Reportáž: Jak jsem v Lipně nakupoval po zavíračce
Skupina COOP otevírá 30. samoobslužnou nonstop prodejnu. Do konce letošního roku jich chce mít sto. Do jedné z nich, v Lipně nad Vltavou, jsme vyrazili nakupovat „po zavíračce“. Verdikt? Koncept je to fajn, hlavně pro menší města.
Při příjezdu do Lipna nad Vltavou jsem si u místního obchodu COOP všiml cedule 24/7. „Super,“ říkám si, „zajdu si nakoupit o půlnoci.“ Když se ale okolo 21. hodiny k obchodu blížím, je uvnitř tma. Začínám si myslet, že 24/7 tu znamená něco jiného.
Naštěstí jsem se pletl. Tohle ale není obyčejný obchod. Působí trochu jako sci-fi. Pomocí aplikace DoKapsy od ČSOB ověříte svoji totožnost pomocí bankovní identity a pomocí QR kódu si otevřete dveře do obchodu.
Nekrade se
Kdo by si myslel, že by se v obchodě, kde chybí jakýkoliv personál, mohl vyhnout placení za nákup, bude zklamán. „Při vstupu do obchodu se aktivuje připojení na pult centrální ochrany,“ popisuje Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. S krádežemi podle Němčíka v těchto prodejnách až na zanedbatelné případy problém není – totožnost návštěvníků je totiž známá stejně jako fakt, že je prostor pod dohledem kamer.
„Stalo se nám, že nějací hoši si v obchodě z lahví piva udělali branky a s ovocem začali v uličce hrát fotbal,“ přidává Němčík jeden divočejší příběh. „Dispečer je tedy vyzval k ukončení zábavy a zaplacení za vše, co při nočním ‚zápasu‘ použili, anebo že v obchodě počkají na příjezd zásahového týmu a policii.“
Něco to stojí
Úpravy obchodu, především pokrytí celého prostoru kamerami a dalšími technologiemi, není ale zadarmo. Podle skupiny COOP vyjde na 250 až 500 tisíc korun, záleží na velikosti prodejny. Měsíční náklady na provoz pak stojí 5 až 15 tisíc korun.
„Investice u větších prodejen se vrací v růstu obratu, ale u menších je to především o udržení obchodní obslužnosti a prodejny, která by jinak musela zavřít,“ říká Němčík.
„Samozřejmě jsme se trochu obávali toho, zda zákazníci novinku přijmou a zda technologie nebude pro velké množství zákazníků překážkou. Čísla však mluví jednoznačně. Lidé jsou prostě rádi, že si mohou nakoupit kdykoliv,“ říká Lukáš Němčík, ředitel rozvoje a marketingu sítě COOP. Tento týden se otevřely tři nové prodejny tohoto typu. Dokonce roku jich COOP plánuje mít sto.
Obchod Nobilis Tilia není jen tak ledajaký. Je v malé vesnici Vlčí hora na úpatí Českého Švýcarska. Kromě kamenné prodejny s vlastní kosmetikou má také biozahradu či masážní studio. Proto vyhrál první cenu soutěže Visa Czech Top Shop i cenu veřejnosti. Další ocenění dostaly i jiné zajímavé a inspirativní retailové příběhy. Nejlepší kamenné prodejny Česka? Podívejte se na vítěze soutěže Visa Czech Top Shop
Zprávy z firem
Areál na jihu Čech nabízí vše blízko u sebe. Skipasy od loňska nepodražily.Lyžování na Lipně je ideální nejen pro rodiny s dětmi
Názory
Magazín newstream CLUB
Jak vytvářet odkaz pro příští generace? Odpovědi z byznysového světa, ale i od výrazných osobností společenského života nabízí třetí číslo magazínu newstream CLUB, který právě vychází.
Na obálce byznysově - lifestylového čtvrtletníku je František Kinský, legendární šlechtic, který vypráví, jak se v jejich rodě dědí nikoli majetek, ale zodpovědnost a služba.
Hvězdami jarního čísla jsou dále mimo jiné Silke Horáková (Albatros), Luděk Sekyra (Sekyra Group), Zbyněk Frolík (Linet) nebo architekt Václav Aulický či umělec Milan Knížák.
Magazín se věnuje tématům dlouhodobých investic, předávání majetku v rámci rodinných klanů, tradičním českým značkám či tomu, jak developeři společně s architekty mění tvář měst na dlouhá staletí.
Magazín přináší inspirativní čtení, které má čtenáře motivovat k tomu, aby zkusili i ve své profesi či hobby vytvářet věci s trvalejší vizí.
K dostání je v síti PNS i online. Nově také v elektronické podobě v našem e-shopu.