Nový magazín právě vychází!

Objednávejte zde

Česko je velmocí samoobslužných prodejen. Koncept se ujímá i za hranicemi

Pro vstup je nutný mobilní telefon a bankovní identita
COOP
Michal Nosek

První automatizovaný obchod, který řetězec Coop otevřel ve Strakonicích, začal svůj čtvrtý rok provozu. Dnes jich prodejce provozuje 65 a do konce roku se chce přiblížit stovce.

Lukáš Němčík, místopředseda představenstva sítě Coop, nový koncept považuje za revoluční a zároveň poměrně jednoduchý na zavedení i při využívání zákazníky. „V automatizovaném režimu v místech, kde je technologie k dispozici, nakupuje v průměru kolem třinácti procent zákazníků, což v souhrnu představuje několik set tisíc nákupů ročně. To je vysoké číslo s ohledem na skutečnost, že většinou jde o menší, zejména vesnické obchody,“ říká Němčík.  

Lidé nakupují v automatizovaném režimu nejčastěji mezi 18. a 23. hodinou. Nejvíce zákazníků zamíří do těchto obchodů zejména v sobotu a neděli, kdy mívají malé obchody zavřeno. Koncept, s kterým přišla česká síť družstevních obchodů Coop, přebírají i další firmy a prosazuje se také v zahraničí. 

čerpací stanice (ilustrační foto)

Maloobchodní tržby v Česku zpomalily meziroční růst

Maloobchodní tržby v Česku bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v lednu zpomalily meziroční růst na 2,8 procenta po prosincovém revidovaném růstu o 6,4 procenta, oznámil Český statistický úřad. V lednu k růstu tržeb podle statistiků nejvíce přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot. V porovnání s loňským prosincem se tržby v maloobchodě o 0,5 procenta snížily.

Přečíst článek

Zákazníci nekradou, hlídá je AI

„Spuštění hybridní prodejny Coop ve Strakonicích se ukázalo jako velká a smysluplná inovace v kamenném retailu. Coop se jejím prostřednictvím vyšvihl z konce pelotonu sítí prodejen do jeho čela. Za druhé je to inovace vytvořená aliancí českých firem. A za třetí se ukázalo, že zákazníci v nepřítomnosti personálu nekradou. Z toho měly před lety velkou obavu i lékárny Benu, když zaváděly samoobslužné zóny. A i tam se tyto obavy naštěstí nevyplnily,“ říká k rostoucímu trendu Jiří Beran vedoucí partner společnosti Instore Consulting. 

Síť Coop otevírá automatizované obchody prakticky každý měsíc a do konce roku jich má v plánu provozovat kolem stovky. V budoucnu hodlá rozšiřovat na partnerské bázi síť non-stop obchodů i o prodejny provozované obcemi. Česko je díky tomu zemí s jednou z nejhustší a nejrychleji se rozvíjející sítí automatizovaných prodejen. Nápad prodávat bez obsluhy získal řadu ocenění, mezi které patří Křišťálová lupa a ocenění Mastercard Obchodník roku. 

„Pro běžné zákazníky znamená koncept zásadní změnu komfortu. Naše obchody provozujeme jako hybridní, to znamená, že v nich zachováváme standardní otevírací dobu. Po jejím skončení či o víkendech se však již zákazníci obslouží sami. Případné zloděje a vandaly poměrně snadno odstrašuje celá technologie. Díky využívání bankovní identity totiž přesně víme, kdo se v našich obchodech pohybuje. Navíc stále více obchodů pomáhá hlídat i umělá inteligence,“ dodává Němčík.   

Crystalex na Masaryčce

Ocenění Visa Czech Top Shop 2025 za leden zná své vítěze. Kdo uspěl tentokrát?

Soutěž pravidelně oceňuje výjimečné kamenné prodejny v Česku, které zákazníkům nabízejí jedinečný nákupní zážitek.

Přečíst článek

Jednou z největších a nejúspěšnějších automatizovaných prodejen je obchod v Lipně nad Vltavou, který provozuje Coop Jednota Kaplice. V průměru tvoří nákupy v prodejně v Lipně nad Vltavou v automatizovaném režimu kolem osmnácti procent tržeb. „Naše prodejna má v turistické sezóně rozšířenou standardní otevírací dobu a samozřejmě má otevřeno i o víkendu. I tak nám automatizace hodně pomohla, protože turisté potřebují maximální flexibilitu. Výjimkou u nás nejsou velké rodinné nákupy za několik tisíc korun,“ dodává Jan Hoffmann, ředitel Coop Jednoty Kaplice.   

Koncept přebírají i další sítě a začíná se prosazovat také v zahraničí. Aktuálně jej využívají například družstevní prodejny v Maďarsku, Bulharsku či na Slovensku. „Původně jsme s projektem přišli jako s řešením, které hlavně pomůže malým prodejnám v regionech navýšit tržby bez zvyšování mzdových nákladů. Ukazuje se však, že má daleko širší využití a dnes takovou prodejnu provozujeme například v rakovnické nemocnici, v kampusu Jihočeské univerzity či na ostravském letišti. Obchod s nonstop provozem se hodí i pro turistické oblasti, kde pomáhá vykrývat rozdíly v počtu zákazníků během roku,“ doplňuje Němčík. Návratnost investice do samotné technologie je podle typu prodejny přibližně dva až tři roky.  

Zahraniční firmy do Ruska navzdory tvrzení úřadů nespěchají

Západní firmy s návratem do Ruska nespěchají. Tamní úřady tvrdí opak

Největší zahraniční firmy, které z Ruska odešly po invazi ruských vojsk na Ukrajinu, se zatím vrátit neplánují. Na svém webu to s odkazem na průzkum portálu The Bell tvrdí polský deník Rzeczpospolita. Ruské úřady ale tvrdí opak a například agentura Reuters před měsícem napsala, že některé firmy by o návratu na kdysi vysoce růstový trh mohly uvažovat, pokud administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa uvolní dosavadní sankce.

Přečíst článek

Koncept se uplatňuje v regionech i turistických centrech  

Strakonický obchod je umístěn v centru. V rámci běžné otevírací doby funguje jako normální prodejna, mimo tuto dobu si už ale zákazníci nakupují sami za pomoci aplikace DoKapsy a bankovní identity. Dle Romana Slamky, předsedy představenstva Coop Jednota Volyně, která obchod provozuje, si zákazníci si na nový model rychle oblíbili.  

První prodejna ve Strakonicích

„Počet zákazníků v automatizovaném režimu neustále narůstá a dnes jde o stovky zákazníků měsíčně. V automatizovaném režimu realizujeme v Strakonicích zhruba deset procent tržeb, typicky jde o menší nákupy, samozřejmě se ve večerních hodinách prodává více alkohol, různé pochutiny nebo hygienické potřeby,“ uvádí Slamka.

Z pohledu podílu na tržbách však větší úspěch představují automatizované venkovské obchody či obchody v turistických lokalitách. „Naše Jednota provozuje celkem čtyři automatizované prodejny. V Malenicích jsme přešli na částečně automatizovaný prodej u malé vesnické prodejny. Jde o obec, kde na rozdíl od Strakonic prakticky neexistovala možnost si v pozdějších hodinách a o víkendu nakoupit. Automatizace pomáhá takové obchody udržovat, protože zvyšuje jejich obrat bez dalších mzdových nákladů. Z pohledu podílu na tržbách zde dosahujeme v automatizovaném režimu o několik procent lepších výsledků než v Strakonicích,“ hodnotí Slamka.  

Lukáš Kovanda: Jaro je tu. Nálada se zlepšuje u spotřebitelů i podnikatelů

Důvěra v českou ekonomiku je nejvyšší za takřka tři roky. Spotřebitele těší růst reálných mezd, podnikatele zase fakt, že se nenaplňují nejzávažnější Trumpovy celní hrozby.

Přečíst článek

JARNÍ NEWSTREAM CLUB PRÁVĚ VYCHÁZÍ

Porazit všechny a stát se jedničkou. Na českém trhu se to podařilo spoustě hráčům. Co když se ale pokusí prosadit na evropském, asijském, americkém, nebo dokonce globálním trhu? Pak začínají podnikatelé i firmy narážet na celou řadu problémů. Přesto řada z nich uspěla.

Zakladatel Lasvitu Leon Jakimič, zakladatel Unicorn Attacks Vít Šubert, majitel Mattoni 1873 Alessandro Pasquale či zakladatel a CEO globální platformy FTMO Otakar Šuffner. To je část hvězd jarního vydání magazínu Newstream CLUB, jehož hlavním tématem je GLOBÁLNÍ ÚSPĚCH. Jak ho dosáhnout z Česka? A lze se prosadit na celosvětovém kolbišti v éře, kdy druhé místo téměř vždy znamená prohru?

Magazín se dále věnuje velkým finančním skupinám, které svět dobývají investicemi. Zvláštní kapitolou pak je Německo, které pro tuzemské podnikatele i finančníky velmi často představuje první velkou zkoušku nebo příslovečnou bránu do světa. A platí to i ve chvíli, kdy se německá ekonomika potýká s celou řadou strukturálních problémů.

Podíváme se na největší investice, které čeští hráči v posledních letech učinili a které představují historicky největší akvizice českého kapitálu v zahraničí.

A hudební promotér David Gaydečka čtenáře pozve do tajemného Doupěte, které je úplně novým typem hudebního klubu, v němž vystupují hvězdy, které zná celý svět.

Sedmé vydání čtvrtletníku Newstream CLUB je v prodeji na stáncích i v online distribuci Send, kde je možné titul také předplatit. Digitální verzi magazínu lze zakoupit přímo na webu newstream.cz.

Na další číslo se můžete těšit již v červnu.

Související

Doporučujeme