Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Stresovaní prodejci potřebují psychologické poradenství. Zvláště ti v oblasti B2B

Stresovaní prodejci potřebují psychologické poradenství. Zvláště ti v oblasti B2B
iStock
Josef Tuček

Rozsáhlý výzkum potvrdil, že prodejci, zejména ti v oboru B2B, kteří prodávají zboží a služby firemním zákazníkům, jsou kvůli pracovnímu tlaku ohroženi narušením duševního zdraví.

„Tak jako stavaři nosí z bezpečnostních důvodů ochranné přilby, měli by prodejci používat psychologické poradenství,“ říká Selma Kadić-Maglajlićová, docentka prestižní Kodaňské obchodní školy.

Spolu s kolegy z německých a amerických vysokých škol uskutečnila rozsáhlý výzkum, jehož se účastnilo 1 700 prodejců z kategorie B2B (business-to-business) a 24 tisíc prodejců nabízejících zboží drobným spotřebitelům. Výzkumníci mimo jiné zkoumali, zda se u zúčastněných dobrovolníků projevují neurotické stavy. Takzvaný neuroticismus je náchylnost k emocionální a celkové duševní nestabilitě, ke zvýšenému psychickému napětí, frustraci, úzkostem, strachům, a může vést až k duševní poruše. Ohrožený člověk má horší pracovní výkonnost, projevuje nižší životní spokojenost a může se zhoršit i jeho fyzické zdraví.

Dřívější výzkumy, uskutečněné v Nizozemsku, už ukázaly, že náklady na léčení neuroticismu přesahují náklady na běžné duševní poruchy.

Pracovat za stolem je o zdraví. Dá se s tím však něco dělat

Písaři ve starém Egyptě na tom byli zdravotně mizerně, ukázal nedávný český výzkum. Ale dnešní lidé pracující v kancelářích si také nemají proč vyskakovat. Mívají potíže, které je připravují o kus zdravého života i o peníze, které by mohli vydělat. Dá se to však změnit.

Přečíst článek

Dlouhé cykly stresující nejistoty

V souhrnu z výzkumu vyplynulo, že prodejci z oblasti B2B častěji hlásí příznaky neurotických stavů než prodejci, kteří jednají s běžnými zákazníky.

Výzkumníci to vysvětlují náročností práce. Běžný prodejce, který jednotlivým zákazníkům prodává dejme tomu automobily, to má jednodušší. Celý proces prodeje mu zabere nanejvýš několik hodin. A pokud se obchod nakonec neuskuteční, následky pro prodejce jsou vcelku minimální. Ve srovnání s ním by prodejce B2B, který prodává firmám, mohl mít na starosti dodávku celého vozového parku nebo třeba velkoobchodní zakázku na díly pro výrobce automobilů.

V takových případech bývají prodejní cykly dlouhé, i měsíce nebo dokonce roky, a jednání složitá. Kupce zastupuje profesionál, který zná situaci na trhu a je zvyklý tvrdě vyjednávat. Může požadovat slevy nebo specifické úpravy kupovaného zboží, možná chtít zboží vyrobené přesně na míru. Do obchodu mohou zasahovat další strany – konkurenti, budoucí zákazníci té firmy, jež od prodejce kupuje subdodávku...

Do toho vstupuje fakt, že příjem prodejců často značně závisí na provizích. Výsledkem je velký pracovní tlak a současně nejistota, v níž prodejce žije a která může prohlubovat jeho stres a úzkost zejména v době, kdy se nějaký významný prodej zadrhává.

home office

Pracovat jen v kanceláři? Nebo z domova? Střídavá práce spojuje výhody obou

Mají se zaměstnanci po skončení pandemie covidu naplno vrátit do kanceláří? Firmy to tak většinou už svým lidem nařídily. Spoustě zaměstnanců však práce z domova vyhovuje a nechtějí se jí vzdát. Nový výzkum nabízí kompromis: hybridní práci zčásti v kanceláři a zčásti z domova. Konkrétně tři dny v práci a dva dny doma.

Přečíst článek

Volno na psychický odpočinek

U lidí pracujících ve vysoce stresujících pracovních pozicích, jaké zaujímají i mnozí prodejci B2B, si musí jak zaměstnanci, tak i zaměstnavatelé hrozící rizika pro duševní zdraví uvědomovat a počítat s nimi, tvrdí již citovaná docentka Kadić-Maglajlićová.

Jak doplňuje, zaměstnavatelé by měli dobře informovat zaměstnance před nástupem na pracovní pozici o tom, co tato práce přináší a na co by si měli dát pozor, pokud ji přijmou. Firma by také měla vyžadovat pravidelné kontroly duševního zdraví, aby případná odborná psychologická pomoc mohla přijít včas, kdy je problém snáze zvládnutelný. Jde o obdobu standardních kontrol fyzického zdraví, které bývají u některých profesí požadovány, někdy přímo zákonem.

K tomu patří i umožnění přístupu k psychologickému poradenství, přičemž firma by na něj měla zaměstnanci vytvořit časový prostor.

Možná ještě důležitější je prevence. Kromě klasických rad, jako že má zaměstnavatel zajistit aktivní relaxaci v podobě vstupenek do posilovny nebo podpory členství ve sportovních klubech, sem patří i poskytování placených dnů osobního volna, když si zaměstnanec potřebuje psychicky odpočinout.

Zlepšení by mohla přinést i změna koncepce prodejních rolí, například zjednodušení prodejních cílů, nebo stabilnější plán odměňování, díky němuž jsou prodejci méně závislí na provizích.

Tato doporučení mohou ovlivnit psychickou pohodu prodejců i personální stabilitu ve firmách. Nicméně evidentně vycházejí spíše z pracovní kultury severní Evropy než ze situace v Evropě východní, ve Spojených státech neřkuli v jihovýchodní Asii.

Taylor Swift

Platit za krásu se vyplatí. Hezcí lidé jsou úspěšnější a vydělávají víc peněz, tvrdí výzkumníci

Vydat peníze za zvýšení své krásy není čistě utrácením, ale může jít o opravdovou investici, která zkrášlené osobě dokáže přinést zisk, dokazuje skupinka výzkumníků na základě experimentů uskutečněných ve Francii.

Přečíst článek

Další texty Josefa Tučka čtěte zde

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Fyzikové vytvořili foie gras, která méně ubližují drůbeži. A labužníci nepoznají rozdíl

Přečíst článek
Testování proudového motoru (ilustrační foto)

České strojírenství svírají obavy. Srazí Trumpova cla zdejší firmy do útlumu?

Přečíst článek
Doporučujeme