Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ani slevy už nejsou, co bývaly. Zboží v akčních letácích podražilo o desítky procent

Akční slevy (ilustrační foto)
ČTK
 ČTK

Potraviny v akcích v lednu meziročně zdražily v průměru o 37 procent. Vyplývá to z analýzy akčních letáků sedmi obchodních řetězců společnosti Česká distribuční. Porovnávala ceny 12 vybraných potravin a piva. Nejvíc od ledna loňského roku zdražila vejce, v průměru o 119 procent. Na dvojnásobek se zvýšily i ceny cukru krystal. Průměrná sleva potravin v akcích byla v lednu 24 procent, což je stejně jako loni.

Reklama

Analýza sledovala také ceny másla, chleba, sýru nebo například mléka. Výrazně stoupla cena hladké mouky, která v lednu stála meziročně o 71 procent více. O 53 procent zdražila vepřová pečeně. O 50 procent zdražil také chléb. Ředitel České distribuční Petr Sikora uvedl, že za nákup sledovaných 13 položek letos lidé zaplatí o 208 korun více než loni, dohromady stojí 817 korun.

Nový trend: podle letáků nakupují všichni, nejen senioři

Analýza porovnává průměrné ceny v letácích s indexem spotřebitelských cen Českého statistického úřadu. „V lednu tohoto roku jsou akční ceny obchodníků průměrně o 20 procent nižší než orientační ceny v indexu, v lednu 2022 to bylo o 21 procent méně," doplnil Sikora. Poznamenal také, že podle letáků nyní nakupují všechny věkové kategorie spotřebitelů, zatímco dříve je sledovali hlavně starší lidé.

Růst cen potravin se nezastaví, pokud se nepodaří vyřešit problém s drahými energiemi.

Ceny potravin porostou, pokud se nevyřeší drahé energie, varuje Agrární komora

Růst cen potravin se podle Agrární komory ČR nezastaví, pokud se nepodaří vyřešit problém s drahými energiemi. Zemědělcům a potravinářům budou končit fixace cen a i zastropovaná cena bude několikanásobná, než měly podniky dříve. Možné snížení DPH na potraviny nemusí nutně vést ke snížení spotřebitelských cen, řekl prezident Agrární komory ČR Jan Doležal.

Přečíst článek

V akčních nabídkách zlevnily meziročně pouze dvě ze sledovaných potravin. Jablka jsou o 28 procent levnější. O 18 procent zlevnil také bílý jogurt. Některé sledované položky zdražily pouze mírně. O osm procent se zvýšila cena výčepního piva. Pouze o tři procenta zdražily brambory.

Reklama

Vše o inflaci čtěte zde

Kvůli vysokým cenám cukru a vajec oslovil minulý týden obchodní řetězce dopisem ministr zemědělství Zdeněk Nekula (KDU-ČSL). Uvedl, že by neměly současné ekonomické situace zneužívat k neúměrnému zvyšování zisku.

Vejce v Polsku jsou levnější

V dopise napsal, že se na něj lidé obracejí kvůli vysokým cenám vajec a cukru. Uvedl, že podle Eurostatu je velkoobchodní cena 100 kilogramů vajec v ČR 229,68 euro (5483,61 korun), zatímco v Polsku je to 259,84 euro (6203,68 korun). „V polských obchodech jsou přitom vejce levnější než v Česku," uvedl. Polsko loni v reakci na energetickou krizi dočasně zavedlo nulovou sazbu DPH na potraviny.

Lukáš Kovanda: Proč se vláda zdráhá snížit DPH na potraviny, když ji máme jednu z nejvyšších v EU?

Lukáš Kovanda: Proč se vláda zdráhá snížit DPH na potraviny, když ji máme jednu z nejvyšších v EU?

Vláda se zdráhá snížit DPH na potraviny. Obává se totiž výpadků příjmu státní a veřejné kasy. O kolik peněz by ji připravilo? Záleží, jakých potravin by se snížení DPH týkalo a v jakém rozsahu by bylo, ale lze předpokládat, že roční náklady snížení by se pohybovaly v pásmu od 10 do 20 miliard korun. To nejsou zanedbatelné náklady, upozorňuje hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Přečíst článek

Nekula požádal řetězce, aby ceny vajec a cukru v obchodech vysvětlily i s ohledem na rozdílné sazby daně.

Kritiku odmítl Svaz obchodu a cestovního ruchu. Jeho prezident Tomáš Prouza reagoval slovy, že ministrovo prohlášení vypovídá o zásadní neznalosti fungování trhu, spatřuje v něm nelegální snahu o určování cen.

Magazín newstream CLUB

Hlavním tématem letního čísla magazínu Newstream CLUB je Česko-Slovensko, s podtitulem Dvě země, jeden trh. 

V rozhovoru se představuje Karel Vágner, marketér a podnikatel v řadě úspěšných projektů, známý také spoluprací s manželkou a úspěšnou modelkou Simonou Krainovou.

Další osobnosti jako Igor Rattaj se zamýšlejí nad rozdíly mezi podnikáním v Česku a na Slovensku. O umělé inteligenci hovoří česko-slovenská investorka Andrea Ferancová Bartoňová, o veřejnosti a kultuře slovenský bestsellerista Jozef Karika. Uznávaný chef Marcel Ihnačák prozrazuje, která z obou kuchyní je „lepší“. Marketér Milan Šemelák s klientem Williamem Rudolfem Lobkowiczem mluví o tom, jak přetvořit odkaz šlechtického rodu do moderní doby.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lukáš Kovanda: Inflace klesá. Ale stále je čtyřikrát vyšší, než je cíl ČNB

Lukáš Kovanda: Inflace klesá. Ale stále je čtyřikrát vyšší, než je cíl ČNB

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme