Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

PPF po Kellnerovi se víc otevírá Západu, píše německý server

PPF
ČTK

Skupina PPF pod vedením Ladislava Bartoníčka ustupuje od sázek na východní trhy. Rok po smrti jejího zakladatele, miliardáře Petra Kellnera, který konglomerát směroval na nejrizikovější trhy světa, patrně hledá bezpečnější vody, uvedl německý server Deutsche Welle.

Reklama

PPF zbavená Kellnerovy vize a politického vlivu se více otevírá Západu, píše server Deutsche Welle (DW) a připomíná, že Kellner založil firmu v době kuponové privatizace a 30 let strávil tím, že se mu podařilo z firmy vytvořit vzácného tvora - českého giganta.

Firma teď má aktiva za 40 miliard eur (zhruba 975 miliard korun), přičemž základ tvoří středoevropské bankovnictví, telekomunikace a média. V posledních zhruba deseti letech byla hlavní hnací silou zisku dceřiná společnost Home Credit, a to díky spotřebitelským úvěrům poskytovaným v Číně a Rusku. Jak je možné, že se PPF v roce 2010 stala první zahraniční společností, která získala licenci na poskytování úvěrů v Číně, nebo jak přežila v ostré konkurenci ruských oligarchů, je dlouho předmětem dohadů, píše DW.

PPF, ilustrační foto

PPF se možná brzy radikálně změní. Ve hře je i rozprodej aktivit, říká její finanční ředitelka

„PPF zvažuje budoucnost své firmy poskytující spotřebitelské úvěry Home Credit na některých trzích, kde vidí omezený potenciál. Možný je prodej těchto aktivit nebo vstup partnerů,” uvedla pro Reuters finanční ředitelka PPF Kateřina Jirásková.

Přečíst článek

Většina dohadů spojuje tento úspěch s Kellnerovým obratným politickým manévrováním, pro které byl obdivován i obáván. Měl vazby na bývalého prezidenta Václava Klause, kterého DW označuje jako proruského, a úzce spolupracoval s jeho nástupcem Milošem Zemanem a jeho vnitřním okruhem podnikatelů napojených na Rusko a Čínu. Mnozí také s obavami sledovali rostoucí zájmy PPF ve středoevropském mediálním sektoru, když se v roce 2019 ukázalo, že vede PR kampaň pro Peking.

Analytik Asociace pro mezinárodní otázky (AMO) Vít Havelka připouští, že chybějí pádné důkazy o tom, že miliardářovo politikaření bylo tahounem východní dobrodružství PPF. Nicméně téměř rok po jeho smrti se zdá, že se PPF z některých těchto rizikových trhů stahuje a soustředí se na Evropu a na Spojené státy.

Václav Klaus a Václav Havel

Devadesátky. Éra, která dala světu nejednoho českého miliardáře

Devadesátá léta ani zdaleka nejde odbýt příběhy o prudkém nárůstu kriminality. Byl to přechod z časů, v nichž co nebylo výslovně dovoleno, bylo zakázáno do doby, kdy co není výslovně zakázáno, je dovoleno. 

Přečíst článek

Podle četných zpráv se PPF chystá prodat ruskou divizi Home Credit místní společnosti Sistema. PPF odmítla na dotaz DW tyto spekulace vyvrátit, nebo potvrdit. Agentura Bloomberg uvedla, že firma zvažuje i prodej Home Credit v Indii, Vietnamu, Indonésii a na Filipínách, a otázka visí i nad aktivitami v Číně.

PPF se stále honí za akvizicemi, jak je jejím dlouhodobým zvykem, píše DW. Firma se ale zaměřuje zjevně na trhy blíže domovu a na západ. Mimo jiné pracuje na transakcích, které jí umožní vytvořit třetí největší banku v České republice, rozšířit podíly v evropských telekomunikacích a rozšířit nedávný vstup na americký realitní trh.

„PPF vždy byla a stále je oportunistická, ale je zde nyní hlubší koncentrace na zavedené trhy,” řekl DW mluvčí PPF Leoš Rousek. „Posilujeme v Evropě a v USA v bankovnictví, telekomunikacích, biotechnologii, průmyslu a realitách.”

Provozní výnosy Home Credit v Číně v první polovině loňského roku klesly na 462 milionů eur z více než jedné miliardy o rok dříve. Není to ale jen covid-19, co poškozuje hospodářské výsledky. Na některých asijských trzích, kde Home Credit působí, roste konkurence. „Banky na těchto trzích vidí, že PPF poskytuje spotřebitelské úvěry a rozhodly se, že by to mohly dělat samy,” uvedl zdroj ze společnosti. A tito místní konkurenti mohou mít značné výhody. Třeba Čína loni začala omezovat přístup zahraničních bank k místnímu financování. Home Credit čelí i geopolitickým problémům v Rusku.

Uprostřed zvýšeného napětí jsou dobré politické konexe stále důležitější, pokud chce někdo pracovat na trzích, jako je Rusko a Čína, upozornil hlavní ekonom Trinity Bank Lukáš Kovanda.

Zdá se, že PPF dochází politické know-how v době, kdy ho nejvíc potřebuje. Do křesla generálního ředitele zatím usedá Ladislav Bartoníček, jenž vlastní polovinu z jednoprocentního podílu v PPF, který nepatří Kellnerově rodině. Ten však naznačil, že není schopen řídit PPF ve stejně nebezpečných vodách jako zesnulý podnikatel.

Podle vysoce postaveného politického zdroje PPF ve skutečnosti přišla o dva politické šampiony svého východního úspěchu. Ztráta vlivu Miloše Zemana byla podle něj pro PPF stejně škodlivá jako Kellnerova smrt. „Těch neúspěchů bylo prostě příliš mnoho. Rusové nyní chápou Zemanovu rostoucí bezvýznamnost. A Čína není daleko za nimi.”

Muž ve stínu, ilustrační foto

Kellnerův stín. Právní stratég Tomáš Brzobohatý byl u všech transakcí PPF

Po smrti Petra Kellnera usedl mezi čtyři hlavní šéfy skupiny PPF, ačkoli do té doby o něm věděl málokdo. Kdo je Tomáš Brzobohatý, právník, dealmaker a největší introvert PPF?

Přečíst článek

Pražské sídlo PPF

Kdo je nejtajemnější muž PPF?

Špičkový právník, dealmaker i Kellnerův consigliere. Ale také introvert, který chtěl po zbytek života chovat ovce. Tím vším je Tomáš Brzobohatý, nejtajemnější postava současného vedení PPF.

Přečíst článek

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí. 

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Reklama
Reklama
Reklama
Doporučujeme