Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Tomáš Čupr: Zlomový vynález pro obchod byl čarový kód. Teď procházíme další změnou

Tomáš Čupr na konferenci Singularity Czech Republic
Stanislav Šulc / Newstream
Tereza Zavadilová
tzv

Umělá inteligence a současná technologická revoluce zásadně změní retail, říká Tomáš Čupr. Některým věcem už brání jen regulace - jako třeba zaplacení nákupu pohledem do kamery, což bylo už před pár lety možné v Číně.

Reklama

První velkou inovací v retailu byl v sedmdesátých letech vynález čarových kódů. Trvalo patnáct let, než se globálně rozšířily. Doteď jsou všude a obchod si bez nich nedokážeme představit, uvedl v přednášce Budoucnost retailu na Singularity University podnikatel Tomáš Čupr. Od počátku tisíciletí probíhá technologická revoluce, která nyní s rozšířením umělé inteligence přináší další zásadní změny i do retailu. 

Nákupní košík je minulostí

„V e-commerce se rozšiřuje automatické doručování i velmi sofistikovaná automatizace skladů. Brzy nikdo nebude chodit do obchodu a dávat věci do košíků. Už data, co obchodníci mají, mohou být využity k masivní personalizaci, typu individuální slevy namíru. V retailu se uplatí také rozšířená realita. Zákazník nebude muset trávit čas rozhodováním, která barva se mu hodí do pokoje, protože systémy na základě dat vědí, jaké má preference,“ popisuje Čupr.

Do reality už přicházejí cash-less prodejny, kam zákazník přijde, vezme si zboží, co chce, a automaticky zaplatí - nemusejí tam být žádní zaměstnanci. „Jediná věc mezi současností a budoucností, kterou jsme si slíbili, je často regulace,“ uvedl Čupr. 

Placení pomocí obličeje

Před pár lety navštívil Čínu - každý tam má aplikaci Reach, která shromažďuje účty a historii nákupů. „Člověk se podívá se do kamery a zaplatí, a to je všechno. To zatím nebude možné v Evreopě, zde se řeší ochrana soukromí,“ uvedl příklad podnikatel. Rohlík podle něj již teď má připraveno automatické doručování, regulace mu to umožní v roce 2025.

Dalším megatrendem, který podle Čupra formuje retail, je udržitelnost - vyplývá z toho řada věcí, od etických dodavatelsko-odběratelských řetězců, cirkuální ekonomiky, problematiky eko obalů a uhlíkové stopy. „Je to lidská potřeba, a doufám, že to bude rychle,“ dodal Čupr. 

Zásadně se podle něj mění také oblasti marketingu retailu. Fenoménem jsou retail media networks, tedy virtuální inzerce u obchodníků. Čupr zmínil obří IPO firmy Instacart, která reportovala objem inzerce 700 milionů dolarů. „Když víme skoro všechno o spotřebiteli, rodí se nové inzertní kanály. Budou větší než televize i sociální média. Je to přirozené, jsme lidé, tíhneme ke komunitám,“ uvedl Čupr.

Podívejte se na rozcvičku, kterou na konferenci s publikem provedl investor Mic Mann

 

Úspěšný start-up? Za 11 let

Umělá inteligence je tématem letošního ročníku Singularity University. Do této oblasti směřuje řada investic. Shuo Chenová, šéfka venture kapitálového fondu IOVC, uvedla, že současné platformy umožňují funkční spolupráci start-upů a korporací typu Microsoft, což vede k řadě nových aplikací na bázi AI i inovací. „Umělá inteligence přináší rozšíření lidských schopností, automatiuuje to věci, které ním zabírají spoustu času, a soustředit se na to, v čem jsme dobří - na budování vztahů,na kreativní práci.“ uvedla Chenová. A jak vybrat příštího jednorožce? 

Základem je, že firma musí umět řešit svou službou či produktem nějaký aktuální problém. „Start-up pak musí umět vydělat peníze, sehnat peníze a sehnat lidi - talenty. Aby jen nespálil peníze investorů,“ uvedla Chen

Investor Ondřej Bartoš z Credo Ventures dodal, že důležité je také načasování - viděl hodně úspěšných projektů, které netrefily timing. Jinak rizika se nebojí. „Risk je nedílnou součástí venture kapitálu, takže my spíše než selhání projektu litujeme toho, co jsme neudělali, klasické FOMO, strach, že něco promeškáme,“ uvedl. Dodal ale, že start-upisté, které se teď vyrojili kolem webu 3 a kryptoměn pro něj představují riziko. „Souhlasím, pokud firma nectí základ, což jsou data, algoritmy a výpočetní operace, není to firma ani pro AI," dodala Chenová. Podle ní ale ze statistik v USA vyplývá, že než start-up přinese investorům zhodnocení, trvá to v průměru 11 let. 

Čupr prohlásil, že skutečná digitalizace je životně důležitá. „Už teď je vidět, že kdo se nezadaptuje, přestane existovat,“ uvedl podnikatel

Ondřej Fryc v pořadu Jiný peníze
video

Ondřej Fryc: Většina lidí na investice do start-upů prostě nemá

Investování do start-upů je obrovsky riziková věc, většinou se to nepovede, start-up to nevydělá zpátky, říká v pořadu Jiný peníze Ondřej Fryc, zakladatel venture kapitálové společnost Reflex Capital.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Singularity Univesity

Umělá inteligence bude tématem prestižní Singularity University. Summit se po pandemii vrací do Prahy

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme