Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Šéf pražského hotelu Mandarin Oriental: Kdo říká, že nemá problém sehnat zaměstnance, lže

Duarte Correia, šéf pražského hotelu Mandarin Oriental
Hotel Mandarin Oriental Prague, užito se svolením
Zdeněk Pečený

Otevřít hotel není složité, říká šéf pražského hotelu Mandarin Oriental, Portugalec Duarte Correia. „Zajistit, aby byl úspěšný, je ta složitá část,“ říká Correia v rozhovoru pro Newstream. Aby byl pětihvězdičkový hotel neustále v kondici a uspěl v rostoucí konkurenci, musí podle něj reinvestovat kolem desetiny ročních příjmů.

Reklama

Odkud převážně přijíždějí vaši hosté?

Spojené státy, Německo a Velká Británie, v tomto pořadí. A myslím, že to platí dlouhodobě pro celou Prahu. Před pandemií jsme měli více amerických hostů, protože v sezóně létaly mezi Prahou a americkými letišti tři přímé spoje za den. Letos to byl jen jeden, z Prahy do New Yorku, v čase od května do října.

Vnímáte v posledních letech zvýšený zájem domácích hostů?

Ano, pozorujeme to především v našem spa, restauraci či baru, ale také co se ubytování týče. Češi si častěji dělají radost víkendovými pobyty.  

A co hosté z Asie? Už se po covidu vracejí?

Asie je určitě důležitý trh. Navzdory mnohým domněnkám ale třeba hosté z Číny nepatřili v Praze nikdy ani do první desítky. Dlouhý čínský lockdown tomuto umístění rozhodně neprospěl. Nyní se zájem ze strany čínských turistů skutečně zvedá, ale čekací doby na vyřízení víz jsou velmi dlouhé. V současné době jezdí hosté z Koreje či Tchaj-wanu, tomu opět pomáhají přímá letecká spojení mezi Prahou a těmito trhy. Očekávám, že ve druhém čtvrtletí příštího roku přijde menší „boom“ návštěvníků z Číny, protože doba nutná k vyřízení víz by se do té doby měla zkrátit.

Hotel Andaz

Pražští hoteliéři skokově zdražili. Noc stojí podobně jako v Berlíně či Vídni

Dobré pivo a levné ubytování. Praha se v hledáčku cestovatelů profilovala jako ideální večírková destinace. To už ale tak úplně neplatí. Pražští hoteliéři skokově zdražili.

Přečíst článek

Zasáhl vás nějak konflikt na Ukrajině?

Ano. Bezprostředně po začátku vpádu ruské armády na Ukrajinu jsme zaznamenali pokles poptávky ze Spojených států, Američané se do Prahy kvůli geografické blízkosti napadené země zrovna nehrnuli. V posledních měsících je ale zase Praha pro Američany vyhledávanou destinací a poptávka po našich službách z jejich strany stoupá.

Výpadek ruských návštěvníků vás nijak nepoznamenal?

Ne, ti nepatřili mezi naši hlavní klientelu.

Co vidíte jako nastupující trhy? Odkud přijíždí stále více cestujících?

Mexiko, Brazílie a Blízký Východ. To jsou za mě „rozvíjející“ se trhy. Třeba Spojené Arabské Emiráty, tam rozhodně pomáhají přímé lety mezi Prahou a Dubají.

Jak se dnes musí hotel odlišit, aby se v konkurenci prosadil?

Dnes může každý otevřít hotel, to není složité. Ale zajistit, aby byl úspěšný, to je ta obtížná část. Musíte předvést špičkový servisu, předat klientům pocit váženého hosta, kterého rádi vidíte a hodláte se o něj náležitě dobře postarat. Nám pochopitelně pomáhá to, že máme tento nádherný prostor na Malé Straně, která je sama o sobě úžasnou částí Prahy. Praha má asi 650 hotelů od jedné do pěti hvězdiček a když někdo dorazí do hotelu, jako je ten náš, tak chce zážitky, nechce jen někde přespat.

My se nyní snažíme vzdát poctu Malé Straně a osobnostem, které zde žily. A tak jsme například představili koktejl Werich, který je složen z oblíbených drinků slavného komika – z whiskey a piva. Snažíme se také navazovat spolupráce s místními umělci, jako jsou skláři či výrobci dřevěných hraček. Je to ale jen jedna z mnoha věcí, kterými se snažíme propagovat tuto neobyčejnou lokalitu. Naším cílem je se čím dál více začleňovat do společnosti a života kolem, ne se od nich oddělovat.

Čedok cílí na půl milionu klientů v příštím roce. Hitem jsou zájezdy pro samotáře

Nejstarší tuzemská cestovka chce v příštím roce posílit cestování z regionálních letišť. Při součtu českých a slovenských možností nabídne odlety celkem z devíti letišť z celého území bývalého Československa. „Zjišťujeme, že spousta mýtů neplatí. Například 88 procent klientů z Moravskoslezského kraje si kupuje zájezdy ve čtyř- a pětihvězdách. To je dokonce o šest procentních bodů víc než v Praze,“ uvedl generální ředitel Čedoku Stanislav Zeman.

Přečíst článek

Werichův koktejl asi nebude pro hosty zrovna rozhodující, proč by si měli zvolit právě váš hotel. 

Vybere si nás díky hodnotám, na kterých stojíme, a pro zážitky, které nabízíme.

Co vás a celé hotelové naučila koronavirová pandemie?

Je toho poměrně hodně. Třeba to, že musíme být agilnější. Před pandemií jelo celé naše odvětví na autopilota. Spousta problémů existovala již dříve, ale pandemie na ně poukázala a zrychlila potřebu transformace. Jde například o to, že řada zaměstnanců zvažuje kariérní změnu. Po celém světě se hotely perou o personál, protože v ostatních odvětvích jsou flexibilnější podmínky. Když pandemie udeřila, tak to hotelové pobyty a cestování obecně  odnesly jako první. Myslím, že během dalších pěti, deseti let se naše odvětví hodně přemění.

Jak?

Bude se klást velký důraz rozvoj lidí. Jde o byznys, který se točí kolem lidí. Řada těchto pozic je o monotónní, opakující se práci. A právě tyto rutinní činnosti v budoucnu převezmou technologie. A lidé budou mít možnost zaujímat jiné, sofistikovanější role, které jim budou dávat i větší smysl a motivaci. Role, ve kterých mohou něco změnit.

Jak jste na tom s obsazeností? Vrátila se již na předpandemické úrovně?

V poslední době roste. Nejsme ještě úplně na předpandemických úrovních, ale zvýšená průměrná útrata to kompenzuje. Očekáváme, že se příští rok vrátíme na předpandemické úrovně.

Radim Jančura: Rakušané nesmyslně zvedají ceny. V našem hotelu je pivo za dvě eura

Jančura: V našich hotelech v Rakousku si Češi sami čepují a platí bez obsluhy. A já jim věřím

Majitel dopravní společnosti RegioJet Radim Jančura koupil v době covidu hotel v rakouských Alpách. V loňském roce k němu přikoupil ještě druhý. Jak se mu jeho hoteliérská branže rozvíjí? „Pro mě je to jakýsi koníček,“ říká Jančura v rozhovoru pro newstream.cz. Jeden z hotelů v současnosti prochází rozsáhlou rekonstrukcí, nákup dalšího hotelu je zatím ve hvězdách. Jančura si prostě osahává nový byznysový prostor. Mezitím rozvíjí oblast svého hlavního zájmu, dopravu. A na podzim chystá novou železniční linku na Ukrajinu.

Přečíst článek

Český pracovní trh je přehřátý. Jak složité je najít zaměstnance?

Neskutečně. Kdo říká, že nemá problém s hledáním zaměstnanců, lže. Máme své kmenové zaměstnance a pak spolupracujeme s pracovními agenturami, které používáme pro krátkodobé navýšení stavů, když potřebujeme. Když třeba vidíme, že na příští týden či měsíc máme plno. Zase ale nemůžeme na stálo zaměstnat všechny tyto lidi, protože bychom pro ně celoročně neměli práci. Je to vše o nalezení rovnováhy, flexibilitě a zachování dynamického přístupu.

Museli jste zásadně navyšovat mzdy, abyste si udrželi zaměstnance?

Letos jsme prošli revizí celého systému odměňování. Musíme zajistit, aby se lidé cítili dobře ocenění, ideálně abychom je platili nadprůměrně. Ale není to jen o výši výplaty. Dnešní pracovníci si cení určité flexibility. Před pandemií jsme měli frontu zájemců na otevřenou pozici. Dnes už nemůžu očekávat, že když podám pracovní inzerát, zítra budu mít 20 zájemců. Prostě nebudu.

Kolik máte zaměstnanců? Jaký je poměr zaměstnance na pokoj?

Aktuálně hotel zaměstnává cca 100 členů týmu, poměr je 1:1.

Pražský Mandarin Oriental otevřel před 17 lety. Připravujete se již na zásadní rekonstrukci?

Ano, bavíme se o tom, ale zatím nemohu říct více. Do Prahy jezdí převážně mladší klientela. Pro mladší ročníky jsou zásadní nabíjecí USB porty nebo možnost pouštět si obsah z mobilního telefonu na televizi. Přichází další konkurence v podobě hotelů jako Andaz, W či Fairmont, takže je třeba držet krok. Najdou se ale i hotely, které své kouzlo neztrácí ani bez velkých renovací. Například Four Seasons v Miláně opravou neprošel proměnou již 30 let, a přitom je to stále jeden z nejvyhledávanějších hotelů v Miláně.

Kolik z ročních příjmů se musí reinvestovat do běžné údržby takového hotelu?

Náš hotel je historickou památkou a s tím souvisí i zvýšená odpovědnost za jeho údržbu. Vychází to tedy přibližně na osm až deset procent z celkových příjmů.

Gorjan Lazarov - generální ředitel OREA Hotels and Resorts

Šéf největší české hotelové sítě sní o expanzi do zahraničí a plánuje i franšízy

Český hotelový trh je roztříštěný a do budoucna se určitě nevyhne konsolidaci. Potenciál ale rozhodně má, zatím se však vzpamatovává z propadů za období covidu a hledá cesty, jak zlepšit cenovou politiku a přilákat do Česka i více turistů z dalekých destinací. Do budoucna se rýsuje také spolupráce hotelů s developery, přinejmenším se sítí Orea Hotels and Resorts, jak zaznělo v rozhovoru pro newstream.cz se šéfem této největší hotelové sítě v Česku Gorjanem Lazarovem. 

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Lávka HolKa

Prestižní americký deník láká cestovatele na 36 hodin do Prahy. To je zoufale málo, reagují čtenáři

Přečíst článek
Hotel Andaz

Pražští hoteliéři skokově zdražili. Noc stojí podobně jako v Berlíně či Vídni

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme