Vrchol poptávky po benzinu a naftě pro silniční dopravu nastane už v roce 2027
Svět jde vstříc zelené mobilitě. Poptávka po fosilních palivech v silniční dopravě začne klesat o čtyři roky dřív, než se původně čekalo, díky rozmachu elektromobilů.
Poptávka po benzinu a naftě pro osobní a nákladní auta dosáhne vrcholu v roce 2027 - o čtyři roky dříve, než činil původní předpoklad. Spotřebu pohonných hmot pro silniční dopravu omezí úspornější auta a rozšíření elektromobilů, uvádí studie Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
Pokles poptávky po pohonných hmotách bude nejsilnější v Evropě a ve Spojených státech. Podle nového odhadu se nenaplní původně očekávaný růst zájmu o pohonné hmoty v zemích, jako je Indie a Čína.
Změna vrcholu poptávky přichází v době, kdy se světoví výrobci aut přeorientovávají na méně znečišťující vozidla a některé z největších ekonomik světa se snaží zavést nová pravidla, jejichž cílem je snížení emisí skleníkových plynů z fosilních paliv. Evropská unie minulý týden představila ambiciózní soubor opatření na ochranu klimatu, který zakazuje nová auta se spalovacími motory od roku 2035. Země jako Čína a USA se pak snaží prosadit větší rozšíření elektromobilů.
Německý automobilový koncern Volkswagen v prvním pololetí ztrojnásobil odbyt elektromobilů ve světě na 170 939 vozů. Přispěla k tomu zejména poptávka v Evropě, uvedla agentura Reuters.Zájem o elektromobily raketově roste. VW jich letos na trh dodá asi milion
Zprávy z firem
Snížení emisí na minimum
„Politici směřují automobilový trh k nízkouhlíkovým modelům a vyšší účinnosti paliva,” uvádí zpráva Bloombergu. Automobilky a provozovatelé velkých vozových parků pak dlouhodobě usilují o snížení emisí oxidu uhličitého na minimum. Producenti pohonných hmot na trzích v USA nebo v Evropě tak musejí v příštím desetiletí očekávat výrazný pokles prodeje benzinu a nafty ze současných úrovních, dodala BNEF.
Úspornější auta, přechod k elektrickým a dalším alternativním pohonům a sdílené jízdy sníží do roku 2050 případný nárůst spotřeby paliva plynoucí z vyššího počtu řidičů. Podíl společností nabízejících sdílené jízdy, včetně firem Uber a Didi, na počtu ujetých kilometrů se do roku 2050 výrazně zvýší, a to na 36 procent z nynějších čtyř. Tento trend urychlí přechod k elektrickým autům.
Počet osobních aut na silnicích po celém světě dosáhne vrcholu v roce 2039, předpovídá studie. Na silnicích by v tom roce mělo jezdit 1,548 miliardy vozidel, což by bylo o 26 procent více než letos. V příštím desetiletí bude na vzestupu nákladní doprava, i když náklad budou převážet auta, která nepotřebují ropu. Více nákladních aut na elektrický a vodíkový pohon budou vyrábět automobilky jako Daimler, Tesla a Volkswagen.
Prodej nových aut na benzínový či dieselový pohon bude možná v Evropské unii od roku 2035 prakticky vyloučen.Evropský boj za klima nedělá starost jen automobilkám
Money
Evropská komise přijala tvrdší balík opatření, která mají bojovat s možnou klimatickou změnou. Nemístně ale u toho straší obyvatele kontinentu i firmy. A to se jí může šeredně nevyplatit.Viliam Buchert: EU straší nevyhnutelnou ekologickou katastrofou. Tak to ale není
Názory
Speciál Realitní Club
Realitní Club je multiplatformní projekt serveru newstream.cz věnovaný nemovitostem, zaměřený pro B2B i B2C segment. Má tři základní části – webovou, printovou a eventovou se silným zaměřením na sociální sítě. Jako první odstartovala speciální stránka Realitního Clubu. Speciál je rozdělen do čtyř kategorií, které se „deep dive“ způsobem věnují klíčovým oblastem nemovitostního trhu.
- Brownfieldy: vize a budoucnost nezastavěných území především ve velkých městech;
- Komerční reality: kanceláře, coworking;
- Nová výstavba: development, nájemní bydlení, družstevní bydlení, hypotéky;
- Reality a politika: jak se municipality i nejvyšší patra centrální politiky podílejí na výstavbě.
Součástí budou rozhovory s developery, politiky, architekty i designéry.
Témata související s realitami:
- inflace v Česku i ve světě
- vše kolem hypotečního trhu
- co se děje na investičním trhu?