf STEM

Do vyšší střední vrstvy patří v Česku nyní asi dva a půl milionu lidí. To je o milion a půl víc než před dvaceti lety. Podle sociologa a ředitele výzkumného ústavu STEM Martina Buchtíka jde o nejvýraznější sociologickou změnu v české společnosti za poslední generaci.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme