Reklama

Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Svařák ze zlata. Inflace tvrdě zasáhla i vánoční nápoj

Vánoční svařák v Praze podražil, stojí 90 korun.
Zdeněk Pečený
Zdeněk Pečený

Při pohledu na letošní ceny svařeného vína na pražských vánočních trzích se dá radovat jen z toho, že svařené víno není ve spotřebním koši, kterým Český statistický úřad měří inflaci. Kdyby tam bylo, meziroční růst jeho ceny by překonal i často omílaná vejce, mléko, mouku či máslo. Ještě před rokem se svařák v centru Prahy prodával za 50 korun, letos je to korun 90. To je meziroční nárůst o 80 procent.

Reklama

Pražské vánoční trhy se dostaly do řady seznamů nejlepších vánočních trhů, třeba toho, který sestavuje americká zpravodajská CNN. Bohužel by se bezpochyby dostaly i na seznam nejdražších vánočních trhů.

Praha dohnala západní Evropu v disciplíně, která její obyvatele nepotěší. Ceny svařáku jsou stejné jako v Německu či Rakousku. Trhy v německém Norimberku či rakouské Vídni nabízejí dvě deci svařeného vína svorně za čtyři eura (přes 96 korun), v centru Prahy se dá společnou evropskou měnou platit také a v tom případě je to úplně stejně – čtyři eura.

Zklidnění bramborákem za 170

Nelze z toho vinit jen samotné stánkaře. Oni také musejí pokrýt své náklady. Pronájem takového stánku na Staromák vyjde na statisíce. Už před čtyřmi lety se mluvilo o 200 tisících a v to té době stál svařák 50 korun.

Pořadatel trhů na Staroměstské a Václavském náměstí v tiskové zprávě lákal na „zklidnění“ v těžké době. Je obtížné si představit jak někoho, kdo řeší, zda si může dovolit zapnout plynové topení, zklidní svařák za 90 a bramborák za 170. Výhodou je, že technologicky jsou trhy zaseknuté ve středověku, na který si hrají. U drtivé většiny stánků kartou nezaplatíte. Takže vzít si sebou dvě stovky – na dva svařáky – a pak rychle domů. Tak se předejde zbytečnému utrácení v období nejistoty a vysoké inflace.

I když ceny svařáku v Praze meziročně vyskočily rekordním tempem, na takový Londýn to zatím nestačí. V tamním Hyde Parku vyjde šálek horkého vína na šest liber (zhruba 165 korun). No tak snad napřesrok.

Magazín newstream CLUB

Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.

Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba. 

Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.

Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.

Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí

K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.

Související témata 

Nástupnictví

Miliardáři

Umění

Filantropie

Reklama

Související

Vizualizace budovy ve Vídni, která bude se 113 metry nejvyšší dřevostavbou na světě

Ve Vídni postaví nejvyšší mrakodrap ze dřeva na světě. V Česku brzdí rozvoj dřevostaveb legislativa

Přečíst článek
Reklama
Reklama
Doporučujeme