Česko je velmocí samoobslužných prodejen. Koncept se ujímá i za hranicemi

První automatizovaný obchod, který řetězec Coop otevřel ve Strakonicích, začal svůj čtvrtý rok provozu. Dnes jich prodejce provozuje 65 a do konce roku se chce přiblížit stovce.
Lukáš Němčík, místopředseda představenstva sítě Coop, nový koncept považuje za revoluční a zároveň poměrně jednoduchý na zavedení i při využívání zákazníky. „V automatizovaném režimu v místech, kde je technologie k dispozici, nakupuje v průměru kolem třinácti procent zákazníků, což v souhrnu představuje několik set tisíc nákupů ročně. To je vysoké číslo s ohledem na skutečnost, že většinou jde o menší, zejména vesnické obchody,“ říká Němčík.
Lidé nakupují v automatizovaném režimu nejčastěji mezi 18. a 23. hodinou. Nejvíce zákazníků zamíří do těchto obchodů zejména v sobotu a neděli, kdy mívají malé obchody zavřeno. Koncept, s kterým přišla česká síť družstevních obchodů Coop, přebírají i další firmy a prosazuje se také v zahraničí.
Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil Český statistický úřad. V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o 0,5 procenta snížily.
Maloobchodní tržby v Česku zpomalily meziroční růst
Money
Zákazníci nekradou, hlídá je AI
„Spuštění hybridní prodejny Coop ve Strakonicích se ukázalo jako velká a smysluplná inovace v kamenném retailu. Coop se jejím prostřednictvím vyšvihl z konce pelotonu sítí prodejen do jeho čela. Za druhé je to inovace vytvořená aliancí českých firem. A za třetí se ukázalo, že zákazníci v nepřítomnosti personálu nekradou. Z toho měly před lety velkou obavu i lékárny Benu, když zaváděly samoobslužné zóny. A i tam se tyto obavy naštěstí nevyplnily,“ říká k rostoucímu trendu Jiří Beran vedoucí partner společnosti Instore Consulting.
Síť Coop otevírá automatizované obchody prakticky každý měsíc a do konce roku jich má v plánu provozovat kolem stovky. V budoucnu hodlá rozšiřovat na partnerské bázi síť non-stop obchodů i o prodejny provozované obcemi. Česko je díky tomu zemí s jednou z nejhustší a nejrychleji se rozvíjející sítí automatizovaných prodejen. Nápad prodávat bez obsluhy získal řadu ocenění, mezi které patří Křišťálová lupa a ocenění Mastercard Obchodník roku.
„Pro běžné zákazníky znamená koncept zásadní změnu komfortu. Naše obchody provozujeme jako hybridní, to znamená, že v nich zachováváme standardní otevírací dobu. Po jejím skončení či o víkendech se však již zákazníci obslouží sami. Případné zloděje a vandaly poměrně snadno odstrašuje celá technologie. Díky využívání bankovní identity totiž přesně víme, kdo se v našich obchodech pohybuje. Navíc stále více obchodů pomáhá hlídat i umělá inteligence,“ dodává Němčík.
Soutěž pravidelně oceňuje výjimečné kamenné prodejny v Česku, které zákazníkům nabízejí jedinečný nákupní zážitek.
Ocenění Visa Czech Top Shop 2025 za leden zná své vítěze. Kdo uspěl tentokrát?
Zprávy z firem
Jednou z největších a nejúspěšnějších automatizovaných prodejen je obchod v Lipně nad Vltavou, který provozuje Coop Jednota Kaplice. V průměru tvoří nákupy v prodejně v Lipně nad Vltavou v automatizovaném režimu kolem osmnácti procent tržeb. „Naše prodejna má v turistické sezóně rozšířenou standardní otevírací dobu a samozřejmě má otevřeno i o víkendu. I tak nám automatizace hodně pomohla, protože turisté potřebují maximální flexibilitu. Výjimkou u nás nejsou velké rodinné nákupy za několik tisíc korun,“ dodává Jan Hoffmann, ředitel Coop Jednoty Kaplice.
Koncept přebírají i další sítě a začíná se prosazovat také v zahraničí. Aktuálně jej využívají například družstevní prodejny v Maďarsku, Bulharsku či na Slovensku. „Původně jsme s projektem přišli jako s řešením, které hlavně pomůže malým prodejnám v regionech navýšit tržby bez zvyšování mzdových nákladů. Ukazuje se však, že má daleko širší využití a dnes takovou prodejnu provozujeme například v rakovnické nemocnici, v kampusu Jihočeské univerzity či na ostravském letišti. Obchod s nonstop provozem se hodí i pro turistické oblasti, kde pomáhá vykrývat rozdíly v počtu zákazníků během roku,“ doplňuje Němčík. Návratnost investice do samotné technologie je podle typu prodejny přibližně dva až tři roky.
Největší zahraniční firmy, které z Ruska odešly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu, se zatím vrátit neplánují. Na svém webu to s odkazem na průzkum portálu The Bell tvrdí polský deník Rzeczpospolita. Ruské úřady ale tvrdí opak a například agentura Reuters před měsícem napsala, že některé firmy by o návratu na kdysi vysoce růstový trh mohly uvažovat, pokud administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvolní dosavadní sankce.
Západní firmy s návratem do Ruska nespěchají. Tamní úřady tvrdí opak
Zprávy z firem
Koncept se uplatňuje v regionech i turistických centrech
Strakonický obchod je umístěn v centru. V rámci běžné otevírací doby funguje jako normální prodejna, mimo tuto dobu si už ale zákazníci nakupují sami za pomoci aplikace DoKapsy a bankovní identity. Dle Romana Slamky, předsedy představenstva Coop Jednota Volyně, která obchod provozuje, si zákazníci si na nový model rychle oblíbili.
První prodejna ve Strakonicích

„Počet zákazníků v automatizovaném režimu neustále narůstá a dnes jde o stovky zákazníků měsíčně. V automatizovaném režimu realizujeme v Strakonicích zhruba deset procent tržeb, typicky jde o menší nákupy, samozřejmě se ve večerních hodinách prodává více alkohol, různé pochutiny nebo hygienické potřeby,“ uvádí Slamka.
Z pohledu podílu na tržbách však větší úspěch představují automatizované venkovské obchody či obchody v turistických lokalitách. „Naše Jednota provozuje celkem čtyři automatizované prodejny. V Malenicích jsme přešli na částečně automatizovaný prodej u malé vesnické prodejny. Jde o obec, kde na rozdíl od Strakonic prakticky neexistovala možnost si v pozdějších hodinách a o víkendu nakoupit. Automatizace pomáhá takové obchody udržovat, protože zvyšuje jejich obrat bez dalších mzdových nákladů. Z pohledu podílu na tržbách zde dosahujeme v automatizovaném režimu o několik procent lepších výsledků než v Strakonicích,“ hodnotí Slamka.
Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za takřka tři roky. Spotřebitele těší růst reálných mezd, podnikatele zase fakt, že se nenaplňují nejzávažnější Trumpovy celní hrozby.
Lukáš Kovanda: Jaro je tu. Nálada se zlepšuje u spotřebitelů i podnikatelů
Názory
JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ
Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.
Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?
Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.
Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.
A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.
Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.
Na další číslo se můžete těšit již v červnu.