Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Ženy letos pracovaly 60 dní „zadarmo“. Den platové rovnosti připadá na dnešek

Equal Pay Day
ČTK
 nst
nst

Ženy v Česku musí v roce 2022 pracovat o 60 dní déle, aby dosáhly na stejnou výplatu jako muži v roce 2021. Dobrou zprávou ale je, že oproti loňsku je to o devět dní méně. Děje se tak díky růstu výdělků ve vysoce feminizovaných odvětvích, jako je například školství nebo zdravotnictví. Problém je, že efekt covidových bonusů ve zdravotnictví není zrovna trvalý. Nepředstavuje systémovou změnu, míní socioložka a genderová expertka Lenka Simerská. 

Reklama

„Nyní je potřeba udržet snižování rozdílu a nastavit systémová řešení jako má již řada vyspělých ekonomik. Mnohé špatné praxe v zaměstnávání žen totiž nezmizely a samy od sebe se nezlepší,” uvádí Simerská.

Ženy u nás v průměru vydělávají o 16,4 procenta méně než muži, průměrný rozdíl v EU činí 13 procent.

Za meziročním snížením rozdílu v odměňování stojí několik faktorů typických pro minulý rok. Jsou to hlavně mimořádné odměny ve zdravotnictví, kde pracují převážně ženy. „Dále mělo vliv zvýšení minimální mzdy a růst výdělků ve vysoce feminizovaných odvětvích, například ve školství, kde jsme již několik let v řadě svědky navyšování,“ dodala Simerská.

Pozice českých a slovenských žen na pracovním trhu je tak stále mnohem slabší než na Západě. Češky do HDP přispívají jen 38 procenty, Slovenky 41 procenty. V západní Evropě to je 46 procent a ve Skandinávii 47 procent, zjistila například poradenská firma McKinsey & Company. Větší zapojení žen do vedení a produktivnějších odvětví ekonomiky by se přitom republice vyplatilo. Do roku 2030 by díky tomu mohlo být HDP až o 500 miliard korun vyšší, tedy o 7,8 procenta ročně více oproti očekávanému vývoji HDP, tvrdí studie.

Helena Šarkanová, partnerka McKinsey & Company

Studie McKinsey: Větší zapojení žen by přineslo ekonomice půl bilionu korun

Pozice žen ze střední a východní Evropy na pracovním trhu je stále mnohem slabší než na Západě. Češky do HDP přispívají jen 38 procenty, Slovenky 41 procenty. V západní Evropě to je 46 procent a ve Skandinávii 47 procent, zjistila poradenská firma McKinsey & Company.

Přečíst článek

Aktuální změny a budoucnost českého pracovního trhu budou hlavním tématem 13. ročníku konference Equal Pay Day. Akce se uskuteční ve dnech 8. až 10. dubna 2022 v Clarion Congress Hotel Prague.

Equal Pay Day je součástí celosvětové kampaně Equal Pay Day, kterou v roce 2009 zahájila mezinárodní federace žen Business & Professional Women International, jedna z nejvlivnějších ženských organizací na světě, jejíž zakládající členkou byla česká senátorka Františka Plamínková. V České republice organizuje Equal Pay Day veřejně prospěšná organizace Business & Professional Women CR. Akce podporuje ženy na všech profesních úrovních, pomáhá jim rozvíjet jejich potenciál, napomáhá růstu jejich ekonomické nezávislosti a posiluje jejich sebedůvěru, a to vše formou vzdělávání, mentoringu a networkingu.

Škoda Auto, ilustrační foto

Dalibor Martínek: Ženy od neděle pracují zadarmo. Nebo je vše jinak?

Na neděli připadl den, od kterého až do konce roku ženy pomyslně pracují zadarmo. Ve skutečnosti samozřejmě nebudou pracovat zadarmo. Jde o statistickou figuru, která má upozornit na fakt, že ženy mají v průměru mnohem menší platy než muži. Rozdíl činí v Česku 22 procent a 24. října je tedy pomyslný den, od kdy muži ještě vydělávají, zatímco ženy již ne.

Přečíst článek

David Navrátil, hlavní ekonom České spořitelny

Ekonom Navrátil z České spořitelny: Ženy potáhnou rodinné příjmy i ekonomiku

Vysokoškolské vzdělání má mnohem víc žen než mužů. Ale podmínky na trhu ženy nesmyslně brzdí, tvrdí hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil. Až společnost přijme částečné úvazky, ekonomika poroste mnohem výrazněji, říká muž, který je známý svými originálními a podloženými postoji. Češi jsou podle něj maniodepresivní. Když nyní poslouchají řadu negativních zpráv o zdražování či zvyšování sazeb, mohli by podle něj upadnout do depresivní fáze. A to by byl problém.

Přečíst článek

 

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Přichází věk umělé inteligence. Učitelé by se měli naučit, jak nově učit, říká Hana Součková, generální ředitelka SAP ČR

Hana Součková: Přichází věk umělé inteligence. Práci bude muset změnit miliarda lidí

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme