Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Biden tlačí Rijád k vyšší těžbě ropy. Radost z toho budou mít i čeští řidiči

tankování, čerpací stanice
Pixabay
Lukáš Kovanda

Ropa zlevňuje vlivem šíření delta mutace covidu v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko, které patří k největším světovým dovozcům ropy. Bílý dům navíc zesiluje tlak na ropný kartel, aby navýšil těžbu. Je to dobrá zpráva pro české řidiče. Ceny pohonných hmot půjdou dolů.

Cena benzinu v Česku v uplynulém týdnu stagnovala a nafta mírně zlevnila. Litr nejprodávanějšího benzinu Natural 95 stál u čerpacích stanic ve středu v průměru 33,78 koruny za litr, což je stejně jako před týdnem. Nafta zlevnila o čtyři haléře na 31,62 koruny za litr. 

Pohonné hmoty v příštích sedmi dnech zlevní, v rozsahu kolem patnácti haléřů na litr. Definitivně tak zvrátí trend, který trval od počátku letošního roku. Ceny rostly až do konce července. Po přechodné stagnaci první poloviny srpna ale začnou nabírat klesající trend.  

Hlavním důvodem je pokles cen ropy na světových trzích. Od počátku letošního srpna zlevnila ropa Brent o pět dolarů na barel. Ze 76,30 na 71,30 dolaru za barel. Toto bezmála sedmiprocentní zlevnění se v cenách pohonných hmot v ČR teprve ještě projeví, neboť vývoj cen benzínu a nafty v ČR má zhruba dvou- až třítýdenní zpoždění za vývojem cen ropy.  

Ropa zlevňuje

Zlevňující efekt klesajících cen ropy jen velmi mírně utlumí vývoj kurzu koruny vůči dolaru. Česká měna od počátku srpna vůči té americké sice oslabila, ale nepatrně, v rozsahu desetihaléře.  

Ropa zlevňuje vlivem šíření delta mutace covidu v asijských zemích, jako je Čína či Japonsko. To je stále kritičtější. Zdravotníci mají například za to, že šíření nákazy v japonské metropoli Tokiu, kde před několika dny skončily olympijské hry, se již dostalo z pod jejich kontrolu. Související omezení dopravy v zemích jako je právě Japonsko či Čína, jež patří k největším světovým dovozcům ropy, vytváří citelný tlak na pokles ropných cen.  

Tankování benzinu u čerpací stanice, ilustrační foto

Lukáš Kovanda: Ropní těžaři ukončili hádky. Potěší to i české řidiče

Členové kartelu OPEC a jejich spojenci z řad tradičních těžařů v čele s Ruskem se včera dohodli na postupném koordinovaném navyšování těžby. Čeští řidiči se tak dočkají zastavení citelného nárůstu cen pohonných hmot z posledních týdnů, ba jejich zlevnění.

Přečíst článek

Ty tlačí dolů také postupné navyšování limitů těžby, němž minulý měsíc rozhodli klíčoví světoví těžaři z kartelu OPEC a jejich spojenci. Těžaři v čele se Saúdskou Arábií a Ruskem dojednali pravidelné, každoměsíční navyšování těžby, přičemž s navyšováním začínají již nyní v srpnu.  

Americký prezident Joe Biden navíc včera vybídl právě Saúdskou Arábii a její spojence v regionu, aby zajistili navýšení dodávek ropy na světové trhy. Rijád představuje dlouhodobého vojenského spojence Washingtonu.  

Levněji budou tankovat i u sousedů

Biden sice zatím nejnaléhavěji z amerických prezidentů volá po odklonu od fosilních paliv, i pod vlivem alarmující klimatické zprávy OSN z tohoto týdne, avšak zároveň stále vnímá důležitost dostupných cen energií a paliv pro vnitropolitické „klima“ v USA. Výraznější růst cen energií a paliv v USA tradičně snižuje šance stávajícího prezidenta na znovuzvolení.   

Pohonné hmoty budou v příštích sedmi dnech zlevňovat i v dalších zemích, do nichž často cestují čeští řidiči. Benzín nyní natankují levněji než v Česku ve Slovinsku, v Maďarsku, v Polsku a tradičně v Rumunsku a Bulharsku. V Rakousku je cena benzínu srovnatelná. Na Slovensku, v Chorvatsku, v Německu, v Itálii či Řecku je pak benzín dražší.  

Naftu natankují čeští řidiči levněji opět v Bulharsku a Rumunsku, ale také v Polsku. Srovnatelné ceny se dočkají v Rakousku a na Slovensku. V Maďarsku, ve Slovinsku, v Německu, v Itálii i v Řecku je pak její cena vyšší. Cenu nafty v ČR snižuje letošní snížení spotřební daně z ní.  

Tankování benzinu u čerpací stanice, ilustrační foto

Vrchol poptávky po benzinu a naftě pro silniční dopravu nastane už v roce 2027

Svět jde vstříc zelené mobilitě. Poptávka po fosilních palivech v silniční dopravě začne klesat o čtyři roky dřív, než se původně čekalo, díky rozmachu elektromobilů.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Lukáš Kovanda: Tandem Saúdů a Rusů škrtí těžbu ropy tak vydatně, že hrozí její největší globální nedostatek minimálně od roku 2007

Lukáš Kovanda: Tandem Saúdů a Rusů škrtí těžbu ropy tak vydatně, že hrozí její největší globální nedostatek minimálně od roku 2007

Přečíst článek
Lukáš Kovanda: Pohonné hmoty po dlouhé době zdražují. Ale nevydrží jim to dlouho

Lukáš Kovanda: Pohonné hmoty po dlouhé době zdražují. Ale nevydrží jim to dlouho

Přečíst článek
Doporučujeme